Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Svůj poslední film zasvětil Otakar Vávra událostem provázejícím výbuch první světové války. Odehrává se v reprezentativních mocenských centrech, na panovnických dvorech ve Vídni, Berlíně i Moskvě. Souběžně rozvíjí osud českého archiváře, jenž se zaplete se srbským protirakouským odbojem. Ačkoli film je koncipován jako pečlivá dobová rekonstrukce, převažuje ve výsledku plochá ilustrace. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (52)

Radko 

všechny recenze uživatele

Stál český archivár v pozadí atentátu na kráľovského nasledovníka trónu? Bol členom organizácie Čierna ruka? Platil členské poplatky Gavrilovi Principovi? Čo všetko sa mu podarilo ukradnúť z belehradských archívov? Zopár otázok, navodených vedľajšou dejovou líniou. Nadstavbu a základ tvoria remeselne zručne nakrútené, no historicky konformné posledné dni Európy a Ruska pred začiatkom I. svetovej vojny. Samozrejme len z pohľadu vládcov (nudných a učebnicovo prevarených držiteľov moci). Spomenuté epizódne dobrodružstvá archivára sú typicky Vávrovským zaliečaním sa režimu. Čech je uvedomelý, protihabsburský, protimonarchistický, stretáva sa s komunistickým spisovateľom Olbrachtom a spoluinscenuje pád mocnárstva, neváha pod cudzím práporom bojovať v mene odbojovej skupiny a páliť dôkazy z archívov. Je prítomný aj sarkasticky a výsmešný tón, kritizujúci šľachticky-militaristické metódy, ale len tak mierne, aby si to všimol divák nie nejako okato, pretože na druhej strane tieto výhrady sa pokojne mohli vztiahnuť na mnohé prestarnuté bábkové hlavy vlád a strán štátov Varšavskej zmluvy. ()

rt12 

všechny recenze uživatele

Čtivá a historicky působivá kniha Miloše Václava Kratochvíla, podle jejíž předlohy vznikl film, který sice plně nedosahuje jejích kvalit, ale rozhodně stojí za zhlédnutí. V dějových liniích, rozvíjených ve Vídni, v Čechách, v Německu a Rusku, se lidé urození, neurození i samotní tehdejší vládci řítí svými neuváženými činy do I. světové války. Z původně zamýšlené ,,kárné výpravy" je celosvětový konflikt, který po ukončení nově uspořádal Evropu. Pomalé tempo bych filmu nevyčítala, však sama doba byla podle mého klidnější a tančil valčík. Nebylo v ní nic hektického a šíleného z doby současné kdy vládne hluk, spěch a úplně jiná muzika. Mě se film líbil. ()

Reklama

Mikino00 

všechny recenze uživatele

Vávrovi se podařilo velmi přesně ukázat poměry ve Vídeňském prostředí během celé krizi, zde podává vcelku reálný obraz situace, problém je už s Německem i Ruskem, je to trochu zjednodušené a nadsazené, ale o žádné zásadní věci se nejedná. Bartoškova linie pak působí trochu bezvýznamně v rámci velkých politických machinací a končí dost předvídatelně. Ale i tak jsem si jako historik film docela užil, nevím jestli může oslovit lidi bez znalostí soudobé problematiky. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Ačkoliv historii mám jako někdejší maturant rád a první světová válka a C.K. časy patří k mým oblíbeným, tenhle otrocký a nudný přepis toho, jak to možná mohlo v osudných dnech být, moc zábavy nenabízí. A jakýchpak osudných dní. Vždyť hned v úvodu řekne Mannesmann - Kostka, že válka je nevyhnutelná. A všichni víme, že měl pravdu. Podle prokliků jsem čekal, že Jiří Bartoška jakožto první otitulkovaná osoba, bude mít ve filmu větší prostor. Bohužel se nestalo, ovšem jeho setkávání s přednádhernou Zorou patří k romantickým vrcholům čs filmu. ()

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Československý historický film podle knižní předlohy M. V. Kratochvíla nabízí pohled do zákulisí tří evropských mocností a zachycuje klíčové události, které předcházely vypuknutí první světové války. Hlavní postavou je vídeňský císařský achivář Václav Kavan v podání J. Bartošky, který v méně vyýznamné dějové linii pomáhá srbské aktivistce Z. Jandové s návratem do Bělehradu. Více mě však zaujaly popisované situace ve Vídni, kde stařičký císař František Josef I. (R. Hrušínský) trvá na stávajícím rozložení monarchie a vylučuje jakékoli reformace a současně tuší, že nastávající válka přinese neodvratný konec staleté říši tvořené mnoha národy. V Berlíně naopak válku nadšeně vyhlížejí a doufají, že tímto způsobem rozšíří svůj životní prostor a získají mimoevropské kolonie, jež závidí Anglii a Francii. Je až s podivem jak je rétorika německého císaře Viléma II. (J. Frohriep) shodná s pozdějšími projevy A. Hitlera. Na ruském trůnu v Petrohradě je situace značně nestabilní, neboť nebohý car Mikuláš II. (A. Rostockij) váhá, jak má reagovat na atentát v Sarajevu s ohledem na stoupající nepokoje v jeho vlastní obrovské říši. Pro obsazení příslušníků německého a ruského národa byli vybráni němečtí, resp. ruští herci. V malé roli arcivévody Ferdinanda, jehož násilná smrt nadobro změnila mapu Evropy, se objevil J. Vinklář. Bartoškova přítele a spisovatele I. Olbrachta, s nímž se scházel ve vídeňských vinárnách, představoval O. Vízner. V dalších vedlejších rolích můžeme sledovat J. Somra, P. Kostku, M. Růžka, O. Brouska či S. Zindulku. Pro diváka majícího v oblibě historické filmy přináší poslední snímek O. Vávry mnoho zajímavého, mě zaujaly nejvíce souběžné pohledy do evropských monarchií s odlišnou politickou a společenskou situací a náhledem na válku a budoucnost. Avšak vzhledem k tomu, že snímek obsahuje i některé nepříliš významné dějové linie, například romantický vztah J. Bartošky s Z. Jandovou či krátký pohled do Bartoškova soukromí, hodnotím pouze průměrně. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (4)

  • Točilo se v Praze, Postupimi, Peterhofu a v těchto prostorách: Pálffyho palác, Hotel Evropa, zámek Lužany, Rohanský palác a Letenské sady. (sator)
  • Komentář čte Jiří Adamíra. (M.B)
  • Během několika vteřin sní císař František Josef I. (Rudolf Hrušínský) dvě housky, tedy podle střihu to tak alespoň vypadá. (sator)

Související novinky

Otakar Vávra: 1911 - 2011

Otakar Vávra: 1911 - 2011

16.09.2011

Ve věku 100 let zemřel včera nejstarší žijící český režisér Otakar Vávra. Režisér před nedávnem podstoupil operaci zlomeniny krčku, kterou si přivodil krátce po jarních oslavách svého významného… (více)

Reklama

Reklama