Režie:
Orson WellesKamera:
Gregg TolandHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart, George Coulouris (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (604)
Když jsem si pouštěl Kanea poprvé, tak jsem o Wellesovi nikdy neslyšel, Cotten mi byl nesympatický a ke starým filmům jsem nahlížel jako na kus nudy. Od té doby se spousta věcí změnila a já usedal do křesla jako znalec a milovník Wellesových postupů a starých filmů. Tentokrát to nebylo jen z povinosti, ale z lásky a chuti vidět ten převratný film a nevynechat žádnou sekundu, pořádně se soustředit. A dneska říkám, že Citizen Kane je opravdu stěžejní dílo světové kinematografie, díky svým vypravěčským pustupům z pohledu několika osob, které nejsou v jedné linii, díky famozní kameře, stylistickým trikům, monumentalitě. Dneska se na to díváme zcela normálně, ale na tu dobu to bylo VÁŽNĚ nejpokrokovější dílo, proto se nebojím říct, že Orson Welles byl kinematografickým prorokem! Stále budu mít nejraději Dotek zla, ale tohle je vážně diamant mezi filmy, který by měl vidět každý, kdo se byť jen o film trošičku zajímá. ()
Povinnost filmového fanouška. A důvodně: je to dokonale natočené, výtečně zahrané, Orson Welles ja famózní. Je to bohužel až tak dokonalé, že už tam nezbylo ani trochu místa pro emoce a ve výsledku je to trochu nezáživné a chladné. Něco jako prvotřídní modelka. Nuda, ale zároveň se povinně podíváš odshora dolů. ()
MINULÝ TÝDEN SE V XANADU KONAL NEJVĚTŠÍ A NEJPODIVNĚJŠÍ POHŘEB ROKU 1941....... /// Kdo je CHARLES FOSTER KANE? Muž, který mohl být prezidentem..., který byl milován, nenáviděn, o kom se mluvilo víc než o komkoli jiném, ale když umíral, v jeho mysli strašilo něco, co se jmenuje POUPĚ.... Co to znamená? KDYBYCH NEBYL TAK BOHATÝ, MOHL BYCH BÝT SKVĚLÝ ČLOVĚK! Jak z respektovaných novin udělal bulvární plátek, jak ..... Orson Welles mi je sympatickej, (připomíná mi Hugo Haase). A třeba věta: ,,Obyčejní a slušní občané ví, že udělám vše, co je v mých silách, abych chránil i neprivilegované, špatně placené a špatně živené“ – no není tu víc nadčasovýho, než by člověk čekal? Parádní myšlenky, super příběh. Nekoukám jen na obyčejnej film. A nemyslím si, že JEDNO slovo může vysvětlit život. Byť to slovo zní ,,POUPĚ“ !!! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Vládnu 37 novinám, dvěma syndikátům, rádiu. Vlastním obchody, papírny, obytné budovy, továrny, pralesy, oceánské parníky..... 2.) Když se řekne ,,KULT OSOBNOSTI“, jdou jména jako Hitler, Stalin nebo Gottwald stranou..... odpovídám: CH. F. KANE! 3.) Zjistím, kdo že to vlastně je Orson Welles. (A třeba se podívám i na Touch of Evil). 4.) Thx za titule ,,majafm“. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ ne ()
Na to, jak se na amerických evergreenech ze čtyřicátých či padesátých let občas jen těžko hledají mouchy, vidím jich na Kaneovi až překvapivě dost. Přitom po řemeslné stránce nemohu vytknout absolutně nic, protože práce s kamerou je neskutečná a veškeré prolínání či přibližování bere dech. K tomu se musí připočíst úžasné masky, které vydatně pomáhají atmosféře. Přesto mám z Občana pocit mírně nafouknuté bubliny, kde několik výtečných scén zůstává pouze ostrůvky v rozbouřeném moři a do filmu kvůli jeho zbytečné roztříštěnosti nedokážu proniknout tak, abych neměl pocit jisté polovičatosti. Film tak v hlavě zůstává, ale více jako nevšední událost než klenot. Welles se v tomto případě ukázal jako lepší herec než režisér. 70% ()
Včera jsem to zkoušel a dopadl úplně stejně jako kolega salahadin, tj. usnul jsem asi v polovině. Ano, jsem ochoten tomu přiznat novátorské postupy ve vyprávění, zajímavou kameru a dobrou hudbu, ale jako celek mě to prostě nebavilo. Jak píše kolega sud, vítězství formy nad obsahem. Takže se budeme se jmenovanými ve filmovém pekle smažit společně. ()
Galerie (89)
Zajímavosti (127)
- Scéna, kedy Kaneova matka (Agnes Moorehead) odovzdáva syna do poručníctva Thatcherovi (George Coulouris), je snímaná bez strihu. Welles chcel ponechať v jednej scéne všetky dôsledky situácie. Chlapec Kane (Buddy Swan), ktorý je predmetom diskusie, je po celú dobu snímaný v okne. Začína to celkom, neskôr sa kamera vzďaľuje a odhaľuje okno, aby sa zjavila Kaneova matka, ústredná postava záberu. Kamera pokračuje v jazde, predstaví Thatchera neskôr v izbe, kde dochádza k podpisu dokumentov, ktoré z diaľky sleduje Kaneov otec (Harry Shannon), postava, ktorej reakcie nikto neberie v úvahu. (Biopler)
- Původní nitrátové negativy byly zničeny při požáru filmové laboratoře v New Jersey v 70. letech. Televizní scenárista Nicolas Falacci nicméně v roce 2021 prozradil, že původní negativy byly ve skutečnosti nedopatřením odeslány do závodu na regeneraci stříbra, čímž se zničil nitrátový film, aby se z něj získalo cenné stříbro. Falacciho výpověď není možné ověřit, ale byla by plně v souladu se standardní praxí v oboru po mnoho desetiletí, která spočívala v ničení kopií a negativů nesčetných starších filmů považovaných za komerčně neperspektivní, aby se z nich získalo stříbro. (džanik)
- Francois Truffaut o filme prehlásil, že bol väčším prínosom pre kinematografiu ako nástup zvuku. (Biopler)
Reklama