Režie:
David FincherScénář:
Andrew Kevin WalkerKamera:
Erik MesserschmidtHrají:
Michael Fassbender, Tilda Swinton, Charles Parnell, Arliss Howard, Kerry O'Malley, Sala Baker, Sophie Charlotte, Endre Hules, Monique Ganderton (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Po akci, která se fatálně zvrtla, se nájemný vrah pustí do boje se svými zadavateli i sám se sebou a žene se přes hranice za odplatou. Není to prý ale nic osobního… (Netflix)
Videa (2)
Recenze (543)
Taxe nám náhle poManktený Davča zaplaťsatan vrátil. Nevrátil se sice jako ten dřívější ztepilý, mysteriózní, inteligentní a tajuplný elegán v ručně šitém qádru, nýbrž tak trochu strojově shrbený, se začínajícím panděrem a v rutinně připosraných slipech a děravých ponožkách, ale jebat! Tedy pardon, chtěl jsem samozřejmě napsat „povznesme se nad to“. V jeho zkušeném a zručném podání je i taková kapku vyčpělá Odplata ryloudyt bez vtipu i Gibsna stále řádně plnotučná a ryze zábavná jednohubka, kde mohl Mischi Bednář zase jednou pořádně předvést obě své tváře, tedy jaký je to nesympatický kokot a vynikající herec. Tudíž velmi doufám, Davčo, že ses už dostatečně posamohanil a na to „umění“ definitivně vysral, tímto ses i bulvárně vyřádil a budeš nás do budoucna opět oblažovat jen samými neotřelými, vkusnými, svižnými, chytrými, provokativními a šťavnatými kousky, jaxme u Tebe byli zvyklí! ()
I přes prvotní dojem banálnosti, přímočarosti a jednoduchosti semnou The Killer i po měsících stále rezonuje. Tradiční příběh, který je netradičně pojatý s dávkou černého humoru. Oceňuji rozdělení filmu na komiksové kapitoly, představující vždy jiný druh výzvy. Oceňuji osobitě zpracované scény, které se mi zaryly hluboko do mozku unikátní kamerou, režii i vizuálem. Oceňuji vynikající úvodní sekvenci v Paříží, která je jednoduše dokonalá. Přesto největší kvalitou snímku je ústřední postava zabijáka, její pojetí Fassbenderem a hlavně její protichůdné vnitřní monology, profilující unikátní psychologii hlavní postavy. Je to osobitý film, který si chci ještě hodněkrát pustit a studovat. Zaslouží si určitě více lásky. ()
Vlastně je to chytré dílko. Na začátku stojí poněkud vyčpělá premisa pubertálního rádoby-nihilisty, který si na konci přizná vnitřní rozpor, jehož si jako diváci celou dobu můžeme nepokrytě všímat: že si všechnu svoji neangažovanost a bezchybnost těmi motivačními řečičkami jen namlouvá, aby se nemusel cítit moc blbě, že je bezradný a ztracený ve světě a vlastním životě stejně jako všichni ostatní. Hudba mu každopádně pomáhá se od takových myšlenek rozptýlit. *** Není to ve své jednoduché podvratnosti úplně ploché, a protože většina lidí to beztak nepochopí a bude jim stačit, že to vypadá cool & simple, nejspíš tím Fincher i dokáže poplatit kasovní ztráty z takových klenotů, jako je Mank (můj koment), což mu jedině přeju. *** Vzpomenout na Jarmuschovy Hranice ovládání je rozhodně na místě, je to dle mého promyšlená součást Fincherova sarkastického šprýmu, bez nějž Zabiják přijde o větší část svého rozměru. Ti dva zabijáci nemohou být rozdílnější v hloubce vědomí ani životním postoji a roli ve světě, Fincher zcela záměrně natočil cool formou film o nehrdinovi bez sebemenších ambic měnit svět, jehož filosofie je nejen vachrlatá, ale ani mu moc nepomáhá, aby se cítil líp, a který dobře ví, že neudělá žádný zásek ani do čísel statistik o úmrtích. V Hranicích ovládání naopak sledujeme precizní přípravu výjimečně nadaného jedince s nezměrně silnou vůlí na klíčovou roli v nenásilném a nenápadném převratu, útoku na světovládu jiného osamělého muže. Fincherův film rozhodně vydává svůj smysl mnohem sytěji, zřetelněji a doslovněji v této provokativní a zřejmé korelaci. (B12) *** PS: Vynikající komentář tu má Traffic. *~ ()
Pozoruhodný pokus vyspělého režijního mistra udělat z obyčejné žánrovky meditativní filozofický art. Existenciální temné thrillery jsou přesně Fincherova parketa, tentokrát měl ale ke zfilmování příliš mělkou látku. Prostou hlubších významů, strhujících dějových zvratů a v neposlední řadě i konce, který by dokázal silněji rezonovat. A Fassbenderův antihrdina sice super, bez dalších nosných postav, které by ho plnohodnotně doplňovaly, ale ani on nevynikne tak moc, jak by mohl. 70 % ()
Zabiják je nesmierne precízny, no rovnako tak aj veľmi náročný zážitok. Môžete ho študovať frame po frame a budete žasnúť. Niečo tak premakané sa len tak nevidí. Preto je škoda, že Fincher trochu zabúda, že filmy pozerajú okrem cinefilov aj bežní smrteľníci. A tým sa veľa rozkoše v tomto prípade nedostane. No vidieť by ste to mali všetci. Ide o krásnu ukážku filmového umenia, ktorá sa možno náročne sleduje, ale o to intenzívnejšie doznieva. ()
Galerie (17)
Zajímavosti (11)
- Natáčanie začalo v novembri 2021 v Paríži. Pokračovalo v Dominikánskej republike v decembri 2021, potom sa neskôr v tom mesiaci presunulo do New Orleans. Vo februári 2022 sa opäť sťahovalo, tentokrát do Chicaga a následne na desať dní do St. Charles, Illinois (ktoré má znázorňovať predmestie Beacon, New York), kde sa koncom marca 2022 natáčanie ukončilo. (Arsenal83)
- Při výběrech kostýmů pro titulní postavu (Michael Fassbender) bylo učiněno rozhodnutí, že aby doopravdy splýval s davem, nebude nikdy nosit nic, co se nedá koupit v běžném obchodě na běžném letišti. (NIRO)
- Film je adaptací stejnojmenného francouzského komiksu. (Spinelion)
Reklama