Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Tentokrát je to osobní. Chladná tvář Jamese Bonda prahne po pomstě. Timothy Dalton v hlavní roli britsko-amerického akčního filmu. Britský tajný agent James Bond, který dosud oddaně sloužil zájmům vlasti a Jejího Veličenstva, se poprvé dostane do situace, kdy jedná pouze na základě své osobní motivace. Stane se tak poté, co kolumbijský drogový magnát Franz Sanchez uprchne ze zajetí CIA a pomstí se Bondovu dlouholetému příteli Felixovi Leiterovi. V den své svatby tak Leiter navždy ztratí manželku a sám přijde o nohu poté, co jej Sanchez nechá předhodit hladovému žralokovi. Protože britská tajná služba MI6 nechce mít s americkým případem nic společného, dá Bond výpověď a pustí se do pátrání po Sanchezovi na vlastní pěst. Spojí se s půvabnou pilotkou amerického letectva Pam Bouvierovou. Před Sanchezem se vydává za zabijáka na volné noze. Nabídne mu své služby a zaseje v něm nedůvěru v některé jeho spolupracovníky. Avšak rozložit dobře fungující drogový kartel může být nad Bondovy síly... (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer

Recenze (412)

HoneyBunny 

všechny recenze uživatele

Až na druhé skouknutí po několika letech se mi tenhle Bond zalíbil. Sice to není tradiční bondovka (jenže ty se mi nikdy tolik nelíbily), ale když jí přijdete na chuť, pak vám naservíruje nadprůměrný film. Pro mě je to důstojné rozloučení s Bondem (ty nové filmy jsou trochu o něčem jiném, holt ten Sovětský svaz tam chybí, výjimkou je Zlaté oko) - ten romantický konec se mi kupodivu zamlouval. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Rok 1989, Povolení zabíjet. 16. bondovka a druhá, kde si agenta 007 zahrál právě Dalton. Ten se po vydání své debutující bondovky Dech života dočkal různých reakcí, přičemž mnoho lidí prostě nemohlo přijít na chuť tomu, že bondovky s Daltonem ztratili vtip, stali se více realistickými a na Jamese Bonda vrhli tak trochu nový pohled. I přes tehdy vlažné přijetí ovšem Dalton dostal druhou šanci a jedno bylo v případě jeho druhé bondovky jasné- Pokud už Dech života mnoha lidem nesedl, Povolení zabíjet to možná bude mít ještě těžší. Povolení zabíjet v podstatě nesplňuje už v podstatě klasickou představu o bondovkách- Hlavní záporák tu nechce ovládnout svět, klasické trademarky série víceméně chybí a James Bond tu není ten klasický šarmantní hezoun, který zvládne zachránit svět a přitom do postele ideálně dostat 2-3 ženy. Bond je tu tentokrát mašina na zabíjení, kterou vyprovokuje drogový baron Franz Sanchez, který znetvoří jeho přítele z CIA Felixe Leitera a ještě mu přitom zabije ženu. Vůbec poprvé je tak dokázané, že přátelství, které napříč sérii mezi Jamesem Bondem a Felixem Leiterem vzniká má nějakou váhu. Zajímavé přitom je, že se do role Leitera vrátil David Hedison, který již předtím tuto postavu ztvárnil v bondovce Žít a nechat zemřít (vůbec první bondovka s Rogerem Moorem v hlavní roli) a Leiter navíc zmíní, že měl Bond kdysi dávno ženu. Smyčka se tak vrací k bondovce Ve službách Jejího Veličenstva, která se jako vůbec první snažila Bonda tak trochu nešikovně polidštit. Navrátivší režisér John Glen (pro kterého jde zároveň o poslední bondovku) ovšem zdárně zanechal motivy, které načrtl už v Dechu života a z Jamese Bonda se tak definitivně stává charakterní role. Bond navíc hned ze začátku přijde o povolení zabíjet, stává se zběhlým agentem a jediný, kdo mu ze své vlastní iniciativy pomáhá je Q v podání ikonického Desmonda Llewelyna. Bond se v zásadě vydává na cestu pomsty, která je z lidského pohledu pochopitelná, zároveň se ale vůbec poprvé nabízí otázka, zda náhodou James Bond přeci jen není sadista, který již bez chladnokrevného vraždění nemůže žít a jeho cesta pomsty je pouze ideální pro ukojení jeho tužeb. Tahle bondovka prostě není vyloženě divácky vděčná, zároveň ale plní ideální předpoklady v oblasti akční stránky. Definitivně to ukazuje, že režírování celkem 5 bondovek Glena jako režiséra vyspělo, protože jeho poslední bondovka má nejlepší akci, která má spoustu kreativních nápadů, které se navíc tentokrát musí obejít bez zásoby vychytávek od Q. Háček možná tkví v tom, že se tahle bondovka vydá tak zásadně odlišným směrem, že by možná bylo lepší, kdyby Glen natočil klasické krimi. To by jinak fungovalo bravurně i už jen díky výbornému Robertovi Davimu (jeho záporák Franz Sanchez je prostě luxusní), kterému člověk drogového lorda jednoduše věří a navíc patří mezi nejlepší záporáky celé série. Navíc je jeden z jeho poskoků Dario v podání mladičkého Benicia del Tora a jeho (v rámci série) minimalistické cíle jsou příjemnou změnou. A i ta Bond girl v podání Carey Lowell je strašně fajn. Vlastně mě skutečně mrzí, že Timothy Dalton v téhle formě nikdy nedostal třetí šanci. Na tu opravdu mohlo dojít v roce 1991, po premiéře Povolení zabíjet ovšem došlo k právním sporům ohledně vlastnictví značky a James Bond se tak následně na plátnech kin objevil až v roce 1995. To už ovšem bez tváře Daltona, kterému mnoha fanoušků Bonda kvůli jeho redefinici pojetí agenta 007 nemohlo přijít na jméno, mnozí ovšem naopak ocenili, že byl konečně někdo schopný dát Bondovi duši (Dalton naštěstí není George Lazenby). Právě následující éra s Piercem Brosnanem se vrátila spíše k odlehčenějšímu duchu Mooreových bondovek, následující éra s Danielem Craigem se ale vydala cestou, která má blíž právě k Daltonovým bondovkám. A je bezpochybné, že právě Daltonovy bondovky navedli směr, kterým se později vydali bondovky s Craigem....... () (méně) (více)

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

„Licencia na zabitie” alebo "Povolenie zabíjať" , je v podstate jeden a ten istý, blízky význam názvoslovia, čiže tým pádom sa jedná o moje extra obľúbené: SYNONYMÁ ! Jamesovi Bondovi bude zakrátko nadobro odňaté-oprávnenie vziať niekomu ďalší život, pretože súhrn niekoľkých tragických udalostí z floridského Key West, sa mu akosi úplne vymkli spod kontroly, ale ešte pár dní predtým, sem prišiel najprv, ako hosť, pozvaný na svadbu svojho priateľa Felixa Leitera, či aj « Vládna agentúra Správy drog » , simultánne dostáva avízo o neďalekom pohybe drogového baróna Franza Sancheza, a tak práca má zatiaľ prednosť pred blížiacou sa veselicou. Dolapia ho, no taktiež policajti bývajú strašne ľahko podplatiteľní (skorumpovateľní), že sa dosť často nechávajú nalákať na tučnú, finančnú odmenu, aby ho vyslobodili spod náruče doživotného väzenia. To sa odohrá v najbližších málo minútach, že aby toho nebolo ešte málo, títo lotri si zgustnú i na našich svadobčanoch, čo Bonda tak extrémne popudí, až sa nedokáže naprosto ovládať, odvtedy sa totálne utrhne z reťaze, koná už iba na vlastnú päsť, a je k tomu, ako stroj na zabíjanie... ! Spojenkyne čochvíľa nachádza v dvoch (pre)nádherných ženách, Bondových dievčatách - v Pam Bouvierovej a v Lupe Lamorovej, jedna krajšia, než druhá, i keď tá Sanchezova milenka mala body naviac. Chýbať samozrejme nemôže ani spoľahlivý Q, tentokrát s väčším, hereckým priestorom, alebo i taký šéf MI6, M, si zrovna nebude klásť servítku pred ústa. James bude dvojitým agentom, so samými, vynaliezavými postupmi, a to len preto, aby sa (vy)pomstil Franzovi Sanchezovi, keďže ako sa tradične hovorí: „Pomsta býva sladká” , však, či predsa časom na každého príde, no nie ? Bude sa nakoniec riadiť týmto príkazom ? / V poradí 16. bondovka sa nesmierne vydarila, a až práve teraz sadla Daltonovi, ako uliata. Priam božská "daltonovka" , ktorú by som kľudne umiestnil do TOP 10 všetkých, bondovských filmov, niekde medzi piatou a desiatou pozíciou. Herečky, ktoré stelesňovali objekty túžby 007, sú neuveriteľne sexi, najmä Talisa Soto, ale aj Carey Lowell celkom ušla. Zaznamenávam menšie odkazy na predchádzajúce filmové zárezy, t. j. V tajnej službe Jej veličenstva a Thunderball. John Glen bol až pri piatich počinoch, čím sa vyznamenal a John Grover strihal dve z nich, čím len podtrhol samotnú, kráľovskú atmosféru. A to ani nehovoriac o scénografovi Petrovi Lamontovi, ten maximálne ozvláštnil tieto príbehy svojou neprekonateľnou výpravou, i keď taký Ken Adam by mal na to určite čo povedať, mohol by sa cítiť právom dotknutý, mať nejaké výhrady !? Skrátka, obidvaja páni sú kapacitami vo svojom o(d)bore ! Proste, bondovky zbožňujem celým svojim srdcom a dušou, k tomu už viac nie je ani čo dodať. PS: Prvá, pamätihodná rola pre Benicia Del Tora v postave Daria. ()

hammer_head 

všechny recenze uživatele

Bondovky s Daltonem se spolu s Goldfingerem řadí k těm nejlepším starým Bondovkám co se děje týče (starým protože jsem ročník 91). Ohledně sympatičnosti hlavního hrdiny jsem byl také spokojen (možná nejspokojenější), Dalton dosahuje kvalit Conneryho (Lazenby mi nevadil) a co se týče R. Moora tak ten mi vzhledově moc neseděl a ani jeho bondovky se mi po dějové stránce moc nelíbily. Největší škoda je, že si Dalton zahrál Bonda pouze dvakrát (namísto nesympatického Moora, který jej ztvárnil 7x). ()

mcb 

všechny recenze uživatele

Konečně něco nového! Klasická výstavba děje byla narušena a Bond konečně není chycen ve schematické pasti scén, které se nutně musí objevit. Osobní příběh pomsty vyniká o to silněji, díky pevné režii, která triumfuje hlavně při parádních akčních scénách, a velmi dobrému Daltonovi, jenž za své pouhé dvě role dokázal stvořit mnohem nebezpečnějšího a charismatičtějšího agenta než osminásobný Roger Moore. Škoda však, že film naprosto propadl u kritiky i diváků, tak poslal agenta 007 i jeho představitele do předčasného důchodu. ()

Galerie (148)

Zajímavosti (38)

  • Přestože si ve světě vedl snímek dobře, v USA se jedná o do té doby nejméně výdělečným filmem ze série. (Terva)
  • Timothy Dalton měl pokračovat bondovkou Property Of Lady, ale špatné reakce na Povolení zabíjet vedly k řadě spekulací (i k ukončení série) a vznikla tak nejdelší (šestiletá) pauza mezi bondovkami, během které Dalton od Bonda odešel. (Sonnery)
  • Když se James Bond (Timothy Dalton) setká s M (Robert Brown), můžeme si u domu všimnout cedulky označující, že se jedná o dům Ernesta Hemingwaye. Poté, když M odebere agentu 007 jeho povolení zabíjet, Bond na to odpoví "Sbohem, armádo", což je název jednoho z nejslavnějších Hemingweyových děl. (vyfuk)

Reklama

Reklama