Reklama

Reklama

Nadějná mladá žena

  • USA Promising Young Woman (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Cassandra (Carey Mulligan) hraje zvláštní hru. Chodí do barů, předstírá v nich těžkou opilost, nechává se sbalit chlápky, kteří v ní vidí snadnou kořist, a když má dojít k „nejlepšímu“, tak na ně nemilosrdně zaútočí. Útoky bývají spíš psychického rázu, ale její oběti i tak poznamenávají velmi bolestivě. A proč to bývalá perspektivní medička dělá? Protože na vysoké potkala kluka, který jí způsobil takové trauma, že rezignovala úplně na všechno, opustila školu, vrátila se k rodičům, začala pracovat jako servírka v kavárně a jediné, co jí jakž takž baví, jsou výše uvedené noční lovy. Tenhle koníček nabere novou dynamiku ve chvíli, kdy se v jejím životě znovu objeví „pachatel“ jejího současného stavu, pohledný pediatr Ryan (Bo Burnham). S ním přichází lehké znejistění, co že se to vlastně tenkrát na vysoké doopravdy stalo, protože Ryan se chová jako by nic, dokonce začne s Cassandrou flirtovat a nebrání se ani představě, že by z toho mohlo vzejít něco vážnějšího. Cassandra jeho city, zdá se, opětuje. Protože se ale pohybujeme v žánru cynického thrilleru, je jasné, že tahle nadějná mladá žena milostné mimikry používá k tomu, aby zosnovala plán pomsty, proti kterému budou její dosavadní barové eskapády pouhými kanadskými žertíky. (Cinemart)

(více)

Videa (6)

Trailer 2

Recenze (336)

salahadin 

všechny recenze uživatele

Takových historek ze střední a z vejšky existují mraky, třeba na střední žila byla jedna dívčina, co se na párty zdupala jak hovado, pak šla s dvěma borcema do trojky a ti jí to udělali mobilem - no a dnes prodává mobilní telefony u nejmenovaného operátora. Není to náhoda? Jasně, to že, kolovalo to video, je blbý, ale naštěstí všichni přežili, a tak její kámošky nemusí objíždět viníky v kostýmku sestřičky z laciné porno produkce a nutit je zpytovat svědomí... na první zhlédnutí je film relativně přesvědčivý, hlavní postava Mstitelky nevyvolává ani sympatie ani nesympatie, občas byste jí liskli, občas objali, ale...napodruhé už to fungovat nebude. Takže jo, fajn, příjemná jednohubka, vadí mi jen okaté moralizování á la chlapi jsou zlí, áááno? Jsou to plačtiví agresoři, nebo zbabělí čumilové... tím se dostávám k postavám, které jsou napsané jak pro obrázkový příběh na pokračování určený náctiletým školačkám, který je má odradit od pití alkoholu ve smíšené společnosti...femina z toho filmu čiší na sto honů, no jen si to představte, nadějná mladá žena se nemstí, ale otvírá oči a její výprava dojme i ostříleného právníka....no wow... ()

Algernons 

všechny recenze uživatele

Velice uvědomělý obrat na typické filmy o pomstě za znásilnění. Život nadějné studentky medicíny se otřásl a překroutil během trauma ze střední, které ji navždy změnilo. Proto žije dvojí život a v noci předstírá, že je na šrot, aby si to vyřídila s chlápky, kteří toho chtějí zneužít. Když Cassandra potká milého spolužáka ze střední, který ji připomene, že se všichni po této události posunuli dál v životech, je na čase jim to připomenout a vrátit. Film mohl být velice snadno velmi předpojatým kázáním, ale je to dost uvědomělá černá komedie, která se svou zprávou a myšlenkou není tak přímočará, poučující a kázající. Celý popový styl, ať už vizuálem nebo hudbou to celé jen krásně dokresluje a podtrhuje a v hlavní roli je tu Carey Mulligan naprostá superhvězda. ()

Reklama

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Oscar za nejlepší původní scénář má právem, a u téhle kvality to zdaleka nekončí. ***** (Pardon za vleklost, píšu to spíš pro sebe, aby tu bylo všechno důležité, a nestrávila jsem další půlden editací. Tenhle film ale za nějaká slova navíc stojí, zvlášť po přečtení místních komentářů.). --- Není to film o pomstě, ale ozdravení. A je perfektní tak, jak je zamýšlený a zprocesovaný, do posledního záběru i tónu soundtracku, i když si mě taky povodil a měla jsem o něm svoje pochyby, dosahuje i právě díky tomu svého účinku, stejně jako hlavní protagonistka. To šustění papírem v první půli je součástí plánu. *** V první půlce vás ukolíbe, bez ohledu na to, co jste o něm doposud četli, slyšeli, na co jste připravení. Já aspoň naletěla, chtěla to v půli málem vypnout jako nakonec přece jen příliš prvoplánově konstruované, příliš banální, okaté, krotké, bezpečně nahlouplé. Hrdince všechny triky vychází, všichni reagují podle očekávání, nic se neproblematizuje, ani pak to navazování vztahu, a i když je evidentní, že film o tom ví, tak to je pořád moc málo, a nic víc nenabízí. Ukolébá nás, že to celé nemusíme brát až tak vážně. --- Až do momentu, kdy najednou začne všechno to maskování bez milosti (ale s osvobodivou ironií) dekonstruovat a odhalí u postav všech zúčastněných, u hrdinky samotné i nakonec i v divácích niternou potřebu bagatelizovat rozsah činu, který se stal a nejde odestát, a následnou marně popíranou fatální destrukci (a jak příhodné je to dnes, ve světě na pokraji klimatického rozvratu), touhu nebrat věci tak vážně, jak vážné doopravdy jsou, a zaměňovat patologické wishful thinking s ozdravnými procesy nahlédnutí celé hloubky a definitivnosti zkázy a vyrovnání se s ní nejlepším možným způsobem. *** Hlavní hrdinka sama na chvíli podlehne dojmu, že by se přece jen všechno mohlo vrátit k normálu, i pro ni --- než si je obratem nucena znovu uvědomit, se vší životní ironií (důležitý pojem, viz ten mrkací smajlík v posledním záběru), že se nikdy s něčím takovým nemůžeme vyrovnat tím, že to vytěsníme, zapomeneme, zdánlivě přečkáme, než to čas (zdánlivě) zahojí. Že rčení o čase, který hojí, platí snad jen o přirozených procesech ztrát, nikoli o křivdách, napáchaném nepotrestaném násilí, jehož důsledky se v čase pro oběť rozpínají se zbytkem vesmíru, místo aby se zahlazovaly. Že se to stejně někudy přihlásí, v tomhle světě souvislostí a konsekvencí že se to bude vracet jako bumerang, že to dál podvědomě ovlivňuje a znetvořuje viníky, přihližitele i oběti a taková podvědomá otrlost bude jen páchat další zlo (princip, jak ho ozřejmuje seriál „Breaking Bad“, čili „propadání zlu“) – dokud se ta rána neotevře a hnus a hnis se z ní nevymačká na světlo a nenechá se to zahojit v úplně jiném, pravdivějším procesu poctivého přiznání ztrát, než jaký všichni kolem ní amnesticky nastartovali a do něhož tlačí i ji, resp. čekají, až se podvolí a rezignuje, zapomene a začne předstírat s nimi, že nestalo nic, v čem by ještě bylo prospěšné se vrtat. Že se ještě něco dá zachránit. *** Hrdinka si osvobodivě, úlevně uvědomí, že i ona, nejen Nina, je dokonanou obětí nepotrestaného zločinu, odepsanou ztrátou, a rozhodne se svoji odloženou smrt využít, a pro všechny to celé – vážnost toho, co se stalo a nesmí se promlčet – ozřejmit a finalizovat. Nesledujeme přitom rafinovaný akt pomsty, ale rafinovaný akt ozdravení, i pro viníky. A nesledujeme vraždu, ale sebevraždu, alespoň potud, pokud se – ve vší ironii – i o Nině dá říci, že se zabila sama, a že za to nemohli ti, co na ní napáchali neodčinitelné násilí. Ve filmu, který všechny – postavy i diváky – nekompromisně vystavuje (s ironickou veselostí někoho, kdo už je odepsaný a chápe, že bude nejlepší, když důsledky se stejnou konsekventostí dostihnou každého z aktérů) reflexi toho, jak silně si proti vší naději i faktům nechceme připustit, jak vážné a neodčinitelné některé činy doopravdy jsou. Jak jsme náchylní doufat ve funkčnost nepoctivých urovnání, pseudořešení, jen aby byl klid a všechno zdánlivě v normálu. I když to nejde. Nejde. O tom je ten film. *** Chytré nastrojení: Za kdysi dávno spáchaný zločin, nejen za Ninino znásilnění, ale za její smrt, by už Ala neodsoudili. Cassie musí umřít jeho rukou, namísto Niny, aby se ukázalo, jaký člověk se tím z Ala stal, a byl tak otevřen a dořešen Ninin případ. Proto má na krku medailonek s Nininým jménem. A tu půlku se svým jménem – a s úkolem nenechat zmanipulovat a zbagatelizovat ani její smrt – přenáší na svoji kamarádku z kavárny. *** A ten mrkající smajlík na konci – to zdůraznění životní ironie, má jen dát vědět, jak moc byla sama Cassie nad věcí, jak moc to neměla ve svých rukou, jak sama byla nástrojem, kauzální konsekvencí v mechanismu, který dali do pohybu ti nevázaní a všemi omlouvaní hoši tím, co neodčinitelně provedli. Jak moc to nebyla pomsta, ale přirozenost procesu vyhojení, a že to Cassie skutečně učinila s láskou a z lásky k životu, nikoli z nenávisti k nim. Nic lepšího sobě ani jí svým chováním nedovolili. *** Skvělý je nejen scénář, ale i kamera, výprava, obsazení rolí, práce s emocemi, s kalkulem, a vynikající je i hudební soundtrack. V jednu chvíli např. zní velice výmluvně Britney Spears – Toxic. Píseň, která tematizuje oboustranně toxickou sexuální objektivizaci žen, aniž by zpěvačka, sama symbolem takového zacházení už snad od třinácti, někdy dostala či využila příležitost se ze své pozice svým hlasem ozdravně vzepřít a zreflektovat to tak, jako se to podařilo filmové hrdince. A temné tóny v závěru filmu jsem vydržela poslouchat do úplného konce. Jako když se rozzeje propast, kterou už nikdy nepůjde zavřít. To je akt násilí, které se nesmí neempaticky zlehčovat. O nejzdravějších možných následcích toho je ten film. Zprvu chlácholivý, odlehčující, aby o to ostřeji nás všechny – postavy i diváky - přivedl k ledovému vědomí, že to, co se stalo, je skutečně, nepopiratelně a neuniknutelně hrozné. A otřesem nás probral k pochopení rozsahu škod. Za mě veliké bravo.*~ () (méně) (více)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Svádělo by to k tomu, že to má nekritický úspěch u kritiky především díky tématu a tomu, kdo za tím scénářem a režií genderově stojí. Což by bylo vůči autorce nefér; tady jsou kvality díky tomu, jak je aktuální #MeToo tématika pojatá "s koulema" a prosta mravokárných deklamací. Nesdílím výtky na černobílé vidění autorky "co muž to prasák", když k celkovému efektu/dopadu "kultury znásilnění" tu přispívají právě i ženy (Madison, děkanka, ambivalentní antihrdinka Cassie samotná); vždyť o tom jsou celé dva akty plánu pomsty. Navíc i kdyby, tak se to veze na tak chirurgicky přesně trefené černohumorné vlně o echt seriózním tématu s vymazlenou záměrně přepálenou osmdesátkovou popíkovou neonovou stylizací, že tomu nelze nepodlehnout. Carey je pak svým komplexním "PTSD výkonem" ve víru sebezničující spirály vendety stejně tak strhující jako znepokojivá a tak snad jedině linie s Ryanem šustí příliš papírem, kdy je od počátku příliš okaté, proč tam je a kam se s ní míří. Nejslabším článkem je ovšem hojně diskutovaný závěr. I když závěr ne, ten je perfektní... Spíše epilog po něm. Na první dobrou je podaný tak, že přináší zadostiučinění, ale čím větší odstup od projekce, tím evidentnější je, že je nadbytečný a posouvající to celé poněkud jinam. Mohlo (mělo!) to skončit již v ordinaci či nedoslovně poštovním balíčkem a bohatě by to stačilo. ()

berny2468 

všechny recenze uživatele

Příběhem Nadějné mladé ženy nás provází opět skvělá Carey Mulligan, která nenávidí muže. A má k tomu sakra pádný důvod. Její kamarádka a spolužačka Nina byla znásilněná svými spolužáky při jedné z pařeb. Rozhodne se tedy pro pomstu na mužské populaci. Ano, je to chvílemi trochu černobílý pohled na muže. Úplně nevěřím, že by všichni byli takový a už vůbec ne vysokoškoláci. Na druhou stranu v USA je možné vše. Ale nápad a provedení jak je příběh vyprávěn, je prostě skvělý. Od počátku je jasné, že se něco zlého stalo. A my postupně zjišťujeme co přesně. Byť se toho o paní Colombové - Nině moc zajímavého nedozvíme. A za mne by její linka potřebovala ještě více vykreslit alespoň nějakým flashbackem. Příběh je skvělý, svižný a má super nápady (zremixované starší hity, Cassiino hraní si s oběťmi) a vcelku nečekaný konec. Ale hlavně má skvělou Carey. Ale musím říct, že bylo trochu obtížné si zvyknout, že zde hraje vcelku mladou slečnu (30let), když v nedávných vykopávkách tomu bylo trochu jinak. Přesto se role zhostila skvěle a její Cassie je komplexní postava a je proto jedna z hlavních favoritek na Oskara pro mne. Film tedy úplně ne, ale i tak je nominace na Oskara částečně oprávněná (i když bych asi našel i lepší filmy za mne). Téma je aktuální a to je ten hlavní důvod nominace. Ale film jako samotný je taky velmi slušný. Příjemné překvapení pro mne. 8/10. ()

Galerie (30)

Zajímavosti (15)

  • Poté, co Carey Mulligan získala hlavní roli, tak jí režisérka poslala playlist, aby se naladila na atmosféru filmu. Píseň „Toxic“ od Britney Spears v něm byla hned dvakrát. (TaNya_)
  • Britská režisérka Emerald Fennell, ktorá ako debutujúca režisérka bola nominovaná na Oscara v kategórii Najlepší režisér/ka, bola v dobe natáčania tehotná. Porodila 3 týždne po ukončení produkcie. (MikaelSVK)

Související novinky

Akční Ballerinu pomůže napsat Emerald Fennell

Akční Ballerinu pomůže napsat Emerald Fennell

16.07.2022

Režisérka a scenáristka Nadějné mladé ženy Emerald Fennell byla údajně přizvaná herečkou Anou de Armas (Není čas zemřít, Na nože), aby pomohla napsat scénář k chystanému akčnímu spin-offu Johna Wicka… (více)

Filmová Barbie doplňuje obsazení

Filmová Barbie doplňuje obsazení

16.04.2022

Christopher Nolan (Tenet, Temný rytíř) a jeho Oppenheimer zřejmě není jediný film, do kterého se v těchto dnech snaží tvůrci obsadit celý Hollywood. Podobně na tom je i chystaný snímek režisérky… (více)

Byly uděleny 34. Evropské filmové ceny

Byly uděleny 34. Evropské filmové ceny

11.12.2021

Dnes byly v rámci svého 34. ročníku uděleny Evropské filmové ceny (EFA). Slavnostní večer se kvůli stále trvající pandemii covidu-19 opět odehrál bez přítomných diváků a celý ceremoniál proběhl v… (více)

93. Ceny akademie - výsledky

93. Ceny akademie - výsledky

26.04.2021

Dnes v noci proběhl 93. ročník předávání Oscarů, cen americké Akademie filmového umění a věd (AMPAS). Ceremoniál se odehrál kvůli stále trvajícím protiepidemickým opatřením zcela netradičně ve velmi… (více)

Reklama

Reklama