Režie:
Pedro AlmodóvarScénář:
Pedro AlmodóvarKamera:
José Luis AlcaineHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Gael García Bernal, Fele Martínez, Daniel Giménez Cacho, Lluís Homar, Javier Cámara, Alberto Ferreiro, Pau Poch, Leonor Watling, Petra Martínez (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Madrid 1980. Úspěšný režisér Enrique Serrano už dlouho marně hledá námět, který by ho zaujal, když k němu náhle vpadne neohlášená návštěva. Enrique hned nepozná svého někdejšího spolužáka Ignacia, jenž ho přišel požádat o roli, a snaží se ho zbavit, přestože mu připomene minulost. Po jeho odchodu se ale začte do rukopisu novely, který mu Ignacio nechal, a začnou v něm ožívat vzpomínky. V 60. letech se jako chlapci setkali v jezuitské koleji, kde spolu objevovali film, ale také lásku, sex a strach. Svědkem i hlavním aktérem jejich probuzení byl tehdy otec Manolo, ředitel ústavu a profesor literatury, zosobňující dvojtvářnost náboženských institucí této doby. Příběh, jehož autorem je Ignacio, zaujme Enriqua natolik, že po někdejším intimním příteli, s nímž se pak setkal znovu jen jednou v 70. letech, začne pátrat. Je mu jasné, že objevil námět, na který čekal, a je odhodlán natočit podle něj film. Netuší ale, k jakým odhalením ho pátrání po bývalém příteli dovede. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (253)
Muj oblibenec navlecenej do podprsenky, s rtenkou na rtech a o 150% vetsimi rasami, jak to ani Max Factor nezvladne. Ac je to cele absurdni, film je podle me genialni. Jedinou vytku bych mela - urcite rozfazovani, rozkouskovani deje. Jako by vam jen rekli "ted skoncilo tohle, tecka, a zacina neco trochu jineho, pozor!". Jinak vsimli jste si, jak ten Gael chodil tezkopadne v podpatcich? :D na zkuseneho transvestitu by to uz moh umet ;) ()
Filmy Petra Almodóvara opravdu nejsou pro každého. Výběr hrdinů a situací, ve kterých se nalézají, je ovlivněný jeho sexuální orientací, takže homosexualita, transvestitismus a nejrůznější sexuální údchylky jsou v jeho tvorbě víc než časté. Ve Špatné výchově hrají navíc zásadní roli, je to myslím snímek hodně ovlivněný jeho osobními prožitky a představami. Osudy čtyř mužů se vzájemně proplétají a i když film má pomalejší rozjezd a divák dlouho tápe v osobních pohnutkách a chování hlavních postav, celý snímek je efektně završený a má chytrou a nosnou pointu. Kladem je vynikající herectví všech zúčastněných a především Gaela Garcíy Bernala. Špatná výchova není ani tak detektivka, jako spíš psychologické drama svým vyzněním poněkud podobné známému dramatu Woodyho Allena Matchpoint-Hra osudu. Celkový dojem: 80 %. ()
Klasický Almodóvar, v klasických barvách a v klasických situacích. Co ovšem přidal, aby to nebyla taková jeho klasika, je kriminální zápletka. A mně se docela líbila. O něco méně mě zaujal snímek jako celek, nemám z něj dojem, že by patřil mezi ty mistrovo lepší kousky. Možná prostě proto, že dilema ve formě transsexuality už se táhne každým jeho snímek, někde prostě o něco hůř, jako například tady. Co si jsem si ovšem užila, je mistrovo překrývání děje. Tohle mu jde. ()
Skvělé natočené, dobré výkony, skvělá zápletka a překvapivé a šokující rozuzlení jsou hlavními atributy filmu. Malokterý režisér si troufne na tabu sexuálního zneužívaní v církvi a prostředí transvestitů. Herecké výkony, jak už u Almodóvara je zvykem, jsou skvělé. Jde vidět, jak mu záleží na castingu, protože v žádném jeho filmů jsem neviděl vyloženě špatného a nesympatického herce. ()
Almodóvar didaktický. Chybí tradiční komediální nadhled, protože téma je vážné. Skrývaná a potlačovaná homosexualita či zneužívání bezbranných za duchovními zdmi plodí pokřivené duše a vztahy. Svobodně milující se homosexuálové a transsexuálové prožívají lásku jako heterosexuálové, jen se liší v tom, že dvě mužské sexuality budují vztah jinak než mužská a ženská sexualita dohromady (viz scéna u bázénu snažící se tuto odlišnost vyjádřit). Pro heterosexuála je tento film obtížně uchopitelný tím, že ukazuje vášně lásky uprostřed odlišné komunity (ve filmu neuvidíme skoro žádného hetero). Pro mě za tři hvězdičky (film nedosahuje kvality citovaných filmů - viz plakáty na zdech multikina: Double Idemnity aj.) - tu čtvrtou dávám za nutnost vzniku takových filmů ukazujících "odlišnost" ve své normálnosti, která vlastně není ničím odlišná. Rozhodně bych tento film pouštěl dokola lidem, kteří jsou naplněni nenávistí ke všemu, co nemyslí a nemluví jako oni (i když Roman Joch, poradce premiéra Nečase, říká své nenávisti konzervatismus). ()
Galerie (54)
Photo © Focus Features
Reklama