Režie:
Jacques TourneurKamera:
Nicholas MusuracaHudba:
Roy WebbHrají:
Robert Mitchum, Jane Greer, Kirk Douglas, Rhonda Fleming, Richard Webb, Steve Brodie, Virginia Huston, Paul Valentine, Dickie Moore, Frank Wilcox, Mike Lally (více)Obsahy(1)
Jeff Bailey je nenápadný majitel pumpy v malém městečku v Kalifornii, kde se nějakou dobu pokouší vést nový život. Jednoho dne se k němu přihlásí hazardní hráč Whit Sterling. V tu chvíli Jeff cítí, že najednou má příliš horkou půdu pod nohama. Ještě před rokem byl soukromým detektivem, jehož si právě hazardní hráč Whit Sterling najal na sledování své milenky Kathie Moffatové. Ta zmizela někde v Acapulcu s jeho 40 000 dolary. Jeff brzy věděl, kde ji má hledat. Jeho život se ale zkomplikoval v okamžiku, kdy Kathie poznal... Kriminální příběh, který patří k nejlepší snímkům série žánru noir, natočil Jacques Tourneur (který je také znám jako tvůrce hororů Kočičí lidé, Komedie plná hrůz). Úlohu Jeffa Baileyho ztvárnil Robert Mitchum, postavu Whita Sterlinga představuje Kirk Douglas. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (100)
Syžet je jakési vnější schéma, celková konstrukce, podle které je příběh řazen. A fabule je už hotový, divákem na základě syžetu zkonstruovaný příběh. Syžet je zkrátka něco jako plánek z ABC-íčka, podle kterého si postavíte papírový model (fabuli). Proč o tom mluvím? Protože tenhle film v sobě sloučil všechny typy syžetů dohromady - je retrospektivní v první půli (odvíjí se od pointě k příčině), chronologický ve druhé půli, dále řetězový (pojítkem několika zdánlivě nesouvisejících příběhů je femme fatale), stejně tak rámcový (dílčí příběhu jsou součástí hlavního děje točícího se kolem detektiva) a celé to budí zdání paralelního příběhu v příběhu, respektive způsobu, jakým se příběhy stávají. Jenže tím se dostává celý děj do polohy konstruktu s vymakaným scénářem bez života a mám pocit, že těm, kdož mají problémy odlišit civilní život od filmové fikce a jejích konvencí, bude film rozkolísávat hypertenzi. Motá se vám z toho hlava? Na zklidněnou doporučuji Single Malt Scotch Whiskey nebo Jägermeistera. ()
První polovina je vrcholným příkladem klasických noirů, kde vyprávění na dvou úrovních naprosto pohltí a postavy jednají nepředvídatelně, ale přece logicky a nevyhnutelně. V druhé fázi, kdy se syžet přehoupne čistě do přítomnosti, už sice scénáři dochází dech a režie poněkud zevšední, ale za dramatické a opět logické vyvrcholení se plusové body sbíhají zpět na stranu tvůrců. Rozhodně povinná učebnice pro nadšence. ()
„Miluješ mě? Poco?“ - „Co to znamená?“ - „Trochu.“ - „Mucho.“ Když Robert Mitchum takhle propadne osudové Jane Greer, nelze se pak vůbec divit, že požaduje stavbu vysoké šibenice (knižní předloha Daniel Mainwaring: Build my gallows high). Likvidace mafiánského gunmana rybářskou udicí, stará známá filmová drobnůstka s plýtváním energie (postavy přicházejí do bytu, kde nikdo není, ale přitom je rozsvíceno) a v neposlední řadě opravdu precizně vybroušené dialogy, poznávací to znamení kvalitního filmu noir. „Oh, Jeff, I don't want to die!“ - „Neither do I, baby, but if I have to I'm gonna die last.“ ()
Kvalitne provedeny noir, kteremu vevodi Robert Mitchum v hlavni roli....Kirk Douglas si i na tom neprilis velkem prostoru vede velmi slusne,...a pak tu mame zeny: Jane Greer za svou roztomilosti skryva skutecnou dablici, a co se pohlednosti tyce nezaostavaji za ni ani Rhonda Fleming a Virginia Huston. Cili celkem doporucuji ke shlednuti, ovsem britkosti, "drivu" a charismatu Bogartovych filmu se tu nedockate... ()
Dialógy!!! Znova další noir, ktorý ma uhranul hlavne svojimi dialógmi (jeden za všetky: That's not the way to win. - Is there a way to win? - There's a way to lose more slowly.) ako i dokazom, ze i z predpovedatelne jednoducheho pribehu sa zrazu moze vyklut velmi klukata serpentina. A hoci Robertova tazko pomenovatelna "neotesanost" v mojich ociach sa Humpreyho "elegancii" nevyrovna, suche hlasky cedi z ust s rovnakou razanciou a potesenim. ()
Galerie (46)
Photo © RKO Radio Pictures
Zajímavosti (23)
- Natáčanie sa začalo nešťastne takmer smrteľnou leteckou nehodou na pristávacej ploche letiska Bridgeport (CA). Pilot v sprievode Roberta Mitchuma a asistenta výkonného riaditeľa Warrena Duffa si uvedomil, že jeho brzdy nefungujú, čo spôsobilo pád lietadla cez plot a priekopu. Našťastie lietadlo sa už predtým chystalo pristáť, čiže bolo v malej výške. Hoci dvaja muži na zadnom sedadle upadli do bezvedomia, Mitchum a pilot sa nezranili. Mitchum sa následne rýchlo vyhrabal z vraku, oprášil si oblečenie a vydal sa do mesta, aby začal natáčať tento film. (westerns)
- 50,000 amerických dolárov, ktoré Jeff (Robert Mitchum) vo filme požadoval na svoj útek, sa rovná dnešných viac ako 609,000 americkým dolárom. (westerns)
- Hoci sa produkčná spoločnosť RKO Pictures začiatkom štyridsiatych rokov zamerala na tvorbu béčkových filmov, po druhej svetovej vojne sa už preorientovala skôr na áčkové filmy. Film Out of the Past dostal pomerne bohatý rozpočet. (westerns)
Reklama