Reklama

Reklama

Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta

(divadelní záznam)

Obsahy(1)

Nejpopulárnější česká komická opera na libreto Karla Sabiny k 200. výročí narození Bedřicha Smetany v aktuální inscenaci Národního divadla v Praze... Již více než 150 let vévodí Prodaná nevěsta české opeře. Nikomu jinému, ani Smetanovi samotnému, se nepodařilo překonat její popularitu, která se za ta léta dostala takříkajíc do naší národní DNA. Na dobu, v níž vznikala, tedy 60. léta 19. století, však byla Prodanka vlastně dosti drzým experimentem – Bedřich Smetana s libretistou Karlem Sabinou se mistrně vysmáli všem, kdo si „národní operu“ představovali jako idylický obrázek z českého venkova, kde vládnou samé národní ctnosti. Prodaná nevěsta je mnohem více humoristickou operou než operou „národní“. Jenže její humor je přesně ten, který Češi tolik milují, a tak se Smetanova opera, plná ironie, kousavého, občas až cynického vtipu, ale ovšem také něhy a obyčejné radosti ze života, nakonec přece jen stala operou národní v tom nejlepším slova smyslu... Prodanka byla v Národním divadle nastudována v mnoha podobách a nikdy neopustila jeho stálý repertoár. V pořadí již jedenadvacátou inscenaci vytvořila filmová a divadelní režisérka Alice Nellis. V jejím podání si Prodaná nevěsta tentokrát nedělá legraci jen z pradávných českých vesničanů, ale i z těch, kteří se již po generace stále znovu a znovu snaží najít klíč, jak tuto českou operu oper inscenovat – z operních tvůrců samotných. A tak se v nové Prodané nevěstě vypráví nejen příběh o Mařence, Jeníkovi, Vaškovi a Kecalovi, ale také o tom, „jak se dělá opera“ – totiž jak se postupně zkouší a získává svou divadelní podobu, jak se režisér snaží udělat operu „moderně“ a druzí o to nestojí, co všechno se při zkouškách může stát a jak Prodanka nakonec najde tu svou správnou podobu – hodně veselou, ale také dojemnou a krásnou na pohled! (Česká televize)

(více)

Recenze (17)

stalag

všechny recenze uživatele

Pejsek Toník byl jedinou bohulibostí večera (jakkoli to zní neuvěřitelně, neboť na programu byla Smetanova Prodaná nevěsta), a nejen to, musel být chudinka hluchý. Totálně hluchý, jako vysloužilý moskevský policejní oř Stock, který nehnul brvou uprostřed válečné vřavy a vybuchujících šrapnelů, když na něm seděl Chris Plummer při šíleném ruském natáčení Waterloo. Toník byl nejspíš i slepý, jinak by tohle “režijní uchopení” vážně nedal a rychle by utekl ke své kostičce v rekvizitárně. 🤓 Vladimír Franz teď v Sedmém nebi na Vltavě ve dvou dílech názorně a návodně (jak on moc dobře umí) rozebral našeho dvousetletého hudebního génia. Ve druhé části ve 24. min. pustí předehru k Prodance v nastudování dirigenta Karla Ančerla a už jen touto krátkou ukázkou si srovnáte měřítka kvality a hned budete v obraze (nahrávka se dá samozřejmě snadno pořídit celá, třeba v radiotéce Českého rozhlasu). Zkusit můžete i současného Jakuba Hrůšu na YT -  Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta, předehra k opeře (Jakub Hrůša & Česká filharmonie). A vzhledem k tomu, že poslední sabotáž Smetany v Kapličce jen dokonala normalizační korozi hornouherských na tomto geniálním díle, asi je nejvyšší čas, osvěžit si kanonickou nahrávku souboru ND v nastudování Zdeňka Chalabaly z roku 1959 v dokonalém českém pěveckém obsazení (na supraphonline není nic snazšího). Abychom nezapomněli, jaká je to krása, protože Prodaná nevěsta není vepřo, knedlo, zelo, nýbrž zvukový krystal, jak ji vystihl Franz, a je nedílnou “součástí legionu andělů strážných této země…hudba, neznající bolest, laskavá, plná světla a radosti… Smetanova hudba nám říká: Opatrujte ji, je krásná. Toto je vaše země. Budete-li o ni opravdu pečovat, všechno dobře dopadne.” https://vltava.rozhlas.cz/skladatel-o-skladateli-bedrich-smetana-v-sedmem-nebi-vladimira-franze-9184756 🤓 Nevím, o co pečují v Kapličce, vzhledem k jejich zřejmé neformě (od fyzičky přes nápady až po řemeslo), asi jim nevadí nesmyslně utrácet svůj čas (za všechny naše prachy), ale my ostatní můžeme žít šťastné a smysluplné životy poslechem kvalitních nahrávek, sledováním dobrých filmů a péčí o rodnou hroudu. A Bedřich z nás může mít radost, ne, že ne. ()

MirkaP 

všechny recenze uživatele

Sledovala jsem bedlivě a prakticky nespustila oko z obrazovky, protože to bylo nečekaně zajímavé. První dějství jsem se bavila u drobných zábavných scének zkoušky a boje o titulní roli. Druhé dějství jako paralela vesnice a paneláku bylo přesným přepisem tehdejšího do dnešních reálií. A třetí dějství ve víceméně tradičních kostýmech, ale celé v odstínech bílé, místy na černém pozadí, bylo dechberoucí. Výtečná scéna s opicemi a na to navazující groteska principála s Vaškem a jejich neobratnými pohyby na trampolíně. No a operně absurdní finále se dvěma Mařenkami. Za mě spokojenost. ()

Reklama

Amonasr 

všechny recenze uživatele

Alice Nellis opět nadřadila své zbytnělé ego původnímu záměru autora a je z toho její další umělecká prohra a potažmo i prohra Národního divadla. Co naplat, že Smetanova hudba je překrásná a že i po hudební stránce všichni odvedli skvělé výkony, když se na to skoro nedá dívat. Až v posledním dějství režisérka předvedla, že kdyby byla pokornější, uměla by ztvárnit klasické dílo moderně a přitom mu neubližovat. Proto jsem se nakonec přiklonil místo "odpadu" alespoň k jedné *. ()

Stejšn 

všechny recenze uživatele

Opera vůbec není něco, co bych obecně vydržel, ale jednou jsem se zapřel a prostě jsem to dal. V témhle moderní adaptaci to pořád není nic, co bych chtěl vidět podruhé, ale v rámci studie národního kulturního dědictví jsem to sjel až do konce a přitom jsem očima sledoval libreto. Sborové pasáže se mi i celkem líbí, ale ta dějová vata je na mě stále moc. Alici Nellis ale patří můj obdiv za odvahu, jak si vytřela s těmi, co berou Prodanou nevěstu jako nedotknutelnou klasiku, která si vytřela s těmi, co brali jakoukoliv operu jako nedotknutelnou klasiku už před 150 lety. ()

Mlle odpad!

všechny recenze uživatele

Můj odpad patří dramaturgii/režii. Tušila jsem, že touha zpracovat tento materiál „moderně“ a „nově“ v podání Alice Nellis nedopadne dobře, ale že to bude až taková hrůza, to mě ani ve snu nenapadlo. Zpěváci jsou vynikající, dokonce i Kněžíková, jejíž zadýchané, tlačené koloratury mi jindy působí takřka nervové potíže :), je zde dobrá – je to její poloha, kam se její způsob práce s hlasem i tembr hodí. Tedy doporučuji poslouchat bez obrazu. Což je samozřejmě škoda. ()

Galerie (5)

Reklama

Reklama