Reklama

Reklama

Špatná výchova

  • Španělsko La mala educación (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Madrid 1980. Úspěšný režisér Enrique Serrano už dlouho marně hledá námět, který by ho zaujal, když k němu náhle vpadne neohlášená návštěva. Enrique hned nepozná svého někdejšího spolužáka Ignacia, jenž ho přišel požádat o roli, a snaží se ho zbavit, přestože mu připomene minulost. Po jeho odchodu se ale začte do rukopisu novely, který mu Ignacio nechal, a začnou v něm ožívat vzpomínky. V 60. letech se jako chlapci setkali v jezuitské koleji, kde spolu objevovali film, ale také lásku, sex a strach. Svědkem i hlavním aktérem jejich probuzení byl tehdy otec Manolo, ředitel ústavu a profesor literatury, zosobňující dvojtvářnost náboženských institucí této doby. Příběh, jehož autorem je Ignacio, zaujme Enriqua natolik, že po někdejším intimním příteli, s nímž se pak setkal znovu jen jednou v 70. letech, začne pátrat. Je mu jasné, že objevil námět, na který čekal, a je odhodlán natočit podle něj film. Netuší ale, k jakým odhalením ho pátrání po bývalém příteli dovede. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (253)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Jsem ochotná akceptovat, že se jedná o detektivku jedině v případě, že to řekl sám padre Almodóvar, protože já to vidím spíš zase jako další krejčovskou pannu, na kterou jsou našpendleny barevné pentličky, látečky, kraječky........... (následně sešity nikoli horkou jehlou v prapodivný příběh) a která, ačkoli bezpohlavní, může být dost dobře mužem i ženou, prostě je to typický Pedro, který se svých transTO a transONO nevzdá a dobře dělá, protože já, ač suše normální, se u jeho filmů výborně bavím. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v dubnu 2020. Špatná výchova je otevřeným výjevem traumatu vnitřního světa, psychoanalýzou, hodnou jména Freud a terapií úzkostí prostřednictvím umělecké tvorby. Pedro Almodóvar zhodnocuje osobní a profesní zkušenosti, city, touhy, představy a tajnosti, výstřednost je zde potřebou i posláním, morální ironie je výstřelem intimního strachu. Tápání v hledání vlastní identity jako důsledek katolické výchovy, přehnaná ctižádost a přizpůsobivost vztahům reality v zájmu úsilí překračuje hranice, sebezničení je odvrácenou stranou chtíče a trestem rodičovské neúcty se stává zločin. Svět filmu se stává procesem úspěšné seberealizace a niterného osvobození. Pestrobarevná rutina těží ze stavů vyhrocených emocí a extrémistické morální katarze. V samém středu událostí je Ángel Andrade alias Juan alias filmová Zahara (pozoruhodný Gael García Bernal), herec velmi intimní zpovědi. Úzkost vnitřního světa podává obžalobu morálního pokrytectví, přesto je hlavní motivací osobní prospěch, byť zneužívání bývá oboustranné a v danou chvíli pro obě strany uspokojivé. Důležitou postavou je Enrique Goded (zajímavý Fele Martínez), filmový režisér, spojený velmi intimní nostalgií k Zahaře. Vědomé využívání má pocit převahy, experimentální choutky a překvapivé procitnutí. Významnou postavou je otec Manolo (velmi zajímavý Daniel Giménez Cacho), ředitel katolické internátní školy ve filmové terapii. Stvoření niterného traumatu je tady obžalobou morálního pokrytectví. Výraznou postavou je také Manuel Berenguer (dobrý Lluís Homar), skutečný stvořitel Zahary. Jeho posedlost andělskou krásou, ve které vnímá lásku, ho žene do vědomé zkázy, přesto ze svých cílů nemíní slevit. K těm výraznějším postavám patří také Ignacio Rodríguez (zajímavý Francisco Boira), starší Juanův bratr a živoucí předloha Zahary. Hluboké jizvy vnitřního světa mají negativní dopady na sociálně rodinné vztahy, cesta k vlastní identitě je zkreslená niternou úzkostí. K výraznějším postavám filmu patří též malý Ignacio (příjemný Nacho Pérez), filmová ozvěna Ignaciova dětského traumatu. Prokletí dětského andělského hlasu v nadržených prackách katolického celibátu. Z dalších rolí: ve filmu nejbližší kamarád Zahary Paquito (Javier Cámara), dospělý filmový herec Enrique Serrano (Alberto Ferreiro), produkční asistent a bývalý režisérův milenec Martín (Juan Fernández), filmový odraz dětství samotného režiséra Enrique (Raúl García Forneiro), filmový sadista a otec z katolické internátní školy José (Francisco Maestre), či životem a vlastními dětmi trápená matka Ignacia a Juana (Petra Martínez). Špatná výchova je psychoanalytickým rozborem úzkosti vnitřního světa, zároveň je i její terapií a živočišným temperamentem jižního větru v zářivé barvě. Jen ta výstřednost se stala spíše velmi zručnou rutinou a uměleckou značkou. ()

Reklama

Amarcord_1 

všechny recenze uživatele

80% - Pedro a jeho dokonale barevná režie bylo něco, co jsem sice čekal, ale opět mě to převapilo, a do velké míry vzalo. Tomuhle já říkám „dobře udělanej film“! Skvěle vypracovaný scénář s několika zatraceně dobře fungujícími točnými momenty je podporován Iglesiasovou hudbou, která výborně pracuje s dynamikou, napětím a rytmem filmu. Nuda nehrozí. Shlédnutí Špatné výchovy jsem dlouho odkládal, protože jsem se úplně netetelil touhou ponořit se do homosexuálního prostředí, ve kterém se děj odehrává. Pokud máte podobný problém s motivací vůči tomuto filmu, prostě věřte Almodóvarovi, vyplatí se to. ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Nějaké Alodóvarovy filmy jsem viděl již kdysi dávno a nevěnoval jsem jim moc pozornosti. Teprve nyní asi dozrál čas, abych se mohl na takovéto filmy dívat. Špatnou výchovu jsem si pustil, když jsem měl na nějaký ten art film vysloveně náladu a dost mi sedla. Příběh se napínavým způsobem rozuzlovává po celou stopáž filmu, takže nás čeká každou chvíli nějaké to překvapení. Špatná výchova je také velmi vydařená po estetické stránce, téměř všechny záběry jsou uspořádány do líbivých barevných kompozic. Hudba tyto vizuální orgie skvělě doprovází. Bernal má odvahu, že si střihnul takovouhle roli, je to dobrý herec. ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Dávám 4,5* a viditelně menší hodnocení hlavně proto, že v rámci zatím mnou viděné Pedrovy tvorby mě tohle dílko zaujalo nejméně (přesto ale dost :-)). Tradičně zvláštní svět plný homosexuálů, transvestitů a podobných lidí, výrazná vizuální stylizace, nevšední příběh (lehce skandální vůči církvi) podaný naprosto uvěřitelně, plný nečekaných odhalení a skvělí herci (zejména můj oblíbený Gael García Bernal) řadí tenhle film Pedra Almodóvara opět mezi první ligu. ()

Galerie (54)

Zajímavosti (8)

  • Slavný režisér natočil svůj nejnovější opus za 8,5 mil. euro a investice se producentům samořejmě vyplatila, když například jen ve Španělsku diváci zanechali hned během prvního víkendu (19. – 21. 3. 2004) promítání 1,1 mil. eur v 158 kinech. (imro)
  • Snímek se natáčel ve Valencii a Madridu v létě 2003, i když Almodóvar jej původně chtěl natáčet již o dva roky dříve. Tehdy se ale dostavily castingové problémy, a tak během pauzy natočil film Mluv s ní, za který získal Oscara v kategorii Nejlepší scénář a nominaci za režii. (imro)
  • Film dostal rating NC-17. Aby získal mírnější R, muselo být vystřiženo několik sexuálních scén. (Karlos80)

Související novinky

Almodóvar mění plány

Almodóvar mění plány

12.09.2007

Španělský miláček klubových diváků a specialista na problémy se sexuální orientací Pedro Almodóvar nějakou dobu pilně pracoval na projektu La piel que habito, což je příběh o pomstě na motivy… (více)

Miniprofil Pedro Almodóvar

Miniprofil Pedro Almodóvar

04.01.2007

Stačí říct \"Mluv s ní\" a každý, kdo se alespoň sem tam otře rukávem o pokladnu kina, ví, že jde o jeden z nejlepších filmů režiséra Pedro Almodóvara. Kino Aero nám v režisérově miniprofilu během… (více)

Reklama

Reklama