Režie:
James WhaleKamera:
John J. MescallHudba:
Franz WaxmanHrají:
Boris Karloff, Colin Clive, Valerie Hobson, Ernest Thesiger, Elsa Lanchester, Douglas Walton, Gavin Gordon, Una O'Connor, E.E. Clive, O.P. Heggie, Dwight Frye (více)Obsahy(1)
Jeden z nejpopulárnějších hororových filmů všech dob. Filmová klasika. V divácky oblíbeném a kritiky ceněném pokračování Frankensteina opět zazářil Boris Karloff v roli nešťastného monstra, které tentokrát zatouží po partnerce. Colin Clive se vrací jako přehnaně ambiciózní Dr. Frankenstein, aby svému dítěti vytvořil podobně prokletou nevěstu (Elsa Lanchesterová). Režisér původního Frankensteina, James Whale, tímto snímkem završil svou skvělou kariéru. Frankensteinova nevěsta je film, jež potěší nejen fanoušky hororu, nýbrž všechny filmové labužníky. Pokračovanie filmu FRANKENSTEIN (1931), nasledované filmom SON OF FRANKENSTEIN (1939). (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (132)
Nevím proč (a patrně se mi to ani nepodaří vysvětlit), ale cítím mírné zklamání. A hluboce nesouhlasím, že dvojka lepší jedničky. První Frankenstein byla klasika všech klasik, typický monster movie, dvojka... jen slabší odvar. Výborný film, to ano, avšak daleko slabší. Ale popořadě: začátek nádhernej, Shelleyovi a lord Byron, rekapitulace prvního dílu, postupně rozehrané drama a doktor Pretorius, krásně ujetý blázen se svými pokusy, to vše mě vysloveně nadchlo. NA rozdíl od většiny ostatních jsem ale byl hluboce zklamaný polidšťováním monstra, jeho maskou, tím, že začal mluvit... takže ani závěrečná část, kde řádil můj oblíbený Dwight Frye a byla stvořena překrásná nevěsta, to už nevytáhl do těch nejvyšších příček. Je to škoda, trápí mě, když je Karloff místo hrůzy směšný, ale tady k tomu došlo, a to měrou více než vrchovatou. Přesto není zdejší hodnocení zvlášť nadsazené, 80 procent si Whale za svůj (řečeno vinařskou terminologií) film s přívlastkem určitě zaslouží, ale já čekal maličko víc. ()
Po všech stránkách lepší než první díl - Frankenstein. Pokračování již nepůsobí tak béčkově a je vlastně prototypem všech podobných monster movies plných ďábleských doktorů, oživlých mrtvol, ztřeštěných vynálezů a vědeckých laboratoří. Krokem kupředu je hudební stránka, který v prvním filmu absentovala. Boris Karloff je nestvůra k pohledání a nenapadá mne, kdo by se k němu aspoň na kilák přiblížil. ()
Stejně jako u prvního zvukového Frankensteina rozkoš ze zpětného objevování kořenů popkultury, ale už toho není tolik poprvé (byť epizoda s poustevníkem nebo nevěstina maska patří k absolutní klasice) a díky vysokému rozpočtu a o čtyři roky pokročilejší technice je všechno až příliš normální – včetně lidového uvřískaného humoru nebo doprovodné hudby plné snaživé práce s leitmotivy. Jako opravdový film to pořád ještě nefunguje, ale zároveň už to pro mě nemá tu slastnou, bezelstnou bizarnost úplných začátků. A v neposlední řadě byla Mae Clarke nepoměrně rozkošnější Elisabeth než Valerie Hobson. ()
Možná jediný zástupce Universal Classic Monsters, o kterém se dá směle prohlásit, že je nestárnoucí klasikou. Ani ne tak horror jako spíš tklivý příběh nešťastného monstra toužícího po svém místě ve světě lidí. Borisi Karloffovi se tentokrát dostalo více prostoru a homunkulus tak získává mnohem zajímavější rozměry a zcela zastiňuje všechny už tak dosti nevýrazné postavy, z nichž negativně vyčnívá jen uřvaná a otravná komorná v podání Uny O'Connor. Tradičně skvělá je atmosféra, nádherná hra světel a stínů, kouzelná byla i etuda s trpaslíky ve sklenicích a vyvrcholení s Frankensteinovou nevěstou je pak asi to nejlepší z tohoto filmového vesmíru vůbec. A za něj pochopitelně pět hvězd. ()
Když v roce 2002 vysílali na ČT2 kolekci universalovských hororů (pod názvem Klenoty filmové hrůzy), podařilo se mi shlédnout pouze Frankensteinovu nevěstu. Když jsem se teď k ní po šesti letech opět vrátil, musím říct, že se mi líbila snad ještě více než tehdy a rozhodně je tento film mnohem koukatelnější než jeho první část z roku 1931. Nicméně Frankensteinova nevěsta už dnes nefunguje jako horor, ale jako regulérní psychologické drama, jehož nejpůsobivějšími scénami jsou ta v domě slepce a pak samozřejmě závěr. Karloffovi tu skvěle sekunduje postava dr. Pretoria, který je vlastně ve skutečnosti tím největším monstrem. Skvělý film. ()
Galerie (126)
Zajímavosti (55)
- Byl natočen i epilog snímku, který se opět odehrával v salónku s lordem Byronem a Mary Shelley. Pro finální sestřih však nebyl tento epilog použit. (DaViD´82)
- Trailer lákal diváky na dvouhodinovou zábavu. Konečný sestřih však měl pouhých 75 minut. (DaViD´82)
- Ve scéně, kdy doktor Pretorius (Ernest Thesiger) představuje Henrymu své živé výtvory ve skleněných nádobách, se u poslední představované postavičky zmíní, že vidí jistou podobu se sebou samým. Tuto postavu miniaturního "dábla" hraje Peter Shaw, který byl právě Thesigerovým dublem pro tento film. (DaViD´82)
Reklama