Reklama

Reklama

Starci na chmelu

  • angličtina Green Gold
TV spot
Československo, 1964, 88 min

Obsahy(1)

Do hezké studentky Hanky se na chmelové brigádě zamiluje její zásadový spolužák Filip. Dívka se přestěhuje do mladíkova útočiště v podkroví, jejich čistá láska však naráží na závist jejího zhrzeného nápadníka a na nepochopení dospělých, kteří nedokázali zůstat mladí. Rychmanův muzikál o první lásce a o prvním „hříchu" dodnes zaujme mladistvým idealismem, ale také generační revoltou vůči pokrytecké morálce duševních starců všeho druhu i věku. (AČFK)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (337)

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

"Modleme se, modleme se, bosa nova, bosa nova. Opakujme ta dvě slova, bosa nova, bosa nova. S tou modlidbičkou dojdeš vždycky nejdál a dosáhneš s ní všecko cos kdy chtěl. Ač Karel čtvrtý byl ukrutný feudál, tak zaved u nás víno a né chmel. Ta modlidba ti vrátí zdraví chatrné, to je zcela mimo diskuzi. Ač Jan Ámos Komenský byl bratr, nezavrhujeme ho soudruzi. Bosa nova, bosa nova." Chmel a pivečko to ja teda môžem, súdruhovia. Avšak starý český filmový muzikál "Starci na chmelu", ktorý bol natočený v roku 1964, vždy akosi išiel mimo mňa, nikdy som mu nedokázal prísť na chuť. ** ()

major.warren 

všechny recenze uživatele

Socialistický realismus obohacený formátem Cinemascope a jako vždy uhrančivým Vladimírem Pucholtem. Ale jinak jsou pro mě Starci na chmelu spíše tuhá mrtvola, jakýsi formalistický pokus, který v kontextu doby absolutně zastiňují svěží díla Zlaté šedesáté (u Pucholta třeba "Plavovlásky), jež o životě a trablích mládeže hovoří skromněji, něžněji i aktuálněji. ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Mám tenhle film rád, protože se povedlo - na rozdíl od Dámy na kolejích, pozdějšího počinu stejné autorské dvojice - dát dohromady písničky reflektující dobu, z nichž mnohé jsou populární dodnes, skvělé herce, nabídnout prostředí tehdy většině studentů až nepříjemně známé (i mně, jen jsme jezdili na rajčata k rakouským hranicím), a přitom nadhodit několik nadčasových témat jako třeba existence čisté lásky bez sexu (což mnozí v tomto příběhu nejsou schopni pochopit), téma existence, či neexistence Boha (Kemr se za tuto svou roli posléze dlouho styděl, protože on, věřící, katolík, zde pronese, že Bůh není), ale i téma autorit, nakolik jsou jejich pravomoci (skvělá Kačírková v roli učitelky, která si sama není jistá, co je, a co není pravda) zneužitelné či nakolik mají možnost poznat skutečnou pravdu, a že bychom neměli soudit, jelikož nikdo z nás nikdy nezná přesně důvody a okolnosti toho, co a proč ten druhý dělá. Navíc mám rád, když jsou postavy nejednoznačné a někam se v průběhu děje vyvíjejí, což se tady dá říct o všech zúčastněných ("jenom jim hrozně moc závidím"). Navíc, a netuším, nakolik si toho kdo všiml, je celý rámec vyprávění postaven na antickém divadle, s ústřední komentující nadčasovou trojicí, zde tří hudebníků v černém. ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Příběh je to sice jednoduchej, ale v rámci možností to v mých očích a hlavně uších prošlo s odřenými ušima až ke klasickému průměru. Žádná bomba to tedy není, ale ti kdo jezdili na podobné „brigády“ na ně ve většině případů vzpomínají v tom nejlepším. Některé melodie a písničky se těší velké popularitě i dnes, herecké výkony taky nebyli vůbec špatné – v mých očích jde o lepší průměr. 60% ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Zní to trapně a poněkud zatuchle čítankově, ale na značné části komentářů k tomuto filmu je zřejmá upadající úroveň polistopadové výuky dějepisu, zejména dějin XX. století a až fatální neschopnost podstatné části společnosti vyrovnat se s komunistickým čtyřicetiletím. Bez nich porozumět STARCŮM je totiž krajně znesnadněné, pokud vůbec možné. Příběh filmu je prostý svou základní linkou, nikoliv však svými druhotnými a zpětnovazebnými významy. Přesně - srovnávejme s přeceňovanými polistopadovými REBELY, ale i ŠAKALÍMI LÉTY - postihuje atmosféru doby, její skutečné hrdiny - Filip Havelka je předobrazem Jana Palacha, Jana Zajíce, ale i jihlavského komunisty Evžena Plocka. Jeho zanícený idealismus, který překonává dobové vymývání mozků, poznamenané v mnoha ohledech hrůznými padesátými lety, (Filipova příruční knihovnička-lékárna ducha) je odzbrojující a ve své dojemné pubertálnosti, v níž se dětství převtěluje do jinošství,, neodolatelné. Je totiž také nastaveným zrcadlem, které nemilosrdně ukazuje odvrácenou tvář všech "křivohubých" (Gogol). Ale i druhá hlavní postava - Hanka - je pozoruhodně celistvá a bytostně česká v prostotě i hloubce svých přirozených lidských tužeb a přání. Dobově přesně postihnutými typy jsou také Filipův protivník, Kačírkové profesorka a navenek nenápadný, ale skvěle zvládnutý předseda JZD ve vynikajícím podání Josefa Kemra. I drobná dětská úloha Kemrovy dcery přesně zrcadlí složitou jednoduchost námětu, scénáře i režie. Rafinovanost kompozice tanečních čísel spočívá v jejich jednoduchosti a spontánní jakobyživelnosti. Odráží plně atmosféru doby, brojící proti poslední zbytkům svěrací kazajky padesátých let, doslova si libující v neformálnosti, provokaci, ale i v nepřiznávaném šlechetném idealismu. Pucholt by jedním z nejsilnějších hereckých talentů šedesátých let konjunktury nemužně mužných mužů ducha, čistoty mravu a hluboké mravní zásadovosti. Muzikál je současně velkou startovní plochou uznávaného klasika naší současnosti, zlatého slavíka výsostného romantismu, okouzlení tónů a v tomto spíše výjimečném případě i myšlenkově hlubokých a působivých písňových textů. Osudově - až anticky - působí trio rockových-beatových kytaristů, do něhož vysublimovaly nejstarší české rockové skupiny typu SPUTNIKŮ, OLYMPICU, MEFISTA a řady dalších. Stručně a jasně se vše, co jsem se tu pokusil postihnout, dá shrnout do jedné věty. Nejstarší český moderní muzikál otevírá svou širokou náruč i dveře dokořán Pražskému jaru. Doby vzrušených i zmařených nadějí, které jsme sdíleli s významnou částí tehdejšího světa. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (31)

  • V prvom veľkom konkurze bolo vybratých dvadsať chlapcov a dievčat plus osem študentov z tanečného konzervatória, v zime sa však študenti museli vrátiť do školy, a tak sa musel konať druhý konkurz. (Raccoon.city)
  • Honorár predstaviteľky Hanky, Ivany Pavlovej, bol 12 000 Kčs. (Raccoon.city)
  • V roce 2000 režisér Ladislav Rychman vzpomínal na filmové písničky: "Posluchač si asi nevědomí, že v nahrávkách písní, jak je nyní známe, je několik zvláštností. Tak třeba jedna z hlavních písní 'Milenci v texaskách' v tomto vydání ve filmu vůbec není. Žádné texasky ani ženění bez požehnání úřadů. Až tepve od veršů 'tak jeden mladík s jednou slečnou...' je píseň zpívaná třemi černě oděnými mladíky s kytarami (i když ve skutečnosti zpívali jen dva) věrně podle závěru filmu. Verze 'Milenci v texaskách' byla nahrána až dodatečně jako jakési krédo filmu. Také písně 'Život je bílý dům' a 'Kdyby sis oči vyplakala' se ve filmu nezpívají, ale jen recitují. Musím se přiznat, že jsem nechtěl (nebo tehdy ještě neměl odvahu?) aby se herci v příliš dramatických scénách rozezpívali. Ale věřím, že všechny ty krásné melodie a krásné texty - které stále žily, i když film byl zakázaný - se budou líbit i od roku 2000 výše." (NIRO)

Související novinky

Retro biják 60. – 90. let

Retro biják 60. – 90. let

16.06.2018

Fanoušci retro filmů, zbystřete! Jáchyme, hoď ho do stroje!, Postřižiny, Limonádový Joe, Marečku, podejte mi pero!, Starci na chmelu, Adéla ještě nevečeřela, Noc na Karlštejně, Čtyři vraždy stačí,… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno