Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Soukromý detektiv John Klute pátrá po jednom zmizelém obchodníkovi. Do případu se náhodně připlete mladá prostitutka Bree Danielsová. Krátce po jejich seznámení jsou Klutovi souvislosti celého případu jasné: Jeho klient je jak vrah zmizelého, tak také nebezpečný neznámý, jenž call-girl ohrožuje. Jako člověk vysokého společenského postavení si nemůže John Klute dovolit být viděn s ženami, jako je Bree. Proto si vezme do hlavy, že Bree musí zmizet. (Pumiiix)

(více)

Recenze (93)

Topco 

všechny recenze uživatele

Výborná práca s kamerou a svetlom evokujúca film noir (hľadanie voyera/páchateľa na streche a povale obytného domu či samotné finále), v rámci „žánru“ nevídaná psychologizácia prebíjajúca kriminálnu rovinu (čo nehodnotím ako negatívum) a s ňou súvisiaca bezchybná Jane Fondová. Erotickým dusnom blízke inej neo-noirovej klasike Body Heat.Veľká spokojnosť: 9/10. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Dech beroucí a unikátně originální film - tedy pokud mu divák dá šanci a ideálně k němu navíc přistoupí bez jakýchkoli očekávání a informací. Což nemusí být nic snadného, protože film už svým názvem stáčí pozornost zavádějícím směrem. John Klute totiž není hlavní postavou, jen klíčovým katalyzátorem dění. Na druhou stranu název pomáhá naznačit, že snímek navazuje na žánr noir, který ale v duchu dalších dobových titulů jako "Dlouhé loučení" či "Noc postupuje" nenaplňuje v klasické podobě, nýbrž ho podvratně dekonstruuje, a tentokrát i přetváří v něco nevídaného. Navzdory původnímu scénáři (který v tradičním duchu pojednával o maloměstském poldovi, jenž zatočí se zločinci v New Yorku) se film namísto detektiva zaměřuje na femme fatale, kterou pojímá ne jako objekt, ale komplexní a komplikovanou figuru. Pakula přiznává, že "Klute" tak porušuje hitchcockovské pravidlo žánrových filmů, když se namísto atrakcí zaměřuje na psychologii ("Klute" mimoděk zpřítomňuje rozdíl opravdové propracovanosti postavy oproti blafující povrchní psychologizaci figur v moderních sofistikovaných žánrovkách a blockbusterech). Ústřední figurou se tak stává Bree Daniels v podání Jane Fonda a snímek se přes žánrové elementy noří do témat sexu coby mocenské hry a svádění jako herectví postaveného na kontrole nad druhými a situací, ale hlavně se stává portrétem této ženy. Herečka, pro kterou to po fenomenálním "Koně se také střílejí" byla druhá role ilustrující její osobní zrání do uvědomělé emancipované ženy, zásadním způsobem přispěla k výsledné podobě snímku. Na své přání trávila čas s reálnými call girls, velkou část kostýmů vzala z vlastního šatníku a dokonce v setu hrdinčina bytu žila několik dní před natáčením, ale také k řadě scén přistoupila improvizačně, aby se do nich plně položila. Proč se tedy film nejmenuje nakonec "Daniels"? Protože detektiv je pro sebevědomou a přesto vnitřně pochybující ženu zrcadlem kontrastu jejího zevnějšku i nitra, její kontroly i bezmoci, nebo prostě jen její mnohoznačnosti, se kterou se ona sama snaží vypořádat. "Klute" tak navzdory názvu představuje milník nejen v Americké kinematografii z hlediska ženských hrdinek, přičemž právě rozkol s tradičními žánrovými schématy a pravidly zpřítomňuje emancipační přelomovost zdejší ženské postavy a verbalizace její perspektivy. Alan J. Pakula vždy vyzdvihoval zásluhy Jane Fonda stejně jako roli dalších členů tvůrčího týmu na výsledné podobě snímku. "Klute" tak zosobňuje ideál filmu coby kolektivního díla, kde si režisér nepodmaňuje ostatní členy štábu pro naplnění své vize, ale naopak se nechává vést inspirací a talentem ostatních. Kameraman Gordon Willis přispěl neskutečně důmyslnými fragmentarizujícími kompozicemi, dramaturgicky motivovanými jízdami i expresivně ponurým svícením a skladatel Michael Small vytvořil zneklidňující paranoidní hudbu mísící se s ruchy scény. Vedle střihu, postaveného na kontrapunktech, a kostýmů s citem pro autenticitu New Yorku i profilování postav si zaslouží vyzdvihnout také Donald Sutherland, který titulního hrdinu pomohl svým zdrženlivým projevem vyprofilovat přesně do oné role, jakou měl v tomto vyprávění mít. "Klute" se narativně i stylově přelévá přes ostří noiru střídavě do thrilleru a romance, přičemž v obou polohách nabízí pohlcující, mrazivou a jedinečnou podívanou (scéna s nakupováním ovoce bere dech svou intimitou a křehkostí ve vyobrazení zamilovanosti, přičemž opět zpřítomňuje úžasnou souhru všech výše uvedených tvůrčích sil). () (méně) (více)

Reklama

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Jako detektivka to moc nefunguje, na to je příliš jednoduchá a předvídatelná. Film je podle mě studií osamělosti, proto ty četné detailní záběry a hlavně příběh soustředěný na vztah mezi ústřední dvojicí. I když působí romanticky, není to žádná slaďárna. Už jenom proto, že hlavní pár spolu o svém vztahu nemluví, o to více to musí zahrát. Což se Fondové i roztomile ušatému Sutherlandovi daří. ____ Fondová je v roli prostitutky sice navenek sebevědomá, ale ve skutečnosti vyděšená a zahnaná do kouta, zatímco mlčenlivý Sutherland ji dokáže trpělivou vlídností nenásilně ochočit jako Malý princ svoji Lišku. ()

Freemind 

všechny recenze uživatele

Nechme stranou herecké výkony (nejlepší role Sutherlanda, nejlepší role Fondové) a brilantní scénář - hrdinou večera je kamera Gordona Willise, nazývaného v Hollywoodu "princem temnoty". Willis zde poprvé naplno ukázal nový styl budování atmosféry, který později dokonale zůročil v "Kmotrovi" nebo "Manhattanu". Právě díky němu přeskočil "Klute" hranici mezi vynikajícím filmem a mistrovským dílem. Mohl bych na to koukat donekonečna. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Trochu som sklamaný, vzhľadom na ohlasy som čakal niečo lepšie. Herci aj réžia boli fajn, no ten príbeh o zmiznutom pánkovi a odkrývanie celého toho pozadia jeho zmiznutia je až moc jednoduché, bez prekvapení a s častými nezáživnými scénami. A ten koniec? Ten sa dal čakať vlastne už od samotného začiatku, navyše dosť veľa toho prezradí aj nešťastne napísaný obsah k filmu. Ocenil by som tiež lepšiu dynamiku, miestami sa tu všetko zbytočne vlieklo, čoho dôsledkom potom bola ešte väčšia nuda a šedivý výsledný dojem. Priemer. 60/100 ()

Galerie (66)

Zajímavosti (10)

  • V původním scénáři byl Breein psychiatr muž, ale Jane Fonda měla během zkoušek pocit, že by se její postava nikdy neotevřela muži, a tak požádala, aby tuto roli hrála žena. Fonda také chtěla, aby se scény s psychiatričkou natáčely až na konci, kdy už byla s postavou Bree zcela sžitá. (anezzik)
  • Breeino příjmení je ve filmu nekonzistentní, střídá se mezi Daniel a Daniels. V závěrečných titulcích je však napsáno Daniel. (anezzik)

Související novinky

Zemřel kameraman Michael Chapman

Zemřel kameraman Michael Chapman

22.09.2020

Z Los Angeles přišla dnes ráno zpráva o úmrtí známého amerického kameramana, režiséra a herce Michaela Chapmana. Na dva Oscary nominovaný tvůrce zemřel ve věku 84 let na srdeční selhání, informaci na… (více)

Reklama

Reklama