Reklama

Reklama

Rabbits

Drama / Mysteriózní / Horor / Komedie / Fantasy
USA, 2002, 50 min

Obsahy(1)

Film RABBITS natočil kultový režisér David Lynch. Ukazuje nám niekoľko na prvý pohľad bezpríbehových epizód zo života rodiny králikov. Odohráva sa bez jediného strihu, v jednej izbe, pomocou statickej kamery. Králici medzi sebou hovoria, ale ich dialógy sa zdajú nezmyselné. Do toho sa ozýva dlhý potlesk a smiech ako z klasických sitcomov. Lynch tento film postavil na zvláštnych surrealistických a hororových víziách, ktoré si každý môže vysvetliť po svojom. (Avathar)

(více)

Recenze (152)

ORIN 

všechny recenze uživatele

Nejhlubší a nejniternější nevědomí Davida Lynche převedené do tohoto bláznivého až bizarního "sitcomu" + skvostný hudební motiv Angela Badalamentiho, jehož skrytá naléhavost a otevřená depresivnost mě pokaždé dostává do kolen = spolu s Donniem Darkem... však víte. BTW Lynch by měl svůj mozek věnovat k lékařským účelům. ()

JohnMiller 

všechny recenze uživatele

Na prvý pohľad, aj na druhý, to pripomína lacnú inscenáciu nejakej trápnej a nekonečnej televíznej seriálovej predlohy z 90´s rokov. Jedna kamera staticky sníma pohovku, nejaké stoličky, stolík a tak. Samozrejme to vyzeralo lacne, steny vyzerali akoby boli vyrobené z kartónového papiera. Ale ide o film Davida Lyncha, takže všetko je úplne inak ako sa zdá... Rabbits, už ako názov predpovedá, sleduje jednu trojčlennú rodinku zajacov, ktorá si len tak posedáva doma. Otec zajac, mamka zajačica a dcéra. Otec príde z práce domov a v tom aplauz, ako to v tých trápnych seriáloch, ktoré som spomínal, býva, a pustia sa do rozhovoru. Dialógy sú doslova rozložené reverzne. Niekto odpovie popri rozhovoru úplne s cesty a 2 minúty na to dostane otázku, na ktorú už predtým odpovedal. Akoby bol scenár prekrútený presne naopak. Všimol som si toho hneď na začiatku, takže som potom celý čas dával intenzívne pozor, vo svojej podstate to malo zmysel ale v tej Lynchovskej pomotanosti sa dá veľmi rýchlo stratiť. Celých 50 minút panovala veľmi temná atmosféra, akoby divák vycítil, že sa jedná o iný alternatívny svet, v ktorom nemá čo hľadať, lebo sem nepatrí, hoci protagonisti si žijú spokojne a prakticky sa tam nič také strašné nedeje. Rovnako ako zvuková stopa tak aj obraz vyžaroval akoby neznámu formu nášho sveta, ťažko sa to vysvetľuje, márne hľadám slová ale také pocity mám z väčšiny filmov Davida Lyncha, je to tak. Je zaujímavé, že niekoľko záberov z Rabbits použil Lynch o 4 roky neskôr do svojho posledného plnohodnotného celovečerného filmu z názvom INLAND EMPIRE, ktorý bol pre mňa takisto obrovský útok na psychiku. Pri Rabbits mi sadlo takmer všetko, akurát len ten zbytočný spev zajacov si mohol odpustiť. Text nedával Lynchovsky zmysel ani sa nerýmoval, tým pádom sem sadol, ale mňa to neskutočne nebavilo. ()

Reklama

bassator 

všechny recenze uživatele

Nevím co tím chtěl David Lynch říci a obávám se, že se tu nenajde nikdo kdo by mi to pověděl... Za tu absurditu které se musíte smát, za ty dialogy které nenavazují jeden na druhý, za (naštěstí) takovou délku filmu a za to, že člověk uviděl něco co nikdy asi neviděl (a možná ani neuvidí) se musím přiklonit k neutrálnímu hodnocení... - 50% ()

Seabeast 

všechny recenze uživatele

ÚVAHA NAD INTERPRETACÍ: Kdo tuhle experimentální bizarnost absolvuje, musí být slušně na holičkách. Spatřuji v tom jakési mysteriozní podobenství na sociální vztahy mezi lidmi. Věty zdánlivě nedávají smysl, protože se lidé obecně ani navzájem neposlouchají a jen tak vedle sebe konzumně žijí - jako zvířata (králíčci). Nic proti krásám přírody samozřejmě, je to spíš symbolické vyjádření. Ten všudypřítomný mrtvý a strojený smích odkazující na sitcomy, je pro tyto vztahy jako výsměch a potrhuje grotesknost situace. Nicméně jsem trochu pátral přes strýce Gůgla a našla se tu jedna velmi zajímavá interpretace, ač jich lze objevit hned několik a je i možné, že Králíčci žádný význam mít nemusí. Já se ale většinou s tímhle nespokojím, takže zde je můj překlad. Dle ní příběh pojednává o třech duších v Očistci. Teoreticky řečeno je o třech lidech, co zemřeli a nacházejí se momentálně v Předpeklí přesně mezi naším světem a Peklem. Jejich věty jdoucí za sebou nedávají smysl a zdá se, že pojednávají o jakémsi příběhu o vraždě. Popisují něco o ostrých zubech, běžících psech a ostatních zvláštních obrazech, které mají nejspíše souvislost s loveckým výletem. Z toho plyne, že ty tři osoby byly pravděpodobně lovci, co zemřeli během akce a byly poslány do Pekla a jsou v procesu reinkarnace na králíky. Což je žvíře, které se běžně loví, patrně to mohou mít jako formu trestu. Je tu i zmínka o podivném muži v zeleném obleku, jehož návštěvu očekávají a stále se na něj vyptávají. Mohl by být jejich "šéfem" nebo někým, kdo je vězní v této světské bezživotní existenci. Ta hlava démona může být poskok pána pekel, co je přišla informovat o jejich přebývání a ten všudypřítomný smích by mohli být ostatní duše v Pekle, co se jim vysmívají. Například když slyšíme smích po dotazu "Kolik je hodin?" je to proto, protože se ty tři duše nacházejí v jiné dimenzi, kde čas vůbec nehraje roli, tudíž dotaz je absolutně bezpředmětný. Také slyšíme namátkově Jane říkat "Přála bych si, aby odešli." a později řekne "Celý den...". Z toho vychází, že "králičci" ví, že jsou sledováni a že se obávají toho, co se kolem nich děje. O to víc očekávají příchod "šéfa" v naději, že jim příjde říct dobré zprávy, že mohou odejít. Také v závěrečné děsivé scéně, kde se otevírají dveře a slyšíme řev ženy, se může jednat o vyjádření, že jde další duše do Pekla a poprvé "králičky" spatří. Všimněte si, že křáličci tím nejsou vyvedení z míry, což znamená, že jsou na to zvyklí. Posiluje to právě onu teorii, že touží opustit tohle místo (Předpeklí)... Dále je neméně zajímavé mrknout na význam "králíka" do snáře. V přírodě patří tento živočich mezi velmi zranitelné, ale také plodné jedince, přičemž zaječí brloh anebo hnízdo je synonymum pro teplo i hojnost. Jeho dlouhé uši způsobili, že v lidském světě patří k oblíbeným zvířatům, které parodují život. Ve snech značí bezbrannost, strach a citlivější stránku duše, ale i bohatství, rozvoj, sexualitu a schopnost si udělat ze života srandu. A také třeba: Králící ve snech mohou symbolizovat znovuzrození, nový život, který vzniká po smrti z předešlého života. Což by docela dávalo smysl s interpretací o Očistci... () (méně) (více)

ancientone 

všechny recenze uživatele

Zajace. Úchvatná demonštrácia obsažnosti ticha. Sériou monotónnych výstupov nasnímaných z jediného a meneného miesta sa dostávame do pozície voyerov sledujúcich stojatý život rodiny s ľudskými telami a zajačími hlavami, obývajúcej strohý a neosobne zariadený byt, chladne unifikovanú miestnosť bez identity.......... Snímka pomaly a ticho prestupuje do viacerých obsahových a interpretačných rovín, pôsobí ako mystická satira na populárne sitcomy a zároveň sugestívne evokuje prázdnotu bežného (rodinného) života, vyobrazeného s dávkou depresívnej absurdnosti, odosobnenosti, snovo naboptnanej odcudzenosti......... Atmosféra filmu je priam kafkovská, vynára sa spomienka na Lynchov citát z obdobia debutovej snímky ERASERHEAD: „Jediný človek, ktorého by som bral ako brata, je Franz Kafka." Lynch nie že by zaujímavo balansoval na hrane absurdna a reality, on oba (proti)póly organicky spája, vytvára konzistentnú homogénnu zmes, surreálny svet parafrázujúci a simultánne zaklínajúci ten náš.......... Použité výrazové prostriedky sú introvertné, uzavreté v sebe, do seba. Dlhé statické zábery, riedky strih a jedna jediná pozícia kamery, uťahaný hudobný sprievod so sitcomovým, disonantne nasamplovaným smiechom plaziacmi sa pod pomalou, až statickou naráciou, nesúvislá niť riedkych dialógov a replík postáv poväčšinou temne nonsensového charakteru vytvára silne cyklicky tiesnivé miniuniverzum jednej izby ,akoby zvláštne povedomej miestnosti, klaustrofobickej mory, ktorú síce sledujeme z vzdialenosti, no napriek prvotnej odmeranosti sa nevyhneme jej senzibilnému pôsobeniu, presahujúcemu do hypnotických rovín. ()

Galerie (1)

Zajímavosti (4)

  • Psychologové na Univerzitě Britské Kolumbie používají Rabbits jako spouštěč existenciální krize u jejich výzkumných subjektů. (Mitin)
  • Miestnosť, v ktorej sa celý dej filmu odohráva, vznikla rozložením provizórneho štúdia na kopci za Lynchovým obydlím. (ČSFD)

Reklama

Reklama