Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Příběh z počátku 17. století se točí kolem kouzelné lahvičky. Jediná kapka z ní může splnit jakékoliv přání. Každý majitel ji pak musí prodat někomu dalšímu, ovšem za polovinu ceny. Podle legendy ten, na nějž zbude poslední kapka, propadne peklu. (Filmbox)

Recenze (133)

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Lehce fantaskní  historické drama, pohádka určitě ne. A to ani ta moderně infantilní ani klasická pro dospělé. Už  naturalistický úvod koneckonců děti spolehlivě odradí. Zápletka kolem kouzelné lahvičky pak  působí  hned od počátku jako velký podvod, její blyštivá "bižu" krása mi hned připomněla zrcátka a sklíčka pro domorodce, a divák pak jen očekává jakých konců se podlehnuvší dočkají.  Příjemně člověčensky barvité, kde však převládají temnější odstíny lidských charakterů. Světlejšími tóny mezi všemi de facto prosvítají jen  dva ústřední hrdinové, muzikář Matouš a malá Majdalenka.  Celkový obraz pak podává svědectví o zlu bohatých a ubohosti chudých, ovšem sympaticky bez režimních souvislostí o idealizaci "proletariátu".  Smířlivě dobrý konec vítaný byť lehce překvapivý, ne vždy, co směřuje ke špatným koncům, musí tak i skončit. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Něco mezi téměř dobrým a téměř skvělým filmem, jak je ostatně u Ráži zvykem: Poměrně zdařile a silně vystižené "gró" příběhu, obstojná atmosféra, některé skvělé scény, ale celek zabitý jak principálem kočovné divadelní společnosti. K onomu "téměř" tentokrát přispívají zejména faktory signifikantní pro dobu vzniku, a to nejen způsob vyprávění (postižený snad i tím, že to částečně má být pohádka pro děti), ale také nezaměnitelně ječivý hlas M. Kudláčkové a od úvodního komentáře při každé příležitosti se projevující nereflektovaný český nacionální socialismus, definovaný pojmy "Němec" a "boháč" jako synonymy zla. Přitom ale historická doba příběhu je zobrazena uvěřitelně (arci ve velmi určitém a omezeném výseku), také šarvátky sehrány poctivě (až na poněkud kavalírsky noblesní šermování). Herecky je to v pohodě, ačkoli vyloženě excelujícího hráče, který by svou postavu patřičně zdůraznil, zde postrádáme. Na druhou stranu si nelze nevšimnout, jak různí vždy a všude vyčnívající až trčící herci (např. Munzar, Haničinec) jsou zde k dobru věci poslušně skryti v postavě (což se žel nestalo třeba u Somra, který se poněkud míjí žánrem, s čímž má ovšem problém i režisér). Obzvláště dobře působí estonský představitel německého kapitána O´Ya nebo představitel žebráka Kašehrnka. Koncepčně je zajímavé, jak se děj stále vrací k stejným osobám a místu, ačkoli by vlastně měl jít dál. Jako nějaký bludný kořen, zádrhel na cestě (zde z Prahy do Krumlova) - lahvička? Myslím, že filmů odehrávajících se v českých zemích 1. pol. 17. stol. máme proklatě málo a konstatuji, že Poslední propadne peklu stojí za vidění. Je dost velká šance, že vás chytne mnohem víc než mne. ()

Reklama

Romario 

všechny recenze uživatele

Výborně herecky obsazený film v čele s estonským hercem Bruno O´ya (Hoff).Zajímavý příběh o kouzelném amuletu zasazený do roku 1611, kdy se malý oddíl pasovkých žoldáků , kteří doprovází bohatého německého kupce, stahuje z Prahy a je pronásledován českým vojskem, čemuž jsou svědky malá dívka ,dcera české služky bohatého kupce a vandrující muzikant Matouš. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Dost temný a syrový historický film s nádechem něčeho rádoby nadpřirozeného. Já bych to ale s tím nadpřirozeným zase tak nehrotil, protože v té době byl nadpřirozený i prd pod vodou. K velkému překvapení mi ale k dokonalosti chyběla snad jenom jedna věc. Mrzelo mě totiž trošičku to, že tvůrci se rozhodli pojmout středověk tak poctivě, že jsem hercům kolikrát ani nerozuměl. Žvatlali si různými jazyky a někdy i česky tak, jak kdyby měli v hubě žvanec. No a ta holčička, co ji hraje Michaela Kudláčková tam do toho taky nemusela tak řvát. Bylo jí slyšet každý druhý slovo. Každopádně i tak jsem vůbec nečekal, že něco takového v našich luzích a hájích vzniklo. V krásných kulisách české země poctivý středověký příběh? Mohlo by toho být víc. Já si pořád říkám, že naše země je pro takové příběhy jako dělaná. Jen otázka, kdo by se toho ujal. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Dobová atmosféra, že by takú nevyčaroval ani Ridley Scott s rozpočtom 200 miliónov dolárov. Spočíva nielen v tom, že je tu všetko špinavé, pochmúrne a zablatené, ale hlavne v postavách, ktoré sú napospol nesympatické, sebecké, bezohľadné a poverčivými bludmi nasiaknuté primitívne svine. Detský film? Ani náhodou. Drsný a presvedčivý obraz počiatku 17. storočia s dobre napísanými dialógmi, spletitým príbehom a niekoľkými zručne natočenými a zostrihanými bojovými scénami. Akurát dej trochu skáče v priestore a čase, akoby sem-tam chýbala krátka scéna, ale v konečnom dôsledku aj vďaka tomu má film celkom svižné tempo. 7/10, ale mierne nadhodnotím, pretože mám dojem, že dnes nežije v tuzemsku tvorca, ktorý by mal gule a talent natočiť čosi podobné. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (12)

  • Strunný nástroj vihuela, na kterou hraje/drnká Matouš Psík (Ivan Vyskočil), pochází ze Španělska a byla hojně používaná v Itálii v 15. a 16. století. Jde o předchůdkyni barokní kytary. Filmaři splnili autentičnost muzikanta, který ji na počátku 17. století mohl opravdu používat, na rozdíl od naší známé kytary, která přišla později. (horskejvlk)
  • Pieseň "Od Krumlova koně jdou" bola vytvorená priamo pre film autorom Jaroslavom Krčekom a jeho súborom "Musica Bohemica". Na zloženie skladby mal iba týždeň, a preto sa pod tlakom režiséra podarila až na druhý pokus. (Raccoon.city)
  • Režisér Ráža musel na príkaz komunistických cenzorov zázraky poprieť, a preto na konci filmu postava muzikanta povie, že zázraky neexistujú. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama