Režie:
Jacques TourneurScénář:
Stirling SilliphantKamera:
Burnett GuffeyHudba:
George DuningHrají:
Aldo Ray, Brian Keith, Anne Bancroft, Jocelyn Brando, James Gregory, Frank Albertson, Gene Roth, Rudy Bond, Bess Flowers, George Cisar, Monty Ash (více)Recenze (14)
Parádní béčko. Jestli mi na noirech něco opravdu imponuje, tak je to snaha o originalitu. Nightfall je invenční hned v několika bodech. Prvním z nich je Aldo Ray, jehož buranský vzhled a chraplavý hlas nemá v noiru obdoby, dalším je krajina zasněžených hor / ropných věží, nebo modní přehlídka (hrdinčin marný pokus o útěk v meganepohodlné večerní róbě opravdu pobaví - zvlášť poté, co si ji robustný Aldo v klídku vezme do náručí jako nějakou panenku). Jakto, že se ještě nikdo nepokusil o remake? ()
Super "daylight" noir na téma nešťastná náhoda / kufřík plný peněz a "wanted for murder", dle pulp-novel předlohy. Bere jednak obsazení - chlapácký Aldo Ray (zde inspirace pro Pulp Fiction charakter Bruce Willise), stejně jako dvojice gaunerů, především Rudy Bond a jeho krvelačný křivák "Red". Druhý velký benefit jsou pak lokace, kombinace L.A. (temná ropná pole top x) a zasněžených hor ve Wyomingu. Nenechte si ujít. ()
“The tougher they are, the more fun they are, tra-la-la.” Na svou dobu zručně natočený suspense thriller, krásně nasnímané béčko s několika (opravdu) vtipnými a originálními scénami, cool dialogy (pochopitelně mězi ústředním párem Ray/Bancroft, ale překvapivě též v rámci cheap crook dvojky Keith/Bond) a povinným happyendem. Nic míň, ale nic víc, ale na ty 4* to nakonec bude. Chcete-li však pořádný noir od Tourneoura, dejte si nepřekonatelný "Out of the Past". ()
Melancholický noir na sněhu. Neviděl bych to jako béčko. Spíše jako vynikajícího přímočarého nežánrového zástupce svého žánru s nezvyklým hrdinou. Navíc ta kamera... On si prostě Tourneur s černobílým filmem rozumí lépe než kdo jiný. Jediná výraznější výtka tak jde na adresu nesympatického účesu Anne Bancroft; s takovou zhůvěřilostí si chuděra před veřejnost vystoupit nezasloužila. ()
Od začátku do konce a ve všech ohledech napínák jako fík, s prvky hodnými Hitchcocka. Nikdy bych nevěřil, že Alda Raye zažiji jako přirozeně sympatického a (zvlášť v barové sekvenci) roztomilého chlapíka. Nálada je navzdory občasnému sněhu černá, kulisy nejdramatičtějších scén odkazují do říše indiánských westernů. Jistému kritikovi vadila titulní píseň v úvodu - já ji vnímal jako zdařilý kontrastní prvek. ()
Galerie (32)
Photo © Columbia Pictures
Reklama