Režie:
Anthony MannScénář:
Guy TrosperKamera:
John AltonHudba:
Daniele AmfitheatrofHrají:
Robert Taylor, Louis Calhern, Paula Raymond, Marshall Thompson, James Mitchell, Edgar Buchanan, Rhys Williams, Spring Byington, James Millican, Fritz Leiber (více)Obsahy(1)
Seržant major Lance Poole (Robert Taylor), indián který získal medaili cti za bitvu u Gettysburgu, se vrací z války domů k rodině a plný ideálů plánuje návrat ke klidnému rančerskému životu chovatele dobytka. Rozlehlé pastviny jeho rodiny jsou ale trnem v oku místním chovatelům ovcí, kteří je potřebují získat pro svá stáda. Pod záštitou zákonů a vedením advokáta Coolana (Louis Calhern) jsou tak proti poklidné indiánské komunitě rozněcovány šarvátky, jejichž cílem je vyvolat takový konflikt, díky kterému indiáni definitivně ztratí nárok na svoji půdu. (KarKulA)
(více)Recenze (14)
Ranný proindiánský western, který nabízí třeba krásné pohlednice úchvatného údolí obklopeného lesy a vysokými horami, třebaže je nasnímán černobíle a v neširokoúhlém formátu. Dále pak samozřejmě střet dvou ras a postupné budování napětí se střetem, který je nejspíš neodvratný. Indián a právnička (která mu neodmítne pomoc) co chvilka balancují na milostné rovině a i tento fakt snímku hodně přidává. ()
První "pro" indiánský film, který v Holywoodu spatřil světlo světa. Bohužel MGM udělalo tomuto filmu, který měl být původně uveden již v roce 1949, medvědí službu, protože z obav jak by byl přijat publikem bylo jeho "vypuštění" do kin pozdrženo a studio si odvahy dodalo až v r. 1950 po úspěchu filmu Broken Arrow od konkurenčních Foxů - výsledkem tohoto nešťastného rozhodnutí samozřejmě bylo, že film zapadl ve stínu dříve uvedeného "revolučního" snímku. Jinak to byl pro mě samozřejmě krapet šok když jsem zjistila, že Robert Taylor hraje indiána Lance Poole - ano zní to vážně divně, a hlavně ze začátku jsem si říkala jak to budou tvůrci managovat dále, protože příběh začíná ve chvíli kdy se Lance vrací domů z armády a jeho zevnějšek a chování jsou dokonale "bělošský". Nicméně návratem do indiánské komunity a následně totální ztrátou ideálů o "bělošské" civilizaci a myšlence nějaké občanské rovnosti za kterou bojoval v Občanské válce, se Lanceova postava začíná měnit k nepoznání a na konci filmu s delšími vlasy a čelenkou musím jednoznačně konstatovat - ano Taylor vypadal jako pravej indián a byl úplně k nepoznání (do karet mu teda určitě krapet hrála černobílá barva filmu, protože barevný čočky tehdy ještě nebyli a indiánů s modrejma očima po světě zas tak moc neběhá). Na svou dobu je to počin rozhodně zajímavý a i z dnešního pohledu se vůbec nejedná o špatný film - bohužel nevyhnutelný tragický konec je zřejmý už od začátku a nic překvapivého se nestane - chvílema jsou tam ale určitě moc pěkné momenty (ze kterých je bohužel někdy až tak ouzko) a dobré herecké výkony. ()
Tradiční téma intrik vedoucích k útlaku indiánů a de facto též pošlapání zásluh válečného hrdiny, který v době války, coby indián, získal medaili cti, ale posléze mu nebude dopřáno vlastnit svoji půdu. Tento western dobře funguje po celou dobu a i díky svému závěru, který není z nejšťastnějších, dokáže zanechat v divákovi stopu. ()
Pokud přimhouříte oči nad tím, že Robert Taylor (bílý jako sníh) ztvárňuje roli Indiána, a necháte se pohltit úžasnou kamerou Johna Altona, měl by vás tento western uhranout. Nejde jen o krásnou vizuální stránku a noirovou atmosféru – Devil's Doorway má sílu i ve své výpovědní hodnotě. Film řeší palčivá sociální témata jako rasismus, vykořisťování, genocida či emancipace žen, a je na něm krásně vidět, jak se spousta problémů lidského pokolení stále opakuje – podstata problémů se nemění, jen přichází v odlišných obalech. Tento film z roku 1950, jehož děj se odehrává po Americké občanské válce, dokáže i po 70 letech tnout do živého. Většinu času spíše komorní a sevřený snímek nabízí i pár epických válečných sekvencí, které jsou řemeslně a gradačně skvěle zpracované. Škoda jen, že jde o poslední tvůrčí spolupráci autorského dua Mann/Alton – rozhodně ale zakončili své partnerství hlubokým zářezem na pažbách vlastních skvostných kariér. ()
Jeden z prvých, proindiánskych westernov, šmrncnutý noirom. Režisér síce svoje najlepšie westerny nakrútil s Jamesom Stewartom (napr. Naked Spur) či Gary Cooperom (Man of the West), ale toto je takisto obstojný kúsok. Za Mannovu psychológiu a Altonovu kameru (ťahákom je bitka v saloone) prihadzujem hviezdu navyše. 3,5* ()
Galerie (16)
Photo © MGM
Reklama