Režie:
Sam PeckinpahScénář:
Walter HillKamera:
Lucien BallardHudba:
Quincy JonesHrají:
Steve McQueen, Ali MacGraw, Ben Johnson, Sally Struthers, Al Lettieri, Slim Pickens, Richard Bright, Jack Dodson, Dub Taylor, Bo Hopkins, Roy Jenson (více)Obsahy(1)
Steve McQueen vede soukromou válku proti zkorumpovaným policistům... Doc McCoy prožívá v nudě a ve vzpomínkách na svou krásnou ženu Carol čtyři roky v texaské věznici za ozbrojené přepadení. Při návštěvě požádá manželku, aby šla za byznysmenem Benyonem a řekla mu, že dostane-li ho ven, je ochoten pro něj pracovat. McCoyovi je trest zkrácen. Po propuštění ale musí službu vlivnému a bezcharakternímu byznysmenovi oplatit. Protože se skrýt finanční machinace svého bratra, přikáže McCoyovi, aby vykradl jeho banku. Při akci McCoyovi pomáhá nejen jeho manželka, ale i dva Benyonovi muži banku. Ukáže se však, že je Benyon podvedl, a proto nenachází jiné řešení, než prchat s manželkou a s penězi před gangstery... Kriminální thriller se Stevem McQueenem a Ali MacGrawovou (známou především z Love Story z roku 1970, kde si zahrála po boku Ryana O´Neala) v hlavních rolích patří k nejlepším filmům klasika akčních žánrů Sama Peckinpaha a na přesvědčivosti mu neubral ani čas. Vedle brilantní režie na tom mají lví podíl herecké výkony obou protagonistů. Ali MacGrawová se nedlouho po natáčení tohoto filmu za McQueena provdala. (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (215)
Prvých približne 30 minút sa nesie vo veľmi dobrom svetle a celkovo si zaslúžia len pochvalu. Už však pri scéne prepadnutia banky sa ukazuje, že Peckinpah réžiu vlastne vôbec nezvláda alebo prinajmenšom poriadne nepozná scenár. Všetku akciu obaluje do síce veľmi dynamického strihu, no výsledkom je však akýsi neprehľadný chaos. Dosť nevyužitý mi prišiel aj Al Lettieri so svojim nespochybniteľným záporáckym potenciálom. Od režiséra som zatiaľ videl len výbornú Divokú bandu, takže i porovnávať môžem len s ňou. No a v tom prípade som čakal omnoho lepší výsledok. ()
Navzdory tomu, že jsou mi Peckinpahovy trademarky nadmíru sympatické, jeho filmy mě nebaví. ÚTĚK začíná "geniálně sestříhaným prologem, dokonale vtahujícím nejen do odosobněné mašinerie nápravného zařízení, ale především do neurotizujícího mikrosvěta hlavního hrdiny, zbaveného svobody", u kterého jsem se osobně nemohl dočkat, až konečně skončí. Po tomhle zatraceně zdlouhavém začátku akčního filmu se sice rozjede svižná kriminálka o páru, který musí uniknout hned třema pronásledujícím stranám (policii, mafiánům a bývalému parťákovi) a do toho řeší vlastní krizi, se slušnou peckinpahovskou závěrečnou přestřelkou, ale žádný zázrak. McQueen je tu za nepříliš sympatického profíka-studeného čumáka, naštěstí mu sekundují půvabná MacGraw a skvělý Ali Lettieri jako animální podrazácký gauner Rudy. ()
První film Sama Peckinpaha, který jsem viděl a díky kterému jsem se do jeho drsné poetiky zamiloval. Steve McQueen a Ali MacGraw coby jeden z nejcharismatičtějších, nejpohlednějších a nejvyrovnanějších párů filmové historie. Výborný film. 100%. P.S.: Ještě že Sam nerealizoval původně zamýšlený závěr. ()
Chtěl bych nahlásit ozbrojenou loupež. Donaldson mi se svým B-čkem ukradl zážitek z Peckinpahova Útěku. S tím ukradl režisérovi pátou hvězdičku za statečnost a já si tak nadále hřeji na prsou jeho Železný kříž jako ten nejoblíbenější Samův film. Až si to pustím příště už budu vědět jak to bylo a určitě dojde i na větší ocenění, jelikož tohle je přátelé klasika. ()
K vlastnímu překvapení jsem nebyl z kombinace McQueen-Peckinpah nijak unešen. Ne že by tu bylo málo krvavý akce, zábavných charakterů, charisma hlavní dvojice, Texas taky funguje a nekorektní je to dneska zvlášť sympaticky, ale nějak ten útěk časem nabral na nudě, respektive ublížený ksichty a vůbec mrmlání zločinců v partnerský krizi. Někdo ten film popsal jako "aimless", což byl i můj dojem. Bavila ale gaunerská romance s Lettierim a ženou veterináře, super i závěr s dědulou. BONNIE & CLYDE vítězí. ()
Galerie (91)
Zajímavosti (25)
- Hudbu k filmu zložil Jerry Fielding, tesne pred uvedením filmu ju však nahradili skladby Quincyho Jonesa. Je to zásluha Steva McQueena, ktorý pre soundtrack trval na jazzovej atmosfére. (Arsenal83)
- První verzi scénáře si adaptoval sám autor předlohy Jim Thompson. Práce mu zabrala čtyři měsíce. Ovšem McQueenovi se nelíbil surrealistický konec na texasko-mexické hranici, a aby ho producenti do filmu obsadili, tak raději nahradili Thompsona vycházející scenáristickou hvězdou Walterem Hillem. (DaViD´82)
- Film byl nezvykle takřka celý natočen chronologicky. (DaViD´82)
Reklama