Reklama

Reklama

Neodeslaný dopis

  • Sovětský svaz Neotpravlennoje pismo (více)

Obsahy(1)

Po úspechu  filmu Žeriavy tiahnu (1957), ktorý v svojej dobe ohúril celý svet svojimi avantgardnými prvkami vo filmovej reči a v neposlednom rade uspel aj na festivale v Cannes, naďalej pokračovala spolupráca medzi režisérom Michailom Kalatozovom a kameramanom Sergejom Urusevskym. Ich nasledujúci film Neodoslaný dopis (1959) je existenciálnou dobrodružnou drámou o osude štyroch geológov, troch mužov a jednej ženy, hľadajúcich diamanty v sibírskej tajge. Radosť z  úspešného nálezu vystrieda katastrofa veľkého požiaru lesa, ktorý ich odreže od jedla aj lodí. Ich jedinou šancou na prežitie je únik k rieke a dopomôcť im k tomu môže už len túžba po živote. Pomalé tempo, precízne riešené dlhé kamerové jazdy či spektakulárna hudba Nikolaia Kryukova dávajú možnosť nielen precítiť psychické stavy postáv, ale aj zachytiť čas a priestor v stáze. Psychologicky bravúrne tu je vykreslená beznádej, strach či sexuálna frustrácia postav, zahraných skvelými hercami, medzi ktorými vyniká talentovaná Taťjana Samojlova. Na prvý pohľad banálny príbeh Valeri Osipova sa vďaka tejto progresívnej forme zapísal do dejín nielen sovietskej kinematografie.
Hypnotický a duchovný rozmer atmosféry Neodoslaného dopisu si všimol aj Andrej Tarkovskij, ktorý sa filmom inšpiroval pri nakrúcaní jeho kultového snímku Stalker (1979). (jaklee)

(více)

Recenze (31)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Jak říkám, Rusáci tu vznešenou pozemskou všelidskost, složenou z uvědoměle prostých a v posledku hrdinských jednotlivců, prostě umějí. Podstatně jinak a vlastně i podstatně věření hodnějším způsobem než Amíci. Ten jejich fikční svět má velmi osobité kouzlo, což se nejlépe projeví právě u filmů kvalitních a pěkných, které v onom ohledu netlačí na pilu a soustřeďují se na umění. Když do toho zní ještě klasicý ruský způsob mluvy (lhostejno, zda v originále, nebo v kvalitním překladu), je to krásné, holoubku. K vlastním kvalitám Neodeslaného dopisu samotného viz třeba Flego, fragre nebo Foma. ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Kamera Sergeje Urusevského mne zase dostala. Musel jsem neustále obdivovat výtvarnou stránku filmu (na níž má jistě svůj podíl i tajga) dokonce i v drsných scénách umírání jednotlivých hrdinů. Autoři filmu jistě se museli popasovat s dobovým ideologickým rámcem, ale vyřešili to dobře v intencích veršů jednoho klasika: ..." dělník je smrtelný / práce je živá...", takže to nevyznívá tak propagandisticky. Ideologicky však byli jistě limitováni, ale zase si mohli dovolit tu tvůrčí svobodu, že nechali umřít i takové hrdiny, jichž smrt by byla v dobové hollywoodské produkci naprosto nemyslitelná, protože bez hepyendu klesá komerční potenciál. Prostě, ty hranice tvůrčí svobody jsou různé. --- Jinak, přál bych si, aby tento tvůrčí kolektiv natočil nějaký film podle povídek Jacka Londona z dálného Severu. Dovedu si přesdatvit, že tito by třeba takovou Lásku k životu natočili naprosto skvěle a v duchu autorova záměru. ()

Reklama

kobejn 

všechny recenze uživatele

Epické, velkolepé, úžasné. Jen jsem žasnul, že je něco takový možný natočit. Je to trochu jako Revenant, i když todle je mnohem, mnohem lepší, velkolepější a působivější. V Revenantovi je toho spoustu jen na efekt. Todle působilo naprosto ryze, skutečně, přitom neskutečně úžasně natočeno. Kalatozov s Urusevskym byli Great Masters. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Pôsobivá dráma geologickej výpravy, hľadajúcej uprostred sibírskej tajgy perspektívne ložisko diamantov. V súboji s krutou prírodou dostane každý zo štvorice tvrdo zabrať. Expresívne zábery zúfalého hľadania ložiska, množiacich sa konfliktov a najmä zúfalého boja s rozsiahlym lesným požiarom a nefungujúcou vysielačkou. Dokopy umelecky uhrančivé dobrodružstvo o priekopníckych vedeckých prospektoroch, ktorých práca bola sčasti vedecká, sčasti tvrdo robotnícka a z veľkej časti zúfalým bojom o prežitie. Poznámka: Na umeleckej presvedčivosti deja a filmu samotného mal nemalý podiel aj undergroundový spisovateľ Venedikt Vasilijevič Jerofejev, inak takto autor alkoholickej Biblie Moskva-Petušky. Sám sa zúčastnil viacerých geologických expedícií, z účasti ktorých poskytol ako hlavný konzultant filmu režisérovi a aktérom cenné rady. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Když se popasuju s dobovým vyzněním, kde mimo jiné poslední žijící člen výpravy v deliriu vidí ten krásný důl, který jednou na místě nálezu diamantů bude stát, tak zůstává úchvatně natočená výprava do nitra země nikoho. Samotná myšlenka dobrovolné oběti ve prospěch vyššího cíle, pokud se zbaví ideologického balastu, je velmi působivá. Požár lesa vypadá natolik realisticky, že snad kvůli natáčení opravdu zapálili pár hektarů tajgy, a závěrečná mrazivá desetiminutovka na voru zase připomene, co to znamená, když se řekne "zima jak v ruským filmu." Z dnešního pohledu mi asi chybí realističtější psychologická stránka, ale i tak jsem byl okouzlen. Hodně silné čtyři hvězdy. Edit: Po pár letech zvyšuji na pět, protože dojem krásné čistoty filmu za celou tu dobu nevymizel. ()

Galerie (35)

Reklama

Reklama