Režie:
James WhaleKamera:
John J. MescallHudba:
Franz WaxmanHrají:
Boris Karloff, Colin Clive, Valerie Hobson, Ernest Thesiger, Elsa Lanchester, Douglas Walton, Gavin Gordon, Una O'Connor, E.E. Clive, O.P. Heggie, Dwight Frye (více)Obsahy(1)
Jeden z nejpopulárnějších hororových filmů všech dob. Filmová klasika. V divácky oblíbeném a kritiky ceněném pokračování Frankensteina opět zazářil Boris Karloff v roli nešťastného monstra, které tentokrát zatouží po partnerce. Colin Clive se vrací jako přehnaně ambiciózní Dr. Frankenstein, aby svému dítěti vytvořil podobně prokletou nevěstu (Elsa Lanchesterová). Režisér původního Frankensteina, James Whale, tímto snímkem završil svou skvělou kariéru. Frankensteinova nevěsta je film, jež potěší nejen fanoušky hororu, nýbrž všechny filmové labužníky. Pokračovanie filmu FRANKENSTEIN (1931), nasledované filmom SON OF FRANKENSTEIN (1939). (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (132)
Frankensteinova nevěsta nabízí o něco lepší a kvalitnější filmovou podívanou než o čtyři roky starší Frankenstein, a to zejména díky skvělému rámci, který spočívá v diskuzi mezi literárními velikány své doby "o tom, jak to bylo dál". Scéna s mini-hercemi v lahvích byla naprosto kouzelná a humorná. A ta "šílená" služka přidala celému ději ještě o něco více šťávy. Samozřejmě mimika a herecký výstup obou monster byly nezapomenutelné. Technicky a herecky povedené pokračování nesmrtelné klasiky, které mě dokázalo oslovit i dnes. ()
Druhý díl Nemocnice Frankenstein Hope a strašidelná pohádka pro (tehdejší) dospělé - s fatálním morálním ponaučením, dodnes plně naléhavým - kdo nevěří, na TLC to běží, i novodobí Frankensteinové koketují s výrobou poloumělých bytostí, ve snaze ošálit stáří a možná přelstít i smrt... Na svůj věk nenásilně zhlédnutelné, slušně zahrané a jak bývalo dobrým zvykem - parádně nasvícené :-). Viděno v rámci Season Challenge Tour, týden s oblíbenými filmy POMA... čímž u mě po druhém snímku v pořadí získává nálepku jakési monsterplačky:-), nic proti ničemu, přirozeně. ()
O třídu slabší pokr., které ale Whale opět ukočíroval se ctí. Sice je zde věčně uřvaná a vysoce protivná (z té její kreace v Invisible Man mám dodnes osypky) Una O´ Connor, ale jsou zde opět kreativně kreativní scény a navrch (opět na zač. s kultovním otazníkem:) samotná Nevěsta, která se stala i díky jejímu ultra slavnému účesu, který nás oblažuje v mnoha dalších narážkách a poctách včetně Burtonova Frankenweenie, či vysoce návykové hře, Minion Rush;-) spolu se svým odmítnutým ženichem pevnou součástí popkultury. Scény s pidislony apod. havětí fakt nemusím a ten další šílenec s titulem, vedle kterého vypadá dr.Frankenstein jako vzor příčetnosti, mi to taky docela kazí. Aspoň že se jmenuje Pretorius (pocta např. v The Mask TAS) kterýžto jest použit o rok dříve (byť pochopitelně s jiným charakterem i když....) v nesmrtelné povídce od HPL From Beyond a též v nesmrtelné Gordonově adaptaci. Ten Lovecraftův ale vymyslel Resonátor, na což se jeho ´´kopie´´ nikdy nezmohla, hehe. Proto o 1 hvězdu méně. No, 2x a dost. Ale jak víme, tímto to teprve začalo. Heh. Plusové bodíky za ten úvod s několika slavnými (mírně řečeno) postavami kulturních dějin. Tomu říkám hyperpseudorealita.;-) Pozn. na závěr....jak to, že 2 největší fachmani Barker a Whale v oblasti shodou okolností filmového horroru, jsou gayové? Fascinující. Nemyšleno ironicky. ()
Možná jediný zástupce Universal Classic Monsters, o kterém se dá směle prohlásit, že je nestárnoucí klasikou. Ani ne tak horror jako spíš tklivý příběh nešťastného monstra toužícího po svém místě ve světě lidí. Borisi Karloffovi se tentokrát dostalo více prostoru a homunkulus tak získává mnohem zajímavější rozměry a zcela zastiňuje všechny už tak dosti nevýrazné postavy, z nichž negativně vyčnívá jen uřvaná a otravná komorná v podání Uny O'Connor. Tradičně skvělá je atmosféra, nádherná hra světel a stínů, kouzelná byla i etuda s trpaslíky ve sklenicích a vyvrcholení s Frankensteinovou nevěstou je pak asi to nejlepší z tohoto filmového vesmíru vůbec. A za něj pochopitelně pět hvězd. ()
Ani ne tak pokračování, jako plnohodnotná část předchozího filmu. Vtipný úvod připomene sázku, díky níž příběh o Frankensteinovi vznikl. Současně hlavní myšlenka odpovídá více původnímu příběhu, který sleduje tragický osud monstra, co nepatří ani mezi živé, ani mezi mrtvé. Ač příběh strašidelný není, má příjemnou atmosféru a místy krásné obrazy jednak studiové krajiny - vodopád, hřbitov, les; následně interiérů - úvodní sídlo (zřejmě lorda Byrona), dům Frankensteina s obřím schodištěm i laboratoř s přístroji. Emocionálně laděná je scéna se slepým poustevníkem, který má monstrum za přítele do té doby, než se objeví lidé. Monstrum je sešité z mrtvol, proto nenávidí život. Jeho vysněná nevěsta mu ale štěstí nepřinese... ()
Galerie (126)
Zajímavosti (55)
- V úvodních titulcích následuje místo jména představitelky "Monster´s Mate" (Nevěsty) otazník, stejně jako v předchozím díle, kdy bylo Monstrum označeno otazníkem. (liquido26)
- Postava lorda Byrona se v prologu zmíní o Frankensteinovi, ale myslí tím monstrum a nikoliv doktora Henryho Frankensteina. To je samozřejmě špatně, jelikož správně by mělo jít o Frankensteinovo monstrum, jak je jinak po celou dobu nazýváno. (DaViD´82)
- Celé jméno Doktora Pretoria zní "Septimus Pretorius", což znamená "královská sedma". Jedná se o narážku na sedm smrtelných hříchů. (liquido26)
Reklama