Režie:
M. Night ShyamalanScénář:
M. Night ShyamalanKamera:
Mike GioulakisHudba:
Trevor GureckisHrají:
Gael García Bernal, Vicky Krieps, Thomasin McKenzie, Rufus Sewell, Alex Wolff, Eliza Scanlen, Abbey Lee, Ken Leung, Nikki Amuka-Bird, Aaron Pierre (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Pro rodinu s dvěma malými dětmi to měla být dokonalá dovolená. Luxusní hotel v tropickém ráji a hoteliérův tip na tajnou pláž coby potřebná špetka dobrodružství. Na první pohled ta pláž opravdu nemá chybu – je nádherně písčitá, obklopená skalami a blankytně modré moře láká k tomu, abyste do něj okamžitě skočili. Na druhý pohled už to tak ideální není, protože z přítomnosti dalších opalujících se turistů je jasné, že podobný „tajný“ tip dostalo mnohem víc lidí, i když pořád nejde o nic, co by mělo rekreanty znepokojovat. Trable v ráji se projeví až ve chvíli, kdy děti na pláži najdou opuštěné věci patřící jiným hostům hotelu a z moře vytáhnou mrtvolu. Než se z prvotního šoku vzpamatují, čeká je mnohem větší otřes – všichni náhle nevysvětlitelně rapidně stárnou, což je patrné zejména na dětech. Tam, kde před chvílí stáli dva prckové, jsou teď vyděšení teenageři na prahu dospělosti. Všem na pláži je záhy jasné, že pokud se chtějí dožít večera, musí okamžitě vypadnout. Jenže to nějak nejde… (Cinemart)
(více)Videa (6)
Recenze (440)
Shyamalanův originální a ambiciózní Thriller nevytěžil naplno ze svého potenciálu. Námět je bez debat nápaditý a zajímavý. Pláž, kde skupina lidí začne stárnout je hodně fajn a trochu zamrzí, že se režisér držel při zemi a nešel moc do extrémů. Z těch všech lidí, co zde zemře neutkví v paměti nikdo ( Možná jen jeskynní lámavá scéna- ta byla vynikající), ale na horor je těch prvků docela málo. Závěrečný zvrat je docela uspokojivý a racionální, ale dech úplně nebere. Vyloženě jsem se nenudil, na jedno odpoledne je OLD v pohodě strávitelnou žánrovkou, která si pozornost zaslouží, ale chtělo to větší důraz na samotnou látku a divokost. Příběh 4/5, Akce 2/5, Humor 0/5, Násilí 1/5, Zábavnost 3/5 Hudba 2/5, Vizuál 3/5, Atmosféra 3/5, Napětí 3/5, Emoce 1/5, Herci 3/5. 6/10. ()
Už od začátku jsem měl strašnou chuť jásat se slovy "Shyamalan you did it, you did it again", ale už po pár minutách filmu mi bylo jasné, že nic takového se zde konat nebude. Shyamalan, Villeneuve a Ari Aster je pro mě režisérská svatá trojice a jejich filmy zbožňuju, protože často obcházejí mainstream a servírujou nepřijemnou a sakra netradiční podívanou, ale Old je pro mě jen splácanina, jejíž komiksová předloha mohla být jistě dobrá, ale stejně dobré filmové zpracování je nerealizovatelné. V mnoha ohledech musím souhlasit s komentářem uživatele MrHlad, protože to vystihl úplně přesně. Základní koncept pláže, kde plyne čas rychleji spolu s šokující a údernou finální pointou plus nějaká úcta k režisérovi si vyslouží 2 hvězdy, ale zbytek jsou za mě vlastně jen samé negativa. Hlavní věc, na které film padá, je paradoxně jeho hlavní motiv, a to stárnutí v čase. Každá postava stárne jinak rychle, v jiném časovém rozmezí a jiným způsobem, což dělá z děje hodně random směs všeho možného, ve kterém jsem počítal s tím, že věci nebudou dávat smysl, ale tohle mi přišlo jako chaoticky náhodná směs událostí, která scénáristu napadla pět minut před natáčením. Stejně tak charaktery a emoce postav se strašně špatně vykreslují, protože prakticky zestárli během hodiny o 30 let, a tudíž vlastně nikdo nemá představu, co by se jim mohlo honit v hlavě. A ne, rozmluvy typu "Nikdy jsme neměli maturiťák ani ples, chudáčci my" vážně nejsou slova, které by někdo říkal při tom, co je na ostrově a umírá zde jedna postava za druhou. Dějově je to prakticky úplně o ničem a těch pár věcí, které se Shyamalan rozhodl zde zvizualizovat (porod???, operace..) jsou zrovna dvě scény, které nedávají smysl už vůbec. Suma sumárum to máme prázdné nezajímavé postavy a někdy až komický děj (zlomeniny kostí v jeskyni? celé kino se smálo...), kdy divák vlastně jen čeká na závěrečnou pointu a doufá v nějaké vykoupení, které by dovolilo odpustit tvůrcům celý předcházející mišmaš, ale my se vlastně nedozvíme "o co jde, proč se tak děje" ani nic jiného a kromě překvapivě dobře zodpovězené otázky "kdo to dělá" je to jednoduše ztráta času. Neskutečně jsem doufal, že Old bude nový bratříček Hereditary a půjdu do plné mindfuck pětihvězdy, ale za mě je to jedno z největších zklamání poslední doby a nervama třískám do stolu, jak tohle může tvůrčímu týmu přijít vpořádku vypustit do světa. ()
Film má dve výhody – nenudí od začiatku do konca a potom Rufus Sewell, to je môj obľúbenec a pár herec, ktorý mohol dodať filmu ešte väčšiu štipku atmosféry. Žiaľ, aj vzhľadom na námet, sa jeho herecký koncert nekoná a vlastne sa ani nedá vytvoriť si vzťah k postavám. A to čo bolo mysteriózne polhodiny už začínalo byť tak trocha nudné po hodine a hodine a pol. Na rozuzlenie si každý rád počká ale mňa veľmi nenadchlo. ()
Hloupa zapletka, tupe dialogy a dobry emocionalni survival horor s rodinnym dramatem dohromady. Pribeh moc nedrzi pohromade a expozice jako seznameni s rodinami a prostredim je celkem dlouha. Myslim ze by vse lepe fungovalo jako kratky film. Na makrourovni snimek zkouma uzkost pandemicke doby na podklade korporatu, ktere maji moc nad zivotem a smrti ve spolecnosti. Snimek se pohybuje mezi realismem a nadprirozenem. Selhava v davkovani napeti. Postav je až moc, takze neni cas, aby se vyvijeli. Dobra je kamera a par strasidelnych scen. Herci jsou malo charismaticti. ()
V jádru vlastně klasický survival o skupině obyčejných lidí v mezní situaci, při níž se obnažují charaktery postav. Gimmick v podobě zrychleného stárnutí nabídne pár působivých chvil a pointa je překvapivá i docela k zamyšlení, jako mysteriózní thriller renomovaného odborníka na daný žánr tedy Čas funguje na první pohled velmi dobře. Problém je v tom, že potenciál daného námětu při této stopáži (110 minut) nemá moc šanci naplno vyznít. Buď by totiž muselo jít o svižnou hodinovou epizodu seriálu typu Krajní meze, v níž by se neřešila žádná hlubší témata, nebo naopak o dlouhý a neuspěchaný epos (klidně i ve formě minisérie), v němž by filosofické otázky a hrdinové s jejich pohnutými osudy měly možnost se plně rozvinout (výsledek by tak mohl přípomínat sevřenějšího následovníka Ztracených). V této podobě je film někde na půli cesty k oběma zmíněným přístupům, což z něj bohužel dělá pouze solidní žánrovou jednohubku. 65 % ()
Galerie (25)
Zajímavosti (10)
- Před začátkem natáčení promítl režisér Shyamalan celému štábu dva filmy, které měly reflektovat jakým stylem a tónem chce film natočit. Byly jimi Cesta (1971) a Picnic at Hanging Rock (1975). (NiWi)
- Jedná se o druhý celovečerní snímek režiséra M. Night Shyamalana, který je natáčen mimo oblast Philadelphie. Tím prvním snímkem byl Praying with Anger (1992). (Kuzmik)
- Natáčení snímku probíhalo v Dominikánské republice, konkrétně na pláži Playa El Valle poblíž města Samana a ve studiu Pinewood. (Kuzmik)
Reklama