Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Animovaný
  • Drama
  • Akční
  • Krátkometrážní

Recenze (127)

plakát

Lupin sansei - Dacugoku no chance wa ičido (1971) (epizoda) 

To je twist! Tři epizody je Lupin nezastavitelný, ale tentokrát padne do léčky, kterou mu připravil komisař Zenigata. Ocitá se na rok ve vězení a pro jistotu jej čeká i poprava (jj, v tom seriálu je všechno hrozně dramatický). Co teď? Na první pohled to vypadá na klasickou prison-break epizodu, jenže s každou další minutou získává víc a víc existenciální rozměr. Vědění je poprvé hlubší a my vidíme subjektivizující útržky vnitřních pochodů. Jasný, ve třetím díle má Lupin halucinace při havárii, jinak je ale vyprávění objektivní. Tentokrát jdeme k vnitřním monologům nejen jeho, ale také Zenigaty. Lupin přemýšlí, jestli není útěk z cely nad jeho síly. Tváří se ledově klidně, ale díky osobním prostřihům nevidíme žádný plán, jen smíření. Navíc je celá epizoda vystavěná na paralelismu mezi jím a komisařem. Stylisticky se dostávají do totožných kompozic, přemýšlí podobně, dokončují za sebe věty a zjišťují, že jeden bez druhého nemohou v žánrové dynamice existovat. I Zenigata totiž přemýšlí, jestli nezašel s trestem smrti moc daleko. Co bude, až nebude Lupin! // Nakonec se odhalí informace, kterou nám vyprávění důsledně odepíralo. Stejně jako v předchozích třech dílech nám před koncem sdělí poslední dílek narativní skládačky a doplní Lupinův plán. Jen tentokrát není úplně sebevědomý, odhaluje totiž, že je Lupič závislý na close-call situacích. Nemohl utéct dřív než těsně před popravou. Nemělo by to pro něj podobou sílu. Lupin je tak ztělesněním nástroje k budování napětí, úniku na poslední chvíli.

plakát

Lupin sansei - Lupin wa moete iru ka...? (1971) (epizoda) 

Solidní nástup na scénu. Lupinův pilot je tonálně all-over-the-place a díky střetu různých nálad funguje moc dobře. Chvilku legračně mučíme lechtáním, chvilku přísně vraždíme záporáky. Vyprávění se většinu času tváří, že představuje obyvatele světa, kteří budou důležití pro další epizody. Představí organizaci Scorpion jako variaci zlých špionských syndikátů a vy si říkáte že budou chudáka Lupina trápit pěkně dlouho. A ono ne, protože je na konci dílu nekompromisně vyvraždí! Svět byl totiž celou dobu jen nástroj, jak v odlišných kontextech představit Lupina. Nejprve jako sherlockovsky vnímavého (odhalí léčku, kterou syndikát připravil), macgyverovsky vynalézavého (unikne z ní a padouchy převeze) i trochu psychopatického, když se rozhodne je ztrestat elektrifikací. V tu chvíli mi to cvakne, aha! Celou dobu nesleduju budování zlé organizace, ale Lupinovu osobnost skze Scorpion! Boží!

plakát

Lovci duchů - Série 1 (2005) (série) 

Out-of-nowhere komentář. K večeři nás doma omrzelo nekonečný bingování Gilmore Girls, tak jsme sáhli po Supernatural, které jsem popravdě neviděl dobrých patnáct let. Přiznám se, že první série je vážně chytře vystavěná. // Jsem zatím u dílu 1x12. Supernatural si krásně hrají s narativním tropem monster-of-the-week, který zabalují do známých hororových schémat. Zatím tam bylo fakt všechno! Klasický monster horor (Wendigo), nezvratný osud (Phantom Traveler), duchařina (Bloody Mary), shapeshifting (Skin), slasher (Hook Man), animal horor (Bugs) nebo poltergeist (Home). // Do těchto vzorců pak vstupují bratři jako vyšetřovatelé, kteří horor vnímají – na rozdíl od žánrových postav – jako problém k řešení. Jakmile se ustaví vzorec, porozumí mu a testují různé hypotézy vycházející z žánrové mytologie. // Dříve jsem Supernatural chápal jako seriálový ekvivalent klasických hororů, ale nyní je vidím jako zástupce metahororů. Sam a Dean mají daleko blíž k postavám z Vřískotu, uvědoměle využívající žánrová schémata k řešení existenciálních (narativních) problémů.

plakát

The Curse of Halloween Jack (2019) 

Radikální stylistický experiment! Kameraman trpí alergií na celky, takže prostor skládá konstrukčně z detailů a největší napětí tak vychází z nejistoty v rozestavení postav. Vrah může být všude, dokonce hned za rohem! Ale my to nevíme protože NIKDY NEVIDÍME CELOU MÍSTNOST. Nervydrásající.

plakát

WandaVision - Nesahej na ten ovladač (2021) (epizoda) 

Tldr - jsem rád, že MCU seriály fungují dost podobně jako filmy. WandaVision je super. Od boku můžeme střelit, že WandaVision prostě vypadá jako sitcom, ale tím by zanikla nuancovaná práce s žánrovou inspirací. Může jím být do stejné míry jako byl Winter Soldier politickým thrillerem, tedy jen tam, kde to vyprávění potřebuje. Povětšinou jsou scény doplněny smíchem a snímány ze dvou, maximálně tří kamer, přičemž dominují tradičně studiové americké plány. A v centru prvních dvou zápletek stojí klasicky sitcomové tropy - seznámení se sousedkou a jejím neexistujícím manželem, důležitá pracovní večeře a veřejné představení. Stylizace se asi nejvíc obrací k The Dick Van Dyke Show (a Leave it to Beaver), i tím, jak oba protagonisté hrají. Resp. Paul Bettany je velmi okázalou hrou s Van Dykovým projevem. Jenže veškerá sitcomová iluze se čas od času rozbíjí. Tenhle zakonzervovaný feel-good mikrokosmos je dočasně eskapickým řešením blockbusterových problémů ve skutečném-fikčním světě. A právě dvě úrovně fikčního světa – iluzivní sitcomová / skutečná - se řídí odlišnými pravidly a vzájemně se provazují. Když Wandu nějaká indicie nasměruje k možnosti života v iluzi, sitcom se začne rozpadat. Přichází ambientní hudba, detaily, pomalé nájezdy, tlumenější typ herectví a další věci, které bychom v padesátkovém sitcomu nenašli. Na jedné straně tak můžeme WandaVision chápat jako – relativně chytrý, ale nikterak důmyslný – komentář problematizující existenciální zakonzervovanost sitcomů. Na té druhé pak jako velmi dobré rozšíření MCU na pole seriálů.

plakát

The Mandalorian - Kapitola 13: Jedi (2020) (epizoda) 

Ooooooooh, Transtextuální války: Kurosawa vrací úder. První sezóna z japonské kinematografie čerpala neustále, ale většinou v jednotlivostech, vzorcích nebo schématech. Vyčuhoval jen ten vynikající intergalaktický remake Sedmi samurajů. A přesně na ten The Jedi navazuje. Pátý díl ukazuje představení jedné z nejzásadnějších - a nejlepších - postav Klonových válek, Anakinovy bývalé padawanky Ashoky. Jenže to by nebyl Mandalorian, aby k představení nedošlo nějak konceptuálně. Do hry se vrací inspirace Kurosawou a samotářská rytířka Jedi se stává Sanjurem z Yojimba. Znovu nejde jen o pomrkávání na Osobního strážce - z něhož silně těžila třeba Leoneho dolarová trilogie -, ale o hlubší rekontextualizaci jeho ústředních motivů. Pamatujete si pistoli? Tu, která tak radikálně alterovala pravidla samurajských filmů a Kurosawa ji využíval jako motivický nástroj ke konfrontaci tradic a exploatace pokroku? The Jedi proti sobě v podobném ražení nestaví jen dobro a zlo (Ashoka vs guvernérka), ale dva naprosto rozličné soubory hodnot. Jedi a Mandalorian, kouzelník a bojovník, ochránce a lovec. Jejich střet nesestává pouze z té krátké rvačky, než si pomohou, ale implikuje sáhodlouhou historii obou stran. Zatímco Clone Wars se tématu Jedi/Mandalorian věnují pravidelně, hrané verze od konfliktu dávají ruce pryč. Tedy, doteď dávaly. Ano, absolutní spojnicí je Bo-Katan, právoplatná majitelka Darksaberu, ale až rozhovor mezi Mandem a Ashokou rozplétá - a vyjasňuje - pozice obou stran. A co z toho vyplývá? Že si nikdy nebyly blíž. Vždycky mezi nimi byla paralela, dvě frakce bez rasy, zato spojené s místy a hodnotovým řádem, který může nabídnout útočiště a naději těm, kdo je postrádají. Teď jsou ale obě strany rozmeteny Impériem a jednotlivci (Bo Katan nebo ve filmech Luke Skywalker) se snaží o jejich rekonstrukci v původní podobě. Jenže do té Mando s Ashokou nezapadají. Ona je od původních Jediů nedobrovolně odtržená a operuje samostatně, on se dostává do konfliktu se svou vírou ve dvou rovinách. Kvůli Dítěti (otcovství) a Nite Owls (radikální konzervatismus). Grogu je spojuje a oběma by mohl pomoci vyřešit vztah k vlastním řádům, ba co víc, mohl by být zárodkem řádu nového. // Jinak je The Jedi samozřejmě fantastický díl přinášející množství nových informací, cílů i akce. Michael Biehn je jako žoldák výborný a rozdělení závěrečné konfrontace hraničí s dokonalostí. Zatímco Yojimbo stavil meč proti střelné zbrani, Mandalorian konfrontuje ruční zbraně (světelné meče a beskarové kopí) a paralelně ty střelné (Mando vs žoldák). Zatímco uvnitř probíhá zpřítomnění dávného konfliktu (jedijský meč vs mandalorianský beskar) kdy dvě postavy reprezentují větší celky (republika vs impérium), venku probíhal pragmatický konflikt dvou lidí sledujících vlastní zájmy.

plakát

The Mandalorian - Kapitola 12: Infiltrace (2020) (epizoda) 

Nečekaně vtipná úvodní scéna otevírá chytrou referenční hru s Novou nadějí i legends. Čím víc času spolu Mando a Dítě tráví, tím blíž mají k deadpan rodince. // The Siege zužitkuje, jak dosavadní epizody prozkoumávaly svět, když dohromady svede hrdiny z první série a pošle je na parafrázi čtvrté epizody původní trilogie. A opravdu, přepadení tajné imperiální základny není jen plné kompozičních pomrknutí na předlohu (skrývání se před Stormtroopery, terminál v nebezpečné výšce bez zábradlí, honička s Tie Fightery i přílet Razor Crest / Milénium Falcon), ale především si bere její dechberoucí tempo. Sabotáž je to vážně nádherná a ještě k tomu dokazuje, nakolik může být inspirace původní trilogií promyšlená a rozhodně ne samoúčelná. V samotném závěru totiž dostaneme velmi nečekanou variaci dosavadního vyprávění - nadvakrát opouštíme Manda. Epilogický odlet za Gideonem je relativně standardním cliffhangerem, ale finále sabotáže už pro seriál tak typické není. Prakticky celý závěr epizody totiž opouštíme hlavní postavu a rozsahem vědění se navážeme na Caru a honičku se speedery a Tie Fightery. Mando totiž odletí pro Dítě. Vzniká tak elipsa vytvářející zvědavost (kam letěl?), očekávání (kdy se vrátí?) a napětí (stihne se vrátit?). Vlastně jde o převrácení několika scén v závěru Nové naděje, kdy zmizel Han Solo a divák čekal, zda a kdy se zapojí do závěrečného boje. // Jednotlivé zastávky za globálním cílem nejsou jednotvárné i proto, že se variuje jejich přístup - střídá se plán (Marshal), improvizace (Passenger), plán (Heiress) a improvizace (Siege). A taky nemáme úplně kladné hrdiny, aby čtvrtý díl Mandaloriana nepřipomínal čtvrtou epizodu až moc. Všimněte si, ze ačkoliv je Han scoundrel, je veskrze kladný a stejně tak Luke, Leia a Obi Wan. Přičemž Greef a Cara jsou o poznání ambivalentnější. Nejvýrazněji se jejich povaha projevuje v chování k Mythrolovi, který je Cargovi dlužen, a proto se stává postradatelnou loutkou. A úplně na závěr, celá epizoda důkladně problematizuje konec Nové naděje a především Návratu Jediho. Jedno - jakkoliv náročné - vítězství prostě nepřítele nezničí. Výbuch Hvězdy smrti se stává ideologickým gestem, které restrukturalizuje politickou sféru galaxie v centru, v místech, kde společnost podléhá pevným normám. Formálně tak Nová republika nahradí Galaktické impérium, jenže v místech jako je Outer Rim se nic nemění. Dichotomie republika x totalita je nezničitelná, variuje se jen rozložení sil. // Na chvilku se zastavíme ve škole, kde - na pozadí hlavní linky - přednáší droid o historii. Jasně, jde o drobnosti, ale ilustrující, v jakém vztahu je vlastně Mandalorian k původnímu fikčnímu makrosvětu. Zmíní se totiž dvě hyperspace stezky Hydian Way a Corellian Run. Pokud se nepletu, ta první už padla v Clone Wars, ale druhá byla dosud mimo ústřední kánon, takže se drobnou zmínkou znovu-ustavuje jako existující trasa. Proč by měla tahle blbost někoho zajímat? No, i pašerácká trasa Kessel Run začínala jako encyklopedické heslo zmíněné v Nové naději a postupně se mytizovalo, až přišel Solo a na základě dvou slov (zatěžkaných silnou, ale nekonkrétní historií) vytvořil vynikajícíd akční scénu. Třeba se něčeho podobného dočká i Hydian Way.

plakát

The Mandalorian - Kapitola 11: Dědička (2020) (epizoda) 

Road trip pokračuje, země → vzduch → voda. Mandalorian je takovej řetězec záminek k dobrodružství. Hledáme rytíře Jedi, k nim ale potřebujeme Mandaloriany a k těm zas dopravit cizinku na vodní planetu. Takhle, není to nikterak sofistikovaný přístup k vyprávění, jako spíš obsedantní (ale chytrá) práce s oddalováním. Dost promyšlená je pak jakási transmediální rekontextualizace - Mandalorian velmi okázale těží z ustaveného fikčního makroverza a skoro encyklopedicky vybírá hesla z ostatních seriálu / knih / komiksu Star Wars, aby je (znovu)představil tady. Makroverza, ne makrosvěta, protože nejde jen o současný “kánon” pod Disneym, tedy poměrně stabilní a soudržný korpus epizodních světů (Epizody I-IX, Clone Wars, Tarkin ad.). Častou inspirací jsou i legends, tedy vnitřně nesoudržná série paralelně existujících makrosvětů, které se vzájemně rozšiřují i popírají. Takže sledovat Mandaloriana v kontextu tohohle šílenýho transmediálního (seriály, komiksy, knihy, hry), trankompozičního (původní i nejnovější trilogie), ale taky transtextuálního (westerny, japonská kinematografie) přístupu je boží. // The Heiress je vynikající z vícero důvodů. Především se objevuje člen klanu Kryze a uskupení Nite Owls, díky čemuž vzniká axiologické pnutí mezi dvěma typy Mandalorianů. Resp. objevuje se Bo-Katan jako pozůstatek mandalorské politické frakce House Kryze vyznávající o poznání liberálnéjší přístup k hodnotovému řádu lovců odměn. To ukazuje, že seriál konečně odkrývá heterogenní povahu celého uskupení, které doposud ve svém lpění na tradice působilo dost homogenně. I proto je Mando označen jako Child of the Watch, pravděpodobně Death Watch, separatistické frakce z planety Mandalore. Vzniká tak zárodek možné krize identity a víry ve staré zvyky. // Jinak Bo-Katan je fantastická, jako byla v Clone Wars, a přednese dvě důležitá jména - Ashoka a Darksaber. Darksaber měl na konci první řady Gideon a tenhle manda/jedijský meč se trochu kontextualizuje - Kryze jej chtějí získat. I proto, že jej dříve převzala od klanu Wren někdy ve SW: Rebels. A Ashoka (<3) je Ashoka. Nejvíc cool jedi všech dob. Konečně vodítko k původnímu řádu, Ashoka totiž znala Yodu. //Ačkoliv se to nezdá, Mandalorian se ve třetí epizodě posunul velký kus kupředu.

plakát

The Mandalorian - Kapitola 10: Pasažérka (2020) (epizoda) 

Z lovce lidí se stává lovec monster. Jestli jsem svojí paralelu s Monster Hunterem měl za náhodnou asociaci, teď se zdá být ještě trochu zřetelnější. Vlastně se nedivím, že spousta kritiků Mandaloriana vysvětluje skrze otevřené videoherní narativy - The Passenger působí jako side quest komplikující cestu za hlavní linkou. Jenže ono to je trochu složitější, protože side questy bývají vertikálně orientované, samostatné a kratší narativní celky na pozadí něčeho většího. Jsou víceméně paralelní s polonávaznou až nenávaznou epizodou na pozadí návazného narativu. Co chci říct. Není třeba si půjčovat videoherní slovník - jakkoliv je Mandalorian jeden velký fetch quest - pro vysvětlení celého seriálu a jeho struktury. Dobrý, takže když jsem se pohádal sám se sebou, můžu k epizodě. // Za mě pořád dobrý teda. Vlastně se trochu kopírují vzorce první série, jen se trochu tíhne k westernové estetice, narozdíl od té samurajské. Takže westernová hudba, víc zatmívaček a žánrových kompozic. Pořád se pohybujeme na bázi tvořené opravdu základními vývojovými vzorci, jenže zatímco minule to byl úkol, teď jde o cestu. I proto může být epizoda tak rozporuplně přijímána - ona nám nad rámec boje se smečkou pavouků nic nepřináší, ne? Omyl. Zaprvé samotný boj a cesta k němu je vrcholně zábavná, ale především se znovu pracuje se světem. Konečně se podíváme na zástupce Nové republiky, konkrétně dva piloty X-wingu. Jasný, není to úplně reprezentativní vzorek, ale Mando je poprvé explicitně konfrontován zástupci autority. Co to znamená? Že se poměrně obratně buduje represivní složka (konkrétně nová armáda zastupující republiku) jako benevolentní opozice Impéria. Nejen pointa epizody, ale i dlouhé a relativně přátelské vyjednávání odhalují, že po pádu sithské autority nastává nová a volnější - nikoliv však nekontrolovaná - doba. Nová republika je přesně tím, co Han, Luke a Leia reprezentují. A ještě jedna zajímavost, zatímco v předchozích epizodách stál konflikt především na axiologických rozporech Mandových činů ve vztahu k hodnotovému řádu Mandalorianů, teď je to vedlejší postava, kdo mu ten řád připomíná. Skoro jako by jej role otce lehce morálně deformovala. Apel na dodržování hodnot tak poprvé přichází zvenčí. // Samozřejmě se vrací kantýna v Mos Eisley a Payton Reed rekonstruuje nejen přesné kulisy, ale i několik identických kompozic. A samozřejmě, že režisér Ant-mana do kantýny přivede obrovského mravence. Mj. tam dvě důležité postavy hrají Sabacc, v něm jsem (v KOTOR) ztratil hodně kreditů. Ale pozor, někde jsem četl, že mravenec Dr. Mandible není jen tak ledajaká postava, ale Kitik Keed’kak z Epizody 4. V Nové naději totiž podobný insektoid sedí v pozadí kantýny. Jenže zástupci rasy Yam'rii jsou spíše kudlanky než mravenci, ale já o hmyzu nic moc nevím. Každopádně jde o zajímavou drobnost.

plakát

The Mandalorian - Kapitola 9: Šerif (2020) (epizoda) 

Trochu jsem se bál padesátiminutové stopáže, ale planý poplach. Mandalorian pořád neutíká k návazným dílům a soustředí svou pozornost k jednomu - stále vrstevnatějšímu - epizodnímu světu. Tentokrát má kolty proklatě nízko a zhruba do poloviny explicitně navazuje na westernové konvence - skrze prostředí pouště a opuštěného městečka, kameru snímající pistole (lasery) a oči (helmy) ve velkých detailech, ale i duelovou inscenací nebo prací se žánrovým archetypy jako je šerif, bandité a samozvaný obhájce spravedlnosti. Revizionistické westerny přijdou na mysl v polovině, kdy se jasně rozestavěné figurky trochu zamíchají. Bandité (Tuskeni) už nejsou úplně bandité, šerif není šerif a klasické duelování musí ustoupit obecnějším cílům kolektivního bezpečí a pospolitosti. Ačkoliv se Tuskeni tváří být hlavním zlounem epizody, fungují tu úplně jinak. Dostáváme spíš příjemnou dekonstrukci stereotypu Píseční lidé = anonymní monstra. // Tý žánrový rovině pomáhá i obsazení, protože Timothy Olyphant je král (neo)westernů jako Deadwood nebo Justified. Občas se pomrkne na Dunu, ale já bych klidně zabrousil až ke kultovním Tremors. Sympaticky nadsazená buddy movie o společném lovu velkých červů žijících pod zemí. Chvěju se radostí. // Za zmínku stojí i pár drobností - třeba, že celá úvodní scéna je prodlouženou a rekapitulujicí variací první scény úplně prvního dílu. Samozřejmě je super gladiátorský zápas Gamorreanů s vibročepelemi (od Knights of the Old Republic pro ně mám slabost!) a Gor Karesh potěší nadvakrát - zaprvé to je součástí oblíbené a málo viděné rasy Abyssinů a taky ho dabuje vynikající John Leguizamo. Cobb Vanth také jezdí na speederu jehož tryska silně připomíná Anakinův kluzák ze Skryté hrozby. Samozřejmostí je sarlaccem políbené brnění Bobby Fetta s nostalgickým cameem na konci. Otázkou je, jestli je to opravdu Bobba nebo libovolný (a naštvaný) klonový voják. // Posledních cca dvacet minut mi dalo vzpomenou na něco úplně (ale úplně!) jinýho. Mandalorian si udělal výlet do série Monster Hunter a závěr epizody mi připomínal to nejlepší z World. Samotářský hrdina, vybavený speciální výstrojí, přijímá zakázku na lov monstra vyznačujícího se specifickými vzorci chování a s jasně vymezeným polem lovu. Se skupinou jej najde, odhalí slabiny a ve třech fázích útoku porazí. Samozřejmě je důležité, aby příšera na konci každé z fází odhalila nějakou novou schopnost a přinutila taktiku hrdinů k modifikaci. Té paralele pomáhá i legendární status, který Krayt Dragon - v kánonu poskrovnu ukazovaný - nepochybně má. The Marshal tak stojí rozkročený mezi Star Wars, Monster Hunterem, (revizionistickými) westerny, Dunou a Chvěním. A to se mi líbí, protože - narozdíl od Anakina - mám rád písek. // PS: Zdálo se mi to nebo si Favreau v poslední třetině hrál s formáty? // PPS: Vertikální epizodická orientace vyprávění není negativum, ale v kontextu dominantně návazný tvorby ozvláštnění.