Režie:
Tim RobbinsScénář:
Tim RobbinsKamera:
Roger DeakinsHudba:
David RobbinsHrají:
Susan Sarandon, Sean Penn, Robert Prosky, Raymond J. Barry, R. Lee Ermey, Celia Weston, Lois Smith, Scott Wilson, Roberta Maxwell, Margo Martindale (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Drama muže odsouzeného na smrt a ženy, která hledá způsob, jak ulehčit poslední dny jeho života. Sestra Helen pracuje jako sociální pracovnice v černošské čtvrti v New Orleansu. Ve vězení se setkává s cynickým a brutálním vrahem Matthewem Ponceletem pár týdnů před jeho popravou. Její úsilí o pomoc člověku v nouzi se postupně mění ve snahu dosáhnout alespoň zmírnění jeho trestu. Mezi Helen a Matthewem se přitom vytváří zvláštní vztah. Zatímco ona těžce hledá cestu jak překonat vlastní pochyby, musí vězeň přiznat svoji vinu... Silné drama vzniklo podle stejnojmenného bestselleru, v němž jeptiška Helen Prejeanová vypráví osobní zážitky při setkáních s vězni z cel smrti. Scénář k filmu napsal scenárista a režisér Tim Robbins (Bob Roberts, The Cradle Will Rock). Hlavní postavu pozoruhodným způsobem ztvárnila Susan Sarandonová (Atlantic City, Čarodějky z Eastwicku, Thelma a Louise, Nebezpečný klient a Soumrak), která byla za svůj výkon v hlavní roli oceněna Oscarem. Vězně čekajícího na poslední den svého života si zahrál Sean Penn (Nejsme žádní andělé, Hra, Tlumočnice, 21 gramů, Milk). Za svůj výkon v Robbinsově snímku byl oceněn Stříbrným medvědem na 46. MFF v Berlíně v roce 1996. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (292)
Celé dve hoďky som sedel zarazený v sedačke z počinu,ktorý evokuje veľké zúfalstvo a beznádej. Susan Sarandon poznám,ale nečakal som od nej takýto performance,ktorý je absolútne vierohodný,uveriteľná je Timova réžia(Tim rok pred týmto hral najslušnejšieho väzňa v dejinách Andyho Dufresnyho v Darabontovom The ShawShank Redemption.),ktorá je sugestívna,depresívna,oscar mu vyfúkol Mel za BraveHeart. Sean Penn je z iného súdka ako Andy,veril som mu všetko,čo som mu videl na očiach,bravúrny performance. Réžia a herečka sú hlavnými ťahákmi snímku,kde optimizmus je v nedohľadne,nepokojný,nepríjemný snímok. ()
Neopakovatelný filmový zážitek. Citlivé a soucitné podání ve skutečnosti naprosto neodpustitelného a zavrženíhodného lidského skutku. Podobných námětů bylo k filmovému zpracování použito mnoho, ale jen v tomto případě se podařilo zpracovat ho z jiného úhlu pohledu. Na nevídané a dojemné podívané má největší zásluhu perfektní scénář, hudba a především neuvěřitelné herecké výkony. Susan Sarandon - jaká to velká herečka a navíc s nejkrásnějšíma očima na světě. A Sean Penn? Dá se něco takového vůbec zahrát? Člověk se nestačí divit co takoví herci dokážou... ()
S tímhle filmem mám opravdu velký problém, proto ho nebudu hodnotit hvězdičkami. Herecky ani režijně tomu není moc co vytknout. Problém je se samotnou myšlenkou, poselstvím filmu. To, za čím tady hodně lidí vidí kritiku společnosti a trestu smrti, já vnímám jako snahu o relativizaci hodnot. A tuhle postmoderní optiku já prostě přijmout nechci. Hra na city mi navíc přišla vykalkulovaná. ()
Příběh, který podává problematiku trestu smrti z mnoha úhlů. Po jeho shlédnutí jsem chápal rodiče obětí, láskyplnou řádovou sestru a co hůř, chápal jsem i pocity vraha stojícího na prahu vlastního nebytí. Silný námět k přemýšlení. Sean Penn opět (a rozhodně ne naposledy) podal důkaz o tom, že je jedním z nejlepších amerických herců současnosti. ()
Nedovedu si ani představit lepší zpracování citlivé problematiky trestu smrti. Sestra Prejeanová zde ztělesňuje odpuštění, které se nesnaží vinu zakrýt, ale vynést na světlo, aby mohla být smyta. Zločin je ukázán ve vší své strašlivostí, touha rodičů obětí po zadostiučinění zase ve vší své pochopitelnosti...Ne, přetěžké rozvažování nad právem státu odnímat život se tu diváku rozhodně neulehčuje. Avšak sestřino milosrdenství je bez opory černobílých klišé jen více ohromující. ()
Galerie (45)
Zajímavosti (13)
- Herečka Susan Sarandon byla v době natáčení partnerkou režiséra Tima Robbinsna. (Duoscop)
- Při scéně se svíčkami se objeví v záběru skutečná sestra Helena, na základě jejíhož příběhu byl napsán scénář. Při filmování byla přítomna jako "dozor". (don corleone)
- Robbins a Deakins vymysleli vizuálny vzorec na vyjadrenie rastúcej intimity medzi Helenou a Matthewom. Úvodné scény dávali dôraz na pletivo, na ktoré bolo vždy zaostrené, pričom Matthew sa zdal v záberoch vzdialený. V priebehu filmu boli použité objektívy s väčšou ohniskovou vzdialenosťou a zámerné pomalšie jazdy kamier, aby "bariéru" medzi pletivom a Matthewom minimalizovali. Posledný dialóg postáv pred popravou je realizovaný skrz sklo a v zábere sú obaja, nakoľko sa pri snímaní Heleny odráža Matthew v skle. (Biopler)
Reklama