Režie:
William WylerHudba:
Georges AuricHrají:
Gregory Peck, Audrey Hepburn, Eddie Albert, Hartley Power, Harcourt Williams, Margaret Rawlings, Tullio Carminati, Paolo Carlini, Claudio Ermelli (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Také princezna chce někdy prožít docela obyčejné dobrodružství a zamilovat se. Příběh romantický až staromódně sentimentální, ale také plný humoru, který čerpá z nejlepších tradic amerických komedií. Jeho hrdinkou je půvabná mladá princezna Anna, následnice trůnu imaginární evropské země, jež přijíždí na státní návštěvu do Říma. Po vyčerpávajícím programu je na pokraji sil a je jí na noc podán uklidňující prostředek. Dříve než droga začne působit, se Anna tajně vydává do nočních římských ulic. Cestou se dostaví ospalost, a tak ani neví, jak se ocitla na noc v bytě novináře. Ten ji následujícího dne chce nejprve využít pro senzační reportáž a provádí ji společně s kamarádem fotografem po Římě… Režisér William Wyler vtiskl komedii nenápadnou dokonalost a lehkost. Pod jeho vedením zkušeného a světem protřelého novináře Joea Bradleyho ztělesnil Gregory Peck (Případ Paradinová, Milionová bankovka, Starý gringo, Mys hrůzy). Křehkou, v cizím prostředí poněkud bezradnou princeznu Annu, neodolatelným způsobem ztvárnila Audrey Hepburnová (Snídaně u Tiffanyho, Šaráda), která také za svůj výkon obdržela Oscara. Dalšího Oscara získala Edith Headová (za nejlepší kostýmy pro černobílý film) a scenárista Ian McLellan Hunter za původní scénář, který svým jménem kryl skutečného autora Daltona Trumba, jenž byl na černé listině). (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (859)
Klasika nemusí znamenat mrtvolnou strnulost a lehký žánr jednosměrné synonymum pro kýč. Zní to otřepaně, ale alespoň čas od času je to pravda. Římská poválečná romance, prosycená nejen cukrkandlem, ale i skutečným citem, dotovaným neskutečně dobrými hereckými výkony Hepburnové i Peckovým, to je všechno atmosféra, která nás přes první hmatatelné projevy poválečné ekonomické i sociální a kulturní regenerace unáší do nadpozemských světů skvělých citů, jimž navzdory věříme všechno, co nám sdělují nebo se sdělit snaží. Princezna je princeznou, milenec milencem se všemi přednostmi americké spontánnosti a ... a ... ještě mnoho by se dalo napsat na téma této mimořádně zdařilé komedie. Spokojím se jedním tvrzením: smějí se na nás ze stříbrného plátna dodnes. Materiál, na němž jsou PRÁZDNINY nasnímány, možná zestárl, oba dva protagonisté již také nejsou pár let mezi námi, ale příběh, kterým nás na početná vyžádání oslovují, se na nás usmívá přátelsky přírodním chrupem, nezdefraudovaným četnými protézami. A jeho hrdinové nezestárli. To jen vděčné publikum neustále mládne. Mládnou i ti, kteří vzpomínají na premiéru a prvá uvedení filmu. Zdá se, že ti ostatní, ti diváci, kteří zde jsou, i ti, jejichž čas teprve přijde, budou tu krásnou omlazovací kúru uměním brát stejně jako jejich vděční předkové. ()
William Wyler natočil neobvyklou pohádku pro dospělé, inspirovanou italským neorealismem - ve které se novinář setká s okouzlující princeznou aniž by o ní věděl. Jako jediný k ní tak dostane přístup a cítí příležitost, jak se proslavit díky exklusivnímu rozhovoru, jenže čím více času s princeznou tráví, tím větší náklonnost k ní jej poutá. Na to jak je snímek již starý neztratil nic ze své krásné atmosféry, jeho vtipy nevybledly a romantické scény zůstaly romantickými scénami. Prázdniny v Římě jsou velice nadprůměrným filmem, která skončí ještě dříve než vůbec začne nudit, jeho zařazení do zlatého fondu světové kinematografie je opravdu zasloužené, a pokud vás nezaujme samotný příběh, určitě si oceníte půvab Audrey Hepburnové. Rozhodně mohu jen doporučit... ()
Romantiku si film schovává až do závěrečné části, do té doby sledujeme situační komedii o nesprávné osobě v nesprávném prostředí a místy až groteskovité popírání jedné identity (novináři jsou mrchy). Čtvrtá hvězda za střídmý a krásně ukočírovaný závěr, který by Prázdninám mohly závidět filmy o desítky let mladší. ()
Milý film s kouzelnou Audrey a charismatickým, ale herecky prkenným Peckem. Nebo vy jste snad v jeho obličeji postřehli výraz zamilovanosti? Chemii mezi nima to ale neubírá. Hravě nápaditý scénář, pošetilost italské kultury, vtip i dobrodružství, a hlavně hezká myšlenka, vzešlá z premisy, na které romantická zápletka stojí. ()
Skončil film a já odlétám do Řima a budu tam čekat na svou princeznu, abych s ní mohl prožít nejkrásnější romantické prázdniny co se dají prožít. 26.3. 2009 - Zvyšuji na plný počet, protože tahle "římská" láska je prostě věčná stejně jako město ve kterým se odehrává. Je úplně jedno v kolika letech se na Prázdniny v Římě koukám, moje citové rozpoložení u záverečné scény bylo, je a bude pokaždé stejné -- slzy v očích a zasněný výraz. Jo a Audrey Hepburn je jedna z nejkrásnějších hereček vůbec a zamilovat se do ní je ta nejsnadnější věc na téhle legrační planetě. ()
Galerie (143)
Zajímavosti (59)
- Po natáčení řekl Gregory Peck (Joe Bradley) producentům, že Audrey Hepburn (princezna Anna) zajisté vyhraje Oscara, a že by udělali lépe, kdyby dali na plakáty její jméno nad titul filmu. Oni tak udělali a ona také. (Kulmon)
- Aj keď sa film často prirovnáva so Stalo sa jednej noci (1934), jeho dej sa inšpiruje príbehom Marka Twaina "Princ a bedár" (1881). (Arsenal83)
- V sedemdesiatych rokoch, dve desaťročia po tom, čo sa film dostal do kín a bol vychvaľovaný ako majstrovské dielo, Audrey Hepburn a Gregory Peck boli obaja oslovení, aby si zahrali v možnom pokračovaní. Nakoniec z nápadu zišlo. (Arsenal83)
Reklama