Reklama

Reklama

Traja chrobáci

(TV film)
  • USA Three Bugs (festivalový název)
Komedie / Rodinný
Československo, 1976, 49 (31) min

Obsahy(1)

Josef Dvořák, Bolek PolívkaOta Jirák v půvabné klauniádě o třech nezbedných broučcích... Nápad a jádro libreta vzniklo v roce 1975 v Dánsku, kde autoři pracovali jako námezdní mimové v kodaňském pouličním divadle. Po návratu do ponuré a otrávené Prahy se věci ujal režisér Janík Roháč, jediná optimistická a zábavná bytost v tehdejší Československé televizi. Postavil lajnu Polívka–Jirák–Dvořák, která se zmocnila této mimické grotesky s nadšením. Společným úsilím vznikl pořad, který rok po svém vzniku dostal cenu na televizním festivalu pořadů pro mládež Prix de Jeunesse v Mnichově. Tento vznik se neobešel bez problémů. Nebyly kupodivu politické, ale ryze umělecké. Boj se strhl kolem dekorací. Známý a dodnes milovaný brněnský výtvarník navrhoval dekorace malované, Roháč chtěl gigantické doslovné zvětšeniny. Výtvarnou verzi označil za „bábkové divadlo“, což byl z jeho úst ortel smrti. Dnes, kdy klíčovaní trpaslíci brázdí světové obrazovky v libovolně zvětšených prostorách a kradmo se dotýkají iluzivních předmětů, Bolek, Ota a Pepa se dřeli s opravdovým čtyřmetrovým teploměrem, pětimetrovou zápalkou a dva metry vysokým hrnkem na čaj. Boj se zdivočelou kukačkou, vyrážející ze své garáže v hodinách byl opravdový a Otův pobyt ve chladnoucím čaji v hostivařských ateliérech byl zdraví opravdu nebezpečný. Spor o dekorace měl tragikomickou dohru – rozzuřený výtvarník dal Roháče k soudu za plýtvání veřejnými prostředky. Pořad byl završením zlaté éry pofialkovské groteskní pantomimy a na dlouhou dobu jediným povyražením svého druhu. Jeho reprízy jsou přijímány s potěšením a obdivem a autoři by byli samozřejmě polichoceni, kdyby se Traja chrobáci stali naším vlastním Mrazíkem pro další a další generace českých a samozřejmě slovenských televizních diváků. (Česká televize)

(více)

Recenze (84)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Rozkošné, geniální dílko režiséra Roháče, po seriálu o dvou pošetilých francouzských písařích jeho nejlepší práce. Originální groteska pojatá jako poetická klauniáda tří špičkových herců s pohybovým nadáním a schopností vyjádřit vše podstatné pouhou mimikou obličeje. Tři broučci objevují lidský svět a dostávají se do pozice batolátka, které zkoumá své okolí a ohmatává předměty kolem sebe, aniž by znalo jejich účel. Kolik zábavy se dá zažít s hodinami, gramofonem či s obyčejnou lžící ! Celkový dojem 95 %. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Keď som bol malý, pri prvom pozretí som bol užasnutý, ako dokázali takto zmenšiť ľudí. Pri druhom zase, ako takto dokázali zväčšiť veci, ani to predsa nie je možné. Dnes vidím množstvo skvelých nápadov a výborné prevedenie týchto nápadov do filmu. Išlo to aj bez animácie a bez počítačov a deti sa bavili. ()

Reklama

LeoH 

všechny recenze uživatele

Prima nápad, palec nahoru Roháčovi za důslednost při prosazování realistické koncepce (viz zajímavosti) i všem třem mimům za gymnasticko-klaunské výkony – v některých vzdálenějších záběrech jejich hemžení vážně připomíná hmyzí pohyby. Jako série živých výstupů v rámci cirkusového představení by to nemělo chybu, jako filmu tomu chybí ucelenější děj a přebývá příliš mnoho „dětsky bezprostřední“ uhihňané vaty. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Na začiatku roka som usúdil, že je čas pustiť vnukovi tento klenot televíznej tvorby. Zabralo to. Bodaj by nie, veď Turba, Kratochvíl a Roháč obdarili Polívku, Dvořáka a Jiráka vďačnými úlohami, do kroku im zahral Petr Skoumal a guliverovské rekvizity postavil pán Kafka. Všetko to krásne zapadá do seba a jedinou chybou krásy bolo, že Slovenská televízia neuviedla meno idiota, ktorý z neviem akých pohnútok vystrihol z filmu celú pasáž s kukučkou. Asi v záujme rovnako debilnej reklamy. ()

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Letošní Ant-Man mi po čase opět připomněl, že jsem si už několikrát chtěl znovu pustit československé Tři chrobáky. A tak se konečně stalo. Je zajímavé vidět film, který jste naposled viděli jako dítě... Mimochodem já jsem od mala sice instinktivně nesnášel klauny a mimy a podobná děsivá individua, ale jak pamatuju, na tuhle grotesku jsem se vždycky rád podíval, s takovou směsicí zvědavosti, fascinace, ale i ostražitosti a nedůvěry. A dneska jsem překvapený, jak dobře udělaný a nadčasový film to vlastně je. ()

Galerie (2)

Zajímavosti (4)

  • Nápad a jadro libreta vzniklo v roku 1975 v Dánsku, kde autori pracovali ako námezdní mímovia v kodaňskom pouličnom divadle. (Zdroj: ceskatelevize.cz) (Raccoon.city)
  • Známy brnenský výtvarník navrhoval dekorácie maľované, ale režisér Ján Roháč chcel gigantické doslovné zväčšeniny. Výtvarnú verziu označil za "bábkové divadlo", čo bol z jeho úst ortieľ smrti. Spor o dekorácie mal tragikomickú dohru - rozzúrený výtvarník dal Roháča k súdu za plytvanie verejnými prostriedkami. (Zdroj: ceskatelevize.cz) (Raccoon.city)
  • Bolek Polívka, Josef Dvořák a Ota Jirák sa dreli s naozajstným štvormetrovým teplomerom, päťmetrovou zápalkou a dva metre vysokým hrnčekom na čaj. Boj s kukučkou bol naozajstný a Otov pobyt v chladnúcom čaji v hostivarských ateliéroch bol zdraviu nebezpečný. (Zdroj: ceskatelevize.cz) (Raccoon.city)

Reklama

Reklama