Režie:
James WhaleHudba:
Bernhard KaunHrají:
Colin Clive, Mae Clarke, John Boles, Boris Karloff, Edward Van Sloan, Frederick Kerr, Dwight Frye, Cecilia Parker, Arletta Duncan, Pauline Moore, Jack Curtis (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Boris Karloff ztělesnil nejproslulejší monstrum filmové historie ve snímku, kteří mnozí považují za bezkonkurenčně nejlepší horor všech dob. Dr. Frankenstein (Colin Clive) je odhodlán vzepřít se koloběhu života a smrti a z kusů lidského těla sestaví živé monstrum. Zručná adaptace novely Mary Shelleyové, pod kterou je podepsán režisér James Whale, a Karloffův procítěný portrét monstra toužícího nalézt svou vlastní identitu povýšil Frankensteina na jedno z nejzásadnějších děl světové kinematografie. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (212)
Tento notoricky známý příběh Frankensteina stvořitele byl sice na filmovém plátně později překonán brilantní verzí hororového studia Hammer pod režijní taktovkou Terence Fishera a s Peterem Cushingem v hlavní roli, nicméně tato černobílá literální adaptace románu Mary Shelleyové je taktéž zaslouženě uznávaným filmovým skvostem. Skvělé druhé místo si zaslouží a určitě se před ni už další z početných frankensteinovských filmů jen tak nedostane. 70% ()
Frankenstein je pro mě, navzdory všem svým kvalitám, spíše mírným zklamáním. A přitom na první pohled je vše tak jak má být. Po všech těch desítkách let není ani na chvíli směšný, je od všech výtečně zahraný, dobře natočený, má sympaticky universalovský studiový vzhled a ani není nudný. Možná bych mu z pohledu dnešního zmlsaného diváka trochu vyčetl absenci hudby, ale to by nebylo úplně férové. Jádro pudla je však v tom, že je to celé špatně napsané (zdráhám se napsat zadaptované, jelikož tady je spojitost s předlohou takřka nulová). Za celou dobu se nestane vůbec nic. Ale lautr vůbec nic. Z čehož plyne i to, že tu chybí nějaké "velké" scény. Samozřejmě s čestnou výjimkou v podobě slavné, a perfektní nutno podotknout, scény "Frankie meets děvčátko." Ta však svou dokonalostí dělá filmu spíše medvědí službu, jelikož pouze podtrhává kolik je v tom zbytku nevyužitého potenciálu. Což však nic nemění na tom, že jde o perfektně natočenou záležitost, která je právem považována za klenot kinematografie. ()
Řekněme první půl hodina se mi velmi líbila, tajemno spolu sci-fi nadšením a mým diváckým očekáváním mě nenechalo ani na vteřinu v klidu, ale od momentu bezdůvodného lynčování „zrůdy“ můj zájem začal pozvolna ochabovat (napětí a atmosféra vytrácet), možná to bylo dáno i tím, jak se mysteriózní film (za horor ho mohl někdo označit snad jen v době vzniku) pozvolna měnil na drama kritizující společnost, které vyvrcholilo honem (a také završením osudu geniálního vědce), a to už jsem se docela dost nudil (také díky nanejvýš otravným vycpávkám se svatbou). Ve výsledku mi zbyly pro Frankensteina pouze lepší 3*. ()
,,IT´S ALIVE!" __ ,,Frankenstein" je veľká filmová klasika okolo ktorej sa zároveň rojí mnoho pripomienok. Často sa dotýkajú absencie hudby, ale pri tejto kritike treba brať na zreteľ, že v dobe nástupu zvukového filmu sa v ňom nediegetická hudba vyskytovala prakticky iba v úvodných titulkoch a ďalej už iba v diegetickej podobe, kedy bolo hraná priamo na scéne. Napokon podobne v Universale postupovalo aj v prípade ,,Múmie" či iných filmov, čiže išlo o bežný jav (alebo ak chceme ,,nedostatok") úsvitu zvukovej éry, ktorú väčšmi narušil až o niečo mladší ,,King Kong" alebo tunajšie slávne pokračovanie ,,Frankensteinova nevesta", oba podporené najvýznamnejšími soundtrackmi danej doby. Tak či onak, absencia hudby chýba najmä v dramatickom závere, kde by ešte viac zdôraznila pôsobivosť expresionistických štúdiových kulís. Inak je príchod Monštra prvý krát na scénu svojim celkovým nasnímaním, využitým ticha a rýchleho strihu stále mimoriadne autentický, navyše s minimom mimiky v Karloffovej tvári, kedy nevieme čo od neho očakávať je ozaj desivý. Technické nedostatky a drobné filmové chyby (mikrofón v scéne tancovačky) napokon prekrýva kvality diela dokazujúce jeho neutíchajúci vplyv na hororový žáner. (2291. hodnotenie, 169. komentár k filmu) ()
Zatímco Dracula táhl zejména díky démonickému Lugosimu, tak postava Frankensteinova homunkula rozhodně není tak působivá, a to i přes vynikajícího Borise Karloffa. Naproti tomu se Whaleova adaptace díla Mary Shelley pyšní lépe vyprávěným a chytlavějším příběhem a zejména skvěle vygradovaným finále s honem na netvora a v rámci možností až epickým zúčtováním. A přičtu-li si i jednu nebývale emocemi nabitou scénu s mrtvým dítětem, vychází mi, že s tímhle "univerzálním monstrem" jsem byl de facto nadšen za plný počet. ()
Galerie (143)
Zajímavosti (84)
- Konstrukce mlýna byla inspirována budovou losangeleské pekárny “Van de Kamp“, která ve svém logu nesla velký mlýn. (džanik)
- Maska příšerného Frankensteina vážila přinejmenším pětadvacet kilogramů. (duklak2)
- Lionel Atwill si zahrál ve všech dílech Frankensteina, ale hrál pokaždé někoho jiného. (Alfréda)
Reklama