Reklama

Reklama

Bigbít

(seriál)
  • Slovensko Big Bít
Dokumentární / Hudební
Česko, 1998, 42x60 min

Scénář:

Vojtěch Lindaur

Hudba:

Petr Skoumal

Hrají:

Vladimír Mišík, Jiří Černý, Radim Hladík st., Petr Janda, Michal Prokop, Jan Rejžek, Jaromír Tůma, Gustáv Husák (a.z.), František Ringo Čech, Viktor Sodoma (více)
(další profese)

Legendární seriál, věnovaný historii bigbítu, čili počátkům rockové hudby v Čechách i na Slovensku od konce 50. let po sametovou revoluci. Vedle dobových archivních materiálů poskytuje cyklus velký prostor pro vyjádření pamětníkům. Mnohý z těch, kteří přispěli svými vzpomínkami, už není mezi námi, nabízí se tak unikátní možnost poslechnout si, co vyprávějí o hudebních začátcích svých i svých kolegů Miki Volek, Jeňýk Pacák, Pete Kaplan, Jiří Brabec, Miloslav Šimek, Karel Černoch, Petr i Pavel Novák, ale i řada žijících pamětníků, zakladatelů populární písničky u nás jako je Jiří Suchý. (Česká televize)

(více)

Recenze (92)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Klipy, hudební informace, zpovědi a výpovědi, to vše v této televizní nádheře, nejen pro znalé televizní diváky (z oblasti populární hudby), z doby kdy světu vládl ještě big-beat. Hudební skupiny známé, málo známe nebo dokonce dnes už úplně neznámé a zapomenuté. Mejla Hlavsa a Plastici nebo Dežo Ursini, nejlepší jednoznačně tvorba z 60 let, doba Normalizační a proměna celé této oblasti mě už nikdy tolik nebrala. Takových to pořadů by to chtělo jednoznačně víc, a proto naléhám na tvůrce pořadu s prosbou že kdyby to jen alespoň trochu šlo a bylo to v jejich možnostech, tak by nebylo vůbec na škodu, udělat ještě podobný pořad alespoň v tomto duchu ale o světovém beatu a bigbeatu. Jako celek ovšem vynikající a na našich obrazovkách téměř ojedinělý hudební projekt, srovnatelný snad jen s "Manželskými etudami", "Teleautomatem", "Hledáním ztraceného času" nebo s "Mistry Českého animovaného filmu". Za 5* jednoznačně. ()

topi80 

všechny recenze uživatele

Jsem dost na vážkách. Dílo je to povedené, o tom žádná, ale jeho kultovnost rozhodně není omluvou pro jeho dost zásadní nedostatky. Záběry a fotky naprostých praotců bigbítu vyvolávají velký kus nostalgie, nemluvě o nejstarších hudebních nahrávkách. Každý díl má své vlastní téma, mě hodně zaujal ten, který se věnoval pořizování vybavení. Jak tam správně zmínil Petr Janda, ta touha hrát musela být velká. Nejenže se sem hudba, která byla inspirací, dostávala těžko, takže bylo obtížné vstřebávat vlivy, nejenže režim této muzice také moc nepřál, ale navíc absolutně nebylo na co hrát, čím zesilovat a čím zvučit. A to už chce od zúčastněných pořádnou vůli se do něčeho pustit. Nějakým způsobem se bigbítu dotkl na tuzemské scéně každý, takže by nikoho nemělo překvapit, že v seriálu narazíme i na Gotta, Černocha, Zagorovou a další. I když se seriál snaží zahrnout široké spektrum muziky, divák musí získat dojem, že tady existovala jen muzika kolem Petra Nováka, Vladimíra Mišíka a Radima Hladíka a jinak skoro nic. Jenže ve skutečnosti měl skoro každý region svou vlastní rozmanitou scénu a po skončení 60. let už drtivá většina fanoušků měla úplně jiné hrdiny než tyto průkopníky ze šedesátek (při vší úctě k nim). V takových 80. letech se drtivá většina rockového dění přesunula do vesnických sálů. Z plzeňské scény, která byla takovým fenoménem, že by sama o sobě vydala na dva díly, se tam vešla jen Odyssea. Tvořila se specifická kultura, fanoušci se organizovali, angažovali se v místních spolcích, které pak pořádaly zábavy. Vynalézavé způsoby, jak vyrábět merch na koleni, poradit si s image. Trestuhodně nevyužité, celý seriál tak sledujeme povětšinou osudy několika vytipovaných muzikantů, o kterých se tvůrci rozhodli, že tu kromě nich skoro nikdo nebyl. Na závěr si dovolím takové osobní odlehčení. když jsem na seriál koukal při premiéře, žasnul jsem nad tím, jak starci vyprávějí o svých začátcích. Když se na to dívám po 23 letech, shledávám, že ti starci, pamětníci a legendy jsou vlastně kluci o trochu starší než já :-D ()

Reklama

Dvojirakri 

všechny recenze uživatele

Upřímně, nebýt tohoto dokumentárního seriálu, neměl bych možná dnes co poslouchat. Jsem ročník ´87 takže jsem dobu kterou pokrývá nezažil a z kapel které jsou v něm zmiňované dnes už funguje pouhá hrstka. Možná že jsem zaznamenal jeho vysílání už v dobách puberty, ale tehdy mnou cloumaly bandy a žánry populární v té době, četl jsem Spark, valil všelijaký metal a opovrhoval jeho kořeny, inu jako každý mladý a blbý tvor. Časem jsem se ale metalu tak přeposlouchal že už jsem to neunesl a musel "vysadit", necítil jsem se nikdy jako pravá "metla", jen mi ta hudba byla blízká kvůli mým depresivním stavům, neuměl jsem si to ale dát do souvislostí a svoji diagnózu zlehčoval. Stále jsem ale hodně četl, a kdesi se dozvěděl o kdysi populární kapele Flamengo a jejich jediné desce Kuře v hodinkách. Album jsem si stáhnul a jal se poslouchat. Ten den jsem ho sjel ještě asi dvakrát, pak objevil seriál Bigbít a tím se mi otevřel zcela nový svět! Metal byl v mých uších najednou příliš hřmotný, těžkopádný, buranský. Díky Bigbítu jsem objevil takové skvosty o kterých dnešní mladí nemají páru jako třeba Rebels, Progres 2, Collegium Musicum, Blue Effect, Stromboli, Už jsme doma, Krásné nové stroje, atd, atd... Dnes už si metal pouštím jen velmi zřídka. Deprese zmizely. Spark nekupuju. ()

Segrestor 

všechny recenze uživatele

Nepsaným pravidlem českého bigbítu by klidně mohlo být: Raději upadnout v nemilost, než v zapomnění. Snad nelze takovou sféru definovat jinak. Kdo se toho lehce dotkl, kdo to zažil, kdo poctivě nastudoval všechny díly tohoto seriálu, dá mi jistě za pravdu. Tvůrci nahlížejí do obýváků legendárních muzikantů, kamerou švenkují i do kuchyně, kde všechny ty rokenroly vznikaly. Díky pořadu se člověk docela spolehlivě eruduje a nasává onu fantastickou atmosféru. Narazíme i na různé holedbavé kanonýry i na hudbu docela špatnou. A zdaleka ne na všechny se dostane. Jedná se ovšem o jedinečný projekt České televize. Ovšem velký projekt má jen tehdy doopravdy naději, spojí-li se s nosnou myšlenkou. Tu zde zastupuje láska k muzice. ()

Leoric 

všechny recenze uživatele

Plné hodnocení patří autorům tohoto seriálu, který se snažil jedněm připomenout, a druhým ukázat, jak těžké to měly kapely, které se odlišovaly od hlavního proudu nejen hudbou, ale i svou filozofií. Seriál mapuje všechny novovlnné spolky, punk, bigbeat, a věnuje jim prostor, který si rozhodně zaslouží. Kde jsou ty časy Létajících břitev, Mrtvých maminek, Odvážných bobříků a Třírychlostních Pepíčků.. :) ()

Galerie (5)

Zajímavosti (3)

  • Seriál získal cenu TýTý za rok 1998 pro nejlepší pořad dle kritiky. (Olík)
  • K vytvoření neologimsu „bigbít“ se hlásí dvě bigbítové legendy Pavel Sedláček a Petr Kaplan. Důvod by ten, že slovo rock 'n' roll bylo v socialistickém Československu na indexu, stejně jako tato hudba. (sator)
  • Garantem celého projektu byl legendární hudebník Radim Hladík a odbornými poradci se stali hudební publicisté Aleš Opekar a Vojtěch Lindaur. (Olík)

Reklama

Reklama