Režie:
Martin ScorseseKamera:
László KovácsHrají:
Liza Minnelli, Robert De Niro, Lionel Stander, Barry Primus, Mary Kay Place, George Memmoli, Dick Miller, Leonard Gaines, Dimitri Logothetis, Frank Sivero (více)Obsahy(2)
Láska je jako jazzová píseň. Je krásná, dokud se nezačne chýlit ke svému konci… Píše se rok 1945 a „Velké jablko“, které nikdy nespí, New York, se právě zmítá v opulentních oslavách válečného vítězství nad Japonskem. Zábava je v plném proudu také v nočním klubu, kde na sebe narazí nafoukaný saxofonista Jimmy Doyle (Robert de Niro) a zpěvačka organizace amerických ozbrojených sil Francine Evansová (Liza Minnelliová). Navzdory nezájmu ze strany Francine se Jimmy do půvabné umělkyně v uniformě zamiluje a začne ji bez úspěchu stíhat. Osud dvojici později přeci jen svede dohromady, aby skončila jako hudební pár, který se nakonec promění v pár milenecký. Jakmile ale začne jejich vztah prohlubovat a sláva mohutnět, láska začne pohasínat… Méně známý a neprávem opomíjený film v kariéře velikána americké kinematografie Martina Scorseseho. 34letá vycházející hvězda se pečlivě stylizovaným snímkem rozloučila se syrovým realismem, jenž proslavil jejího Taxikáře. S výpravným dílem New York, New York vykročil Scorsese sebevědomě stranou a rozmáchlou jazzovou freskou, zasazenou do poválečné Ameriky, vzdal výtvarně i dějově hold tradici klasického Hollywoodu s žánrem muzikálů 30. – 40. let. Ke zvláštnostem filmu patří skutečnost, že po vzoru jazzové hudby byla řada dialogů vedena formou improvizace, což nakonec obnášelo zvýšené nároky na střihovou skladbu, aby se zachovala vnitrozáběrová soudržnost i plynulost vyprávění. Píseň New York, New York se stala klasickým šlágrem a hymnou stejnojmenného města. „Noirový muzikál“, jak jej nazval Scorsese, bohužel nenaplnil očekávání divácké návštěvnosti a produkce skončila v hluboké ztrátě. S ohledem na dobový neúspěch filmu na Scorseseho dolehly deprese; roku 1978 na pokraji smrti skončil v nemocnici, a to kvůli předávkování drogami. Záhy jej však vyléčil jiný projekt, který Scorseseho opět vyzdvihl na výsluní americké žánrové kinematografie: Zuřící býk. (Česká televize)
(více)Recenze (111)
K filmu můžeme mít spoustu výhrad...ale stačí se podívat třeba jen na deset minut, a čeho si hned všimnu a co musím ocenit je neuvěřitelná lehkost a nadšení z hraní Roberta DeNira. Je úžasný vidět, jak si to užíval a jak ho to bavilo, a i když má film dost přepísklou stopáž, DeNiro je hlavní důvod, proč se ten film dá vidět i vícerokrát. Miloval sem toho chlapíka, když ještě hrál s vášní a nadšením, které bylo nakažlivé. V tý době byl prostě bezkonkurenčně nejlepší, stejně jako jeho kolegové - Pacino, Hoffman a Nicholson - 4 nejvýraznější herci tý doby. Každej z nich do hrání dával maximum nasazení, energie a vášně, proto jsou jejich nejlepší filmy stále tak živé. ()
|| Scenár: Earl MacRauch, Mardik Martin | Hudba: John Kander, Fred Ebb | Produkcia: Robert Chartoff, Irwin Winkler | Distribúcia: United Artists | Štúdio: Chartoff-Winkler Productions | Rozpočet: 14 miliónov $ | Tržby: 13,800,000 $ || Ťažký film od Scorseseho, vsádzajúci všetko na fenomenálnu hudbu a na dvoch neodolatelných hlavných predstaviteľov a ich herecký koncert. Jediným problémom, ktorý zaručil neúspech tohoto diela je nasadenie príbehu na príliž depresívny pár a ich nešťastný vzťah. Je to ale reálnym odzrkadlením vývoja sólových hviezd v zajatosti kariéri, ktorá im postupne znemožní kompatibilnosť s normálnym rodinným životom. Nebyť tej presilenej drámy, bol by to zážitok za 5 možných... ()
Jedna je za skvělou hudbu a za posledních dvacet minut filmu, kdy to opravdu vypadalo jako muzikál (scény z muzikálových vystoupení Francine Evans jsou výtečné). Snad jsou za tím jenom ty opravdu příšerné dialogy (dabing pro MGM studio Bear, 2009), anebo celkové nepochopení, ale ještě před půlkou jsme to doma chtěli vypnout. ()
Veľké sklamanie. Liza Minnelli je v tom nevinne, pretože na ňu som alergický. Martin Scorsese ma so svojou záľubou v uťahaných filmoch, pri sledovaní ktorých čakám na milosrdný koniec, tiež nesklamal. Jazz ani muzikály predvojnového ladenia neobľubujem. Ostáva môj obľúbený Robert DeNiro. Jeho postava sebastredného, konfliktogénneho hajzla je stvárnená výborne, ale mám za to, že patrí do iného žánru. Nejaké prednosti by som určite našiel, ale film ma striedavo nudil a rozčuľoval, takže dve hviezdičky sú akurát. ()
Po Taxikáři Scorsese opět zcela změnil námět a natočil vynikající muzikál ve stylu 40. a 50. let. Hudba je perfektní, De Niro v další své výtečné kreaci bezchybný, Liza Minneli je také perfektní. Tradičně skvěle vykreslil Scorsese atmosféru New Yorku a celkově si se snímkem dokázal poradit tak dobře, že ani přes velmi dlouhou stopáž nenudí. ()
Galerie (30)
Photo © United Artists
Zajímavosti (15)
- Vo filme sa často improvizovalo, čo sa pripisuje tomu, že režisér Martin Scorsese v tom čase užíval kokaín. (classic)
- Blondýnu, kterou Jimmy Doyle (Robert De Niro) sledoval, jak v noci tančí s námořníkem, hrála Liza Minelli v paruce. (Marek#33)
Reklama