Reklama

Reklama

Případy bratra Cadfaela

(seriál)
Drama / Mysteriózní
Velká Británie, (1994–1998), 16 h 15 min (Minutáž: 75 min)

Předloha:

Edith Pargeter (kniha)

Hudba:

Colin Towns

Hrají:

Derek Jacobi, Michael Culver, Julian Firth, Terrence Hardiman, Mark Charnock, Toby Jones, Eoin McCarthy, Sean Pertwee, Ben Pullen, Natascha McElhone (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(13)

Píše se první polovina 12.století. Zatímco evropští králové se chystají na druhou křížovou výpravu, v Anglii vypuká občanská válka vyvolaná sporem o trůn mezi Štěpánem III. a jeho sestřenicí Matyldou. Do této nejisté doby, příznačně nazvané anarchie, umístila E.Petersová svého románového hrdinu, vojenského vysloužilce, benediktina a ''středověkého detektiva'', světaznalého Cadfaela. V první epizodě objevuje Cadfael při zaopatřování obětí exekuce ''přebytečné'' tělo a pátrá po jeho původu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (32)

sportovec 

všechny recenze uživatele

Při případech seriálu PŘÍPADY BRATRA CADFAELA si nelze nevzpomenout na jiné dílo - také seriál JÁ, CLAUDIUS - ; spojuje je - jistě to uhádnete - postava Dereka Jakobiho, výrazné osobnosti britského soudobého divadla a v obou případech představitele hlavní role. Právě jeho výsostné herectví jakoby dotmelovalo a současně dále rozvíjelo příběhy-epizody tohoto nadprůměrného díla. Hluboký humanismus, jímž je seriál prodchnut, jaksi nedbale, jakoby zpoza rohu, skutečně nenápadně krok za krokem důrazem na nominalistický rozum (nominalismus byl jedním z nejvlivnějších myšlenkových směrů evropského středověku, bývá pokládán za předchůdce humanismu a renesance) v podstatě moderním způsobem, ale v mezích, nepřekračujících dobové meze, rozplétá jeden plod lidské zloby za druhým. Středověké kulisy ustupují, dobová rozhraní se stírají. Objevuje se jedno nadčasové: člověk bojující každý den, každou hodinu, každou vteřinu o své lidství. Člověk odkázaný ne na pomyslnou boží milost, ale sám na sebe, na svou vůli, na svou nebojácnost, na svou touhu a potřebu po spravedlnosti. Její hlavní zastánce je navenek tichý, neprůbojný, jakoby nezdravě mírný. Opak je pravdou. Hlavní zbraní jeho neúmornosti je bystrost, ostrovtip, houževnatost, soustavnost, ctnosti, zpravidla dnes shrnované do pojmu občanské statečnosti. Toto nevšední detektivní dílo by si jistě našlo své diváky i na DVD nosičích, kde již dávno mělo být uvedeno. ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

Slušně natočená detektivní série, které ovšem, především v první sérii, ubližují místy poněkud "papundeklově" působící kulisy a dosti sterilní kamera. Herectví ovšem velmi obstojné, přičemž především herecký výkon Dereka Jacobiho je opět zcela odzbrojující... Pokud jde o historickou věrnost, pak se tvůrci celkem snažili o věrohodnost, i když sem tam jim nějaká drobnost unikla. Asi největší faux pas je z tohoto hlediska masivní použití strojově řezaných prken, přestože v dané době bylo dřevo daleko častěji děleno štípáním a nikoli nákladným a nesmírně pomalým řezáním. Také barevnost některých kostýmů, především těch s převládající modrou barvou, která sice známa byla, ale její výroba byla nesmírně nákladná, nebo dalšími, na počátku dvanáctého století jen stěží myslitelnými barevnými odstíny, se mi nezdá úplně pravděpodobná. Zcela anachronické jsou samozřejmě Cadfaelovy detektivní úvahy a metody, a také jeho názory a postoje, ale nechť, detektivka je stejně vždycky více či méně taková pohádka pro dospělé ;o) Je ovšem potřeba zdůraznit, že například pro svou vachrlatou loyalalitu vůči králi by Cadfalel pravděpodobně visel hned několikrát. Podobné je to i s "moudrou uměřeností", nevírou v zázraky, snahou po hledání pouze racionálních vysvětlení, ostatně i hloubkou Cadfaelových znalostí, atp. atd. Středověká a dokonce ještě raně novověká psychologie byla zcela odlišná a bratr Cadfael by v reálném středověku se svými názory nepochybně přežil tak týden, možná dva, než by jej někdo pro to či ono preventivně odpravil, případně než by ho upálili jako kacíře a heretika... Kde je smrt všudypřítomná, nikdo příliš nepočítá mrtvoly, natožpak by se nějak zvlášť obával o život kohokoliv. Stokrát důležitější než pozemský život byl život věčný, "správná smrt" a příprava na ní. Podřizovalo se jí téměř všechno a se vším více či méně souvisela... Ještě poznámka ke svaté Winifred. Ten poťouchlý trik s mrtvým mnichem by samozřejmě nemohl vyjít, neboť relikviáře byly otvírány, ostatky ukazovány a dokonce dotýkány a líbány. Představa, že by bylo možné zamaskovat podobnou věc je zcela iluzorní... Celkový dojem: 75% Zajímavé komentáře: sportovec, F.W.Colqhoun ()

Reklama

elizabeth_ba 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Znovu viděno po velmi dlouhé době. Kladla jsem si otázku, zda se mi to bude opět tolik líbit. Samozřejmě, že ano! Naprosto krásně vystižena těžká doba tehdejšího válečného konfliktu, který sice (až na první díl) nestojí v popředí našeho vyprávění (tam máme jednoho zvláště sympatického světaznalého benediktina), přesto je tam stále přítomen. Derek Jacobi naprosto excelentní a vyskytlo se zde i několik dalších dobrých herců v epizodních rolích. Dokonce se chystám na přečtení předloh, což obvykle po zhlédnutí nedělám. Každopádně moje nejoblíbenější do obrázků převedená historická detektivka, pokud nepočítám komix o irské princezně Fidelmě a jejím anglosaském manželu Eadulfovi...😉 Malou kaňkou je neustálá změna představitelů zástupce šerifa a Cadfaelova přítele, Hugha Beringara. ()

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Velice zajímavý seriál, který je zasazený do zajímavého prostředí a díky středověku jsou i řešené vraždy o něco zajímavější. Krásně mi vyhovuje pomalé tempo jednotlivých epizod, které jsou ale naplněny úžasnou atmosférou a prostředím, skvělou hudbou, kvalitními scénáři, zajímavým rozuzlením a tradičně silnými hereckými výkony, zejména titulního Dereka Jacobiho, který je i v této roli perfektní, postava Cadfaela mu sedne. Skutečně vynikající detektivní seriál, je jen škoda, že v našich končinách není tak známý, ČT by ho mohla vytáhnout. Pro mě jako milovníka anglických detektivek a historických filmů je tato série naprosto perfektní kombinací, která funguje, je napínavá i zábavná a krásně se na to kouká. Až se někdy dostanu k dalším dílům (zatím jsem viděl první sérii), třeba to tady ještě upravím. Prozatím u mě ale za naprosto perfektních 85%. Kam se hrabe Jméno růže, tohle mi sedne mnohem lépe skoro ve všem, na co si vzpomenete. ()

CSSML 

všechny recenze uživatele

Detektivní příběhy ze středověké Anglie 12. století, vyšperkované gregoriánskými chorály. Zápletky jsou celkem spletité, vyšetřované zločiny bývají spáchány i několika osobami a podezřelých je mnoho. Po shlédnutí všech dílu jsem se ovšem neubránil dojmu, že některé případy a jednání postav se mírně opakují napříč díly a že některé díly jsou zbytečně rozplizlé. Středověká společnost je zde vykreslena uvěřitelně, hůře jsou na tom katolické reálie v případě bratra Cadfaela, za což může nejspíš autorka, i když je mi jasné, že sodomita Jacobi se při ztvárňování modernistického mnicha rozhodně přemáhat nemusel. V několika dílech Cadfael zlehčuje možnost zhřešení myšlenkou, v jiném nejasně blábolí o zabití ze soucitu, a když se mu jistý mladík přizná, že spáchal svatokrádežné smilstvo v kostele, začne mu vykládat modernistické kecy o tom, že když se dva mají rádi, není žádné místo dostatečně svaté… Všimla si autorka nebo tvůrci, že je 12. století? Spoiler: Navíc případ „A Morbid Taste for Bones“ má nesmyslné řešení, pominu-li hříšnost záměny kostí světice za tělo mnicha, dovedete si představit tu libou vůni vycházející z relikviáře po několika dnech? Zejména při druhém zhlédnutí s manželkou jsem byl přítomnou heterodoxií značně znechucen. Celkově lepší průměr. ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama