Reklama

Reklama

Čtyřčlenná zločinecká skupina Banda Cavallero terorizovala Milán sérií zločinů, které vyvrcholily na podzim 1967 přepadením pobočky Banco di Napoli. Následujícího roku vznikl film inspirovaný činy Cavallerova gangu, který však svým zpracováním a formálními postupy již předznamenává experimentální italské politické filmy 70. let (polizzioteschi), známé nekompromisním přístupem ke stávajícímu politickému klimatu a otevřeně poukazující na propojení oficiální moci s organizovaným zločinem. Režisér Carlo Lizzani inovativně střídá napínavou akční podívanou s reportážně stylizovanou rekonstrukcí. V hlavní roli září Gian Maria Volonté v roli zdánlivě svatouškovského zločince (poloha, kterou využil i v jiných slavných italských filmech té doby – Podivné vyšetřování či Aféra z titulní stránky). (Česká televize)

(více)

Recenze (35)

Lima 

všechny recenze uživatele

Jeden z těch lepších zástupců ´poliziotteschi´ žánru. Ta polodokumentární forma, která převažuje zejména v 1.půli filmu, dodává ději punc autenticity a osobitosti, kterou jsem v žádném jiném filmu tohoto žánru, tak populárnímu v 60. a 70. letech, nezaznamenal. Ze začátku je to taková představovačka hlavních aktérů, banditů a policistů, nezúčastněně doprovázena hlasem vypravěče, aby se pak spustilo zhruba dvacetiminutové akční inferno, s výbornou automobilovou honičkou, jejíž jedinou slabinou je nerealističnost, kdy si kulky vypálené z bezprostřední blízkosti jen málokdy najdou svůj cíl. Samotný konec, s hrozivým smíchem Volontého, je výborný. Mimochodem Gian Maria Volonté byl herecký chameleon, který tak protikladné role – gangstery, policisty a soudce – střídal s neobyčejnou lehkostí a uvěřitelností. Naproti tomu slabinou filmu je jednoznačně postava policejního komisaře, nevěrohodně zahraná, hodně na sílu chtěná macho figurka s nerozlučným cigárem v hubě. Tohle se Tomasovi Milianovi, jindy výbornému herci, moc nepovedlo. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Prvé, čo divákovi udrie do očí, je počiatočná dokumentárna štylizácia. Až po niekoľkých desiatkách minút sa začne skutočne odvíjať naratív s hlavnou a vedľajšími postavami. Hutná atmosféra 60. rokov, odvážny scenár, Volonte v hlavnej úlohe a napriek tomu to trochu drhne. Ako je to možné? No mal som pocit, že ak by som žil v Miláne 60. rokov, ani by som nemohol vyjsť na ulicu, lebo ma niekto zastrelí. Banda vykrádačov bánk funguje nejakú dobu bez akéhokoľvek podozrenia zo strany polície, pričom prepadávajú banky so šatkami, ktoré by na sebe ani nemuseli mať, aj tak im vidno skoro celé tváre. Volonteho repliky navyše z gangstra číslo 1 robia slušného dementa, až sa nechce veriť, že je schopný niečo zorganizovať. Je samozrejme plus, že je to natočené bezprostredne podľa skutočnej udalosti, že aj tie drobnosti okolo asi dokumentujú dobu, ale pôsobilo to na mňa tak nejak prvoplánovo výstražne a šokovalo tak, aby to oslovilo čo najširšie publikum. Ale vôbec nevylučujem, že v originálnom znení je to úplne iný film, dabing tomu bohužiaľ veľmi ubližuje a uberá na atmosfére. 70% P.S.: Možno si to už niekto všimol, ale G.M.Volonté bol talianskym Petrom Čepkom. ()

Reklama

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Už úvodní cca čtvrthodinová pasáž je plná nápadů a dynamická - flashforward konce lupičské bandy je nám předložen jako flashback vzpomínajícího vypravěče/ detektiva, který zároveň formou interview podá obecné informace o růstu zločnnosti v Miláně (např. filmově zajímavou formou myšlených rekonstrukcí typologický případů, jež detektiv jen komentuje voice-overem, které nakonec doplní skutečná rekonstrukce, na níž je osobně přítomen). Do tohoto rychle se míhajícího úvodu jsou vkládány ony flashbacky (vlastně flashforwardy), díky sledování paniky Miláňanů divák zprvu netuší, jakou linii příběhu bude sledovat, až nakonec vykrystalizuje hlavní příběhová osa. Ta je již vyprávěna konvenčně a je zajímavé (ať již to považujete za klad či zápor), že v závěru se k dokumentárnímu stylu vůbec nenavrátíme. Dino De Laurentiis vždy uměl sehnat a zde také sehnal dostatek peněz, takže davové a akční scény rozhodně nedělají ostudu, naopak. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Jo, Gian Maria Volonté hraje jak o život a jeho ztvárnění gangstera je šílené a dokonalé. Ale ten rádoby dokumentární styl a to zmatené, skoro dvacetiminutové uvádění do děje, to mne hodně odradilo a srazilo u mne procenta, a vlastně celou dobu roztěkaná kamera tomu rovněž moc nedodala. Viděl jsem jak dabovanou verzi, tak originální s anglickými titulky, a vlastně ten dabing odpovídá, je podobně uřvaný a uječený. Navíc mi vadila ta snaha dostat tam všechno, a nejlépe v několika minutách - šup sem, šup tam, kritika tohoto, kritika tamtoho, a jede se dál. Příběh holky, co se vydala do Milána dělat pěveckou dráhu a skončila upálená mafiány, mi přišel zajímavější, než vše ostatní, o čem se zde vyprávělo. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jeden z mnoha pokusů o natočení evropské gangsterky poněkud jiným způsobem. Bandité v Miláně jsou dodneška zajímaví především živočišným výkonem charismatického Gian Maria Volontého v roli bezohledného šéfa gangu a divokou mnohaminutovou automobilovou honičkou ulicemi velkoměsta. Ten film má energii, slušné tempo a zajímavý námět natočený na základě skutečných událostí, sráží ho ale dva už v komentářích zmíněné problémy. Za prvé, a to především, film jako by se skládal ze dvou radikálně odlišných částí, které spolu moc nejdou dohromady. První přibližně třetina je kvazidokumentární, kdy šéf policejního oddělení líčí novinářům situaci na poli zločinu, a zbytek, který tuto formu opouští a změní se v klasickou kriminálku. Druhý problém spočívá v postavě policejního důstojníka, který se chová jako afektovaná namachrovaná hollywoodská hvězda. Působí dost nesympaticky a netvoří přirozenou protiváhu zločinecké skupině. Celkový dojem: 65 %. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (1)

  • Založené na skutočnom príbehu o gangu Cavallero, ktorý v rokoch 1963 až 1967 spáchal sériu lúpeží v oblasti Milána. (westerns)

Reklama

Reklama