Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Animovaný
  • Akční
  • Komedie
  • Drama
  • Dobrodružný

Recenze (23)

plakát

Yuki Yukite shingun (1987) 

Nejvíce mě na tom bavil ten morálně nejednoznačný hlavní hrdina a to, že jsem měl pochybnosti, zda je vůbec v pořádku točit dokument o někom takovém, zejména vzhledem k tomu, jak film končí. Části, kdy Okuzaki vyšetřuje musely ve své době rozhodně rezonovat, a i dnes jsou napínavé a člověka nutí přemýšlet.

plakát

Tetsuo (1989) 

Audiovizuálně strhující podobenství o tom, jak tlak rychle se měnící a stále více technologizované společnosti deformuje japonského kravatáka, až se hrdina postupně promění v kovovou zrůdu. Film, který vznikl na konci osmdesátých let, prorocky ukazuje na naši destruktivní závislost na mechanických věcech, což je nejlépe vidět ve scéně, kdy si hlavní záporák s potešením zarývá kus železa do masa, i když ho to zjevně bolí. Brzy se v otevřené ráně objeví červi, což ho sice vyděsí, ale posedlost kovem to nezastaví. Stejně jako my se v dnešní době oddáváme Instagramu a jiným radovánkám, tušíme, že to zanechává hnijící šrámy na naší duši, ale nemůžeme si pomoct, stejně pokračujeme. Na Tecuovi je pozoruhodné, jak osciluje mezi žánry, jako jsou horor, erotika, existenciální drama a kaidžú akční film, všechno je to navíc zabalené v audiovizuálním provedení, které posouvá estetiku fascinujícího Lynchova "Eraserheada" o pěkný kus dál. Energie, která z filmu vyzařuje, je neuvěřitelná. I když mě osobně bavily hlavně první dvě třetiny, i závěrečná část má spoustu zajímavých audiovizuálních nápadů, často stavících na efektu stop motion. Nicméně přijde mi, že paralelně s tím, jak se začala rozpadat produkce (film postupně opustili všichni členové štábu až zůstal jen režisér Cukamoto, hrající hlavního záporáka, a představitel hlavní role Taguči), film postupem času ztrácí část své svěžesti a zábavy. Chyběla mi tam Kei Fudžiwara, která se podílela na vizuální podobě filmu; spoustu kreativních nápadů bylo z její hlavy a dokonce poskytla i svůj byt, ve kterém se odehrává velká část filmu. I přes to, že film ve finále trochu zaškobrtl, Tecuo zůstává neskutečnou peckou z Japonska konce 80. let, která si udržuje svou atraktivitu i v dnešní době.

plakát

Marusa no onna (1987) 

Musím říct, že jsem ještě nikdy neviděl film o vyšetřování daňových úniků, a o to víc mě překvapilo, jak vtipná, hravá a napínavá jízda to může být. Navíc má všechno takový pěkný retro šmrnc Japonska 80. let. Nobuko Mijamoto je vynikající v roli neodbytné úřednice, která je roztomilá, legrační, ale rozhodně kompetentní. Dynamika mezi ní a hlavním záporákem je velmi zabavná, jejich hra na kočku a myš je zajímavá, protože nikdy nevíte, kdo je zrovna kočka a kdo myš. I když oba stojí na opačných stranách barikády, vytváří mezi nimi vztah, který bych se nebál označit za jemné sexuální napětí. Celkově je tenhle souboj úředníků proti daňovým podvodníkům mnohem šťavnatější, svižnější a akčnější, než by se na první pohled mohlo zdát. Film také ukazuje tzv. ekonomickou Jakuzu, která se spíše zabývá podvody s daněmi než klasickými gangsterskými praktikami. Bohužel troufalé zobrazování Jakuzy ve svých filmech režiséra Itamiho nejspíš později stálo život.

plakát

Perfect Blue (1997) 

Mima se loučí se slibně rozjetou kariérou aidoru a chce se stát herečkou. Prvotina Satošiho Kona pojednává o tom, že když jste hvězda v showbyznysu, tak z jedné strany se o vaši duši přetahují producenti, kteří vás tlačí do věcí, které často nechcete dělat, a z druhé strany fanoušci, kteří si vás nějak idealizovali a nedokážou se smířit s vaším růstem. Obě strany se o duši přetahují tak dlouho, až nakonec duši rozervou. Film je o krizi identity do takové míry, že přestane být jasné, co je realita, co je Mimina fantazie a co je filmová fikce. Perfect Blue je pro mě asi nejlepší film Satošiho Kona. Bavil mě ten pocit napětí a izolace v ponurém, chladném Tokiu. Líbí se mi, jak film pracuje s tempem a vygraduje v geniální mindfuck, ve kterém si až do konce nemůžete být úplně jisti, co se děje, a ve chvíli, kdy už si myslíte, že víte, co se děje, vás další scéna vyvede z omylu. Baví mě, jak se Kon do tohoto poměrně komorního příběhu nebál zakomponovat i brutální, sexuální či působivé akčnější scény. Vzhledem k tomu, že internet byl v té době teprve v plenkách, tu navíc pěkně předpověděl, jak toxičtí mohou být někteří fanoušci na internetu. Miluju kino Aero za to, že takovéhle pecky oživuje na filmovém plátně. Naprosto vyprodaná projekce i potlesk během závěrečných titulků jen dokazuje, že Satoši Kon byl pan režisér, a je velká škoda, že jeho kariéra byla tak krátká.

plakát

Pohřeb (1984) 

Trochu mi ten humor připomněl některé naše cynické komedie o lidské malichernosti, jako například Hoří, má panenko, nebo Vlastníci. Na mě to bylo trochu moc pomalé a trochu moc cynické, ale i tak oceňuju, že mě to provedlo všemi japonskými zvyklostmi spojenými s pohřebem. Škoda, že tam nebylo víc odboček, jako byla epizoda s milenkou hlavního hrdiny.

plakát

Josee to tora to sakana-tači (2003) 

Velmi feel good romantika, která bez zbytečného patosu vykresluje netradiční vztah studentského záletníka s tělesně (a možna i duševně) postiženou dívkou. Film, ke kterému se rád ještě vrátím.

plakát

Taifú kurabu (1985) 

Film pojednávající o zmatku, který se odehrává v hlavách lidí, kteří se nachází přesně na prahu dětství a dospělosti. Hlavními hrdiny jsou studenti nižší střední školy, kterým je kolem 14 - 15 let. Už od první scény, ve které vidíme, jak se party u školního bazénu téměř zvrhne v utonutí jednoho z protagonistů cítíme, že tyhle děti nebudou andílci. A andílci rozhodně nejsou. Chodí za školu, potají kouří a navzájem prozkoumávají vlastní sexualitu, zahrnující i dívčí lesbické experimenty. Snímek však není kritikou tehdejší mladé generace. Snaží se nám naznačit, že na předměstí žádní opravdoví dospělí nežijí. To symbolizuje především postava učitele matematiky, kterého před zraky jeho studentů poníží matka jeho přítelkyně, kterou si pořád není schopen vzít. Když děti učitele nejvíc potřebují a telefonují mu o pomoc, zastihnou ho opilého a pomoci se nedostane. Rodiče dětí se v příběhu nevyskytují, což podtrhuje scéna, kdy jedna z protagonistek, Rie hledá ráno svoji matku a když doma ráno nikoho nenajde, rozhodne se místo na vyučovaní zajít na nákupy do Tokia, což jí vžene do náruče vysokoškoláka, který s ní má nejasné záměry. Přesto, že první část filmu lumpárny děti vykresluje spíše komicky. S blížícím se Taifunem, který partu děti uvězní ve škole film přitvrzuje a naplno se z něj stane drama o dospívání. Japonský Šintoismus předpokládá, že za přírodními katastrofami stojí skutečné entity. Druhá polovina filmu se díky tomu dá vnímat až jako horor, ve kterém “duch Tajfunu” děti postupně zbaví posledních zbytků zábran a naplno nechá vyplout na povrch jejich traumata, sexuální touhy, strachy i pochybnosti, jestli má lidský život vůbec smysl.

plakát

Enrai (1981) 

Pod vrstvou výborné komedie plné mládí, krásných žen i sexu probublává sociální drama o přerodu japonských zemědělských vesnic v moderní města. Překvapivě temný konec.

plakát

Tenshi no tamago (1985) 

Je opravdu otázka o čem film vlastně je? Na mě to působilo jako deprese člověka, který ztratil boha. Alespoň svět v Tenši no Tamago vypadá jako by ho bůh opustil. Lidé sice vybudovali Noemovu archu, ale potopa nikdy neskončila. Ve filmu je celá řada nejednoznačných scén, které lze interpretovat všelijak. Ovšem za mě film hlavně stojí na krásné audiovizuální stránce. Návrhy postav od Jošitaky Amana dají vzpomenout na starší Final Fantasy tituly a divil bych se, kdyby pochmurný, post-apokaliptický svět nebyl jednou z inspiraci Hidetaki Mijazakiho při tvorbě Dark Souls. Rozhodně snímek, který si zaslouží několikeré zhlédnutí!

plakát

Gjoei no mure (1983) 

Je celkem čest, že jsem teprve třetí člověk, který hodnotí tak skvělý film. Zřejmě jsem objevil skrytý klenot. Film skvěle zobrazuje drsný život rybářů tuňáků v malých vesničkách v Japonsku. Sómai je mistr "One take" záběrů, díky kterým nám zvládá syrově prodat, jak je to fyzicky náročná a nebezpečná práce. Zároveň je patrné, že se tenhle hrubý životní styl propisuje do charakteru rybářů.  Postava starého rybáře v podaní Kena Ogaty, tak paradoxně kvůli práci, která má zajistit rodinu postupně ztrácí manželku i dceru. I mladý manžel dcery starého rybáře se postupně mění z laskavého kluka na agresivního rybáře. Hodně mě taky bavila celá ta epizodka, kdy se starý rybář potká se svoji bývalou ženou. Stejně jako nejednoznačnost a nepředvídatelnost celého snímku, počínaje tím kdo je vlastně hlavní postava? Dcera? Otec? Moře? Děj se nejprve soustředí na mladý pár, pak na otce a nakonec zase spíš na mladý pár. Především pro západního diváka odkojeného na Hollywoodské produkci je nepředvídatelný i scénář, člověk by z počátku čekal, že film bude o tom, jak se mladý rybář postupně sbližuje s protivným otcem svoji snoubenky a časem k sobě najdou cestu, ale snímek brzy nekompromisně stočí svoje plachty do méně prozkoumaných a musím říct daleko zajímavějších vod.