Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Slávny poľský film nakrútený podľa poviedky Zofie Posmysz je návratom k téme vojny a okupácie. Režisér Andrzej Munk počas práce na ňom havaroval a zomrel. Jeho film s použitím archívnych fotografií z nakrúcania dokončil o dvadsať rokov neskôr jeho blízky spolupracovník Witold Lesiewicz. (oficiální text distributora)

Recenze (27)

Terminus 

všechny recenze uživatele

Proslulý nedokončený film Andrzeje Munka, který v době natáčení tragicky zahynul. Žena - bývalá dozorkyně z koncentračního tábora - spatří na lodi ženu (Martu), již považuje za vězenkyni, kterou kdysi poslala na smrt. Retrospektivní záběry z doby války kontrastují se statickými fotografickými obrazy ze současnosti, které jsou torzem Munkem nasnímaného materiálu. Vypodobnění koncentračního tábora je pečlivé a ve výsledku tudíž působivé. Film navíc ponouká k otázce, zda je možné označovat ho zcela za dílo Munkovo. Už jasnější je odpověď na otázku, zda je apel tohoto díla stále aktuální. Viníků a svědků však žije stále méně... Ve kvalitním českém dabingu účinkují Jaroslava Adamová a Jiří Adamíra. ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Těžko na sebe nechat působit nouzově poslepovaný polotovar, u kterého navíc vydavatel DVD zvolil rušivou kombinaci originálního zvuku s titulky u původních Munkových pasáží a česky přemluveného komentáře u Lesiewiczem doplněných fotografických sekvencí, což výsledný dojem ještě víc tříští a komplikuje chápání detailů psychologického soupeření mezi dozorkyní a vězeňkyní, ale svou sílu má tahle „Sofiina volba naruby“ i tak, pro mě nejvíc v okamžicích, kdy nepateticky zobrazuje „všední“ život lágru. Čtvrtou hvězdičku přidávám za naznačený a už nerealizovaný potenciál a záměrně pomíjím, že Lesiewicz navzdory deklarované snaze Munkovy záměry nevykládat po svém a jen předestírat možnosti dělá hlavně v závěru pravý opak. ()

Reklama

kaylin 

všechny recenze uživatele

Ano, hodnotit pouze část filmu, který zůstal navždy nedokončený, je těžké, ale přece jen, tady je strašně moc vidět, jaký potenciál to mělo a jak silné dílo mohlo vzniknout. Už jen to, co bylo natočeno a zachováno, je nesmírně silné a jen v málo filmech najdete tak silné scény z koncentračního tábora, aniž byste skutečně viděli to, co se dělo. Méně je více, zde funguje dokonale. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Luxusní loď na cestě z Jižní Ameriky do Evropy. Němka Lisa (Aleksandra Slaska) se velice těší do své vlasti. Avšak v Southamptonu přichází na palubu žena, o které se Lisa domnívá, že je Martou, Polkou (Anna Ciepielewska), s níž se setkala v Osvětimi, kde byla před lety dozorkyní. Ve třech retrospektivách si připomíná svoji minulost. Nejprve to jsou pouze cáry vzpomínek, ve druhé verzi, již vypráví svému muži, který toho o ní příliš neví, se snaží postavit do nejlepšího možného světla. Teprve napotřetí se pravda ukazuje v celé své nahotě... Film, jenž se s realitou koncentračního tábora vyrovnává pronikavými, kmitajícími obrázky, je posledním dílem polského režiséra Andrzeje Munka (1921-1961). Jeho tragická smrt přerušila práci na filmu, jejž dokončili jeho přátelé až o dva roky později. Nenatočili ani o metr více, i když bylo známo, že Munk chtěl lodní scény provést ještě jednou. Byly použity fragmenty fotografií, čímž podle mínění některých kritiků vznikl dojem "vnitřního napětí a estetické podrážděnosti". Díky své neúplnosti se film těžko hodnotí a není příliš lehce stravitelný. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Trochu mi pripadá, že 62 minút na silný film pri celkom neotrelom nápade vtedy ešte neošúchanej témy tak celkom nestačí. Bohužiaľ sme sa už nemohli dočkať hraných scén na lodi, ktoré mohli výrazne dopomôcť k celkovému účinku diela. Herečky sú vybraté excelentne, súcitíme aj s esesáčkou. Tá je svojim spôsobom na tom horšie ako väzenkyňa, pretože je skutočne sama a ako jedna súčiastka v systéme si žiaden osobný život nemôže dovoliť. V inom zmysle je na tom samozrejme neporovnateľne lepšie. Niečo tomu chýba, ale z toho, čo bolo natočené sa urobil stále celkom komplexný, fungujúci film. ()

Galerie (17)

Reklama

Reklama