Režie:
Ridley ScottScénář:
Marc KleinKamera:
Philippe Le SourdHudba:
Marc StreitenfeldHrají:
Russell Crowe, Marion Cotillard, Freddie Highmore, Albert Finney, Archie Panjabi, Richard Coyle, Ben Righton, Rafe Spall, Tom Hollander, Kenneth Cranham (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Jako malý kluk jezdil Max Skinner na prázdniny ke strýci Henrymu, který miloval Francii, víno a Provence. Proto se tam odstěhoval, žil v malém zámečku a byl majitelem rozsáhlých vinic. Na nich pěstoval víno jeho vinař Francis Duflot s manželkou Ludivine. Když Max vyrostl, stal se z něj poněkud bezohledný makléř na londýnské burze. Aby vydělal peníze, neštítí se ani podrazů. A na strýce skoro zapomněl – neviděl ho už deset let... Právě když se Maxovi podaří další vypečený kousek na burze, za který ho všichni proklínají, dozví se, že strýc Henry zemřel. Jelikož nezanechal závěť a jiný přímý příbuzný není znám, zámeček i vinice mají připadnout jemu. Max odlétá do Provence, kde se má setkat s notářkou Auzetovou. Odjel právě včas – jeho poslední burzovní operace vyvolala velké pohoršení a chce s ním hovořit i majitel jeho makléřské firmy Sir Nigel... V Provence se Max setkává s Francisem a Ludivine, zjišťuje, že zámeček není v nejlepším stavu, a zdá se mu, že ani víno není dobré. Spíš hodně špatné. Ovšem stejně nemá v úmyslu si panství ponechat. Ihned kontaktuje svého realitního agenta a přítele Charlieho Willise a pověří ho, aby hledat zájemce. To se ovšem nelíbí Francisovi, který strávil většinu života po boku Henryho na vinici. Zatím ale musí spolu s Maxem zahájit „velký úklid“, aby staré obydlí vypadalo alespoň trochu k světu... Stejně jako na burze se Max často chová bezohledně i jinde. Když telefonuje v autě, málem srazí na kole jedoucí místní číšnici Fanny Chenalovou a ujede. Když se chystá urychleně odletět zpět do Londýna, omylem spadne do silné vrstvy listí ve vypuštěném bazénu a nemůže se dostat ven, kde zůstal i jeho mobil. Asistentka Gemma ho shání marně a Sir Nigel ho na týden suspenduje... V bazénu ho shodou okolností objeví právě Fanny. Aby ho potrestala za nehorázné chování, napustí bazén vodou. Teprve potom se Max vyškrábe ven a nakonec zůstává několik dní v Provence. Pomalu se mu vracejí vzpomínky na dětství a strýce Henryho, kterého skutečně miloval, stejně jako strýc jeho, přestože si později o jeho charakteru nedělal žádné iluze. Pak se však náhle objeví mladá Američanka Christie Robertsová a prohlásí, že je Henryho nemanželská dcera. Zatímco Charlie se obává, že by to mohlo zhatit rychlý prodej panství, Max hlasitě prohlašuje, že jeho strýc by nikdy Američance dítě neudělal. Christie je zaražená: nechtěla peníze ani vinice – přestože vínu rozumí, pracovala na vinicích v Kalifornii – chtěla jen poznat svého otce, protože nevěděla, že už je mrtvý. Dívka se rozhodne co nejdřív odjet. Zatímco Charlie z Londýna hlásí, že o zámeček s vinicemi je obrovský zájem, Max si pomalu zvyká na docela jiný život v Provence. Vyhledá Fanny, která pracuje v místní restauraci, a omluví se jí za své chování na silnici. Nakonec se mu podaří ji pozvat na schůzku a brzy se stanou milenci. Už jednou zklamaná Fanny ale počítá s tím, že Max brzy odjede navždy a nic od jejich sblížení nečeká... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 064)
Úplně jako to víno z Henryho vinic - zápletka důvěrně známá z výtvorů Rosamundy Pilcherové, figurkovité postavy a nevyvedené pokusy o humor by mohly dávat tušit, že z tohoto filmu nic dobrého vzejít nemůže. A heleme se - Ridley párkrát zamává kouzelným proutkem a vyčaruje náladotvorný vizuál, podmázne ho adekvátním hudebním doprovodem a s tisíckrát viděným si pohraje tak, že místo očekávaného odplivnutí se ještě několikrát oblíznete. I ta avizovaná klišé jsou podávána velice decentně a uvědomněle - vlastně tak, že vůbec neruší, ale přetavují se do diváckých jistot, čímž podporují pohodovou, bezstarostnou atmosféru. Zapomeňte na Bobule (beztak Dobrý ročník vykradají, jakkoli to jejich režisér popírá), které opadají a rozpadnou se na prach; to Dobrý ročník může být s časem leda lepší.... ()
Když máte film, v jehož titulcích stojí u produced by a directed by jméno Ridley Scott, asi to nebude žádná unylá zplácanina. Dobrý ročník je dobrým filmem, s vtipnými, do detailu dotažnými scénami, krásnou francouzskou faunou a velmi dobrými hereckými výkony. Jenom přeměna nebo vývoj bezcitného investičního odborníka Maxe v "lidského a žijícího" Maxe nebyla tak výrazná, jak jsem čekal, byla pouze decentní. Výborné jsou flashbacky a pohled na hereckou dvojici Finney-Highmore(nejmladší talent Hollywoodu). Russell Crowe v roli Maxe září a zamilujete si ho stejně tak, jako nádhernou přírodu a prostředí jižní Francie...35 miliónů dolarů(rozpočet)/39 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()
Rozhodně velké potěšení! O snímku od Ridleyho Scotta opět s Russelem Crowem, ale s takovým příliš obyčejným tématem jsem nechtěl slyšet vůbec nic. Nakonec jsem povolil a film shlédl a jsem velmi spokojen. Russel Crowe předvádí velký herecký výkon, kdy bych mu na začátku nepodržel ani dveře u výtahu a na konci bych mu s radostí i vyčistil boty. Jeho proměna je uvěřitelná, příjemná a hlavně... přirozená. Ridley Scott k tomu napomáhá svým vytříbeným vizuálním vkusem, kdy dokáže proměnit obyčejnou zahradu v úchvatné místo plné slunečního světla dopadajícího přesně tam kam on chce a kde to na diváka působí nejkrásněji. Hudební motiv filmu je také velmi příjemný a vůně vína prochází každým okénkem filmu. Film, který lze doporučit bez rozdílů věků a který by měl být brán bez očekávání, protože v tom je jeho síla. Zaútočit ve chvíli kdy to nečekáte a naprosto mu podlehnout. ()
Dobrý ročník se v mých očích jen pramálo odlišuje od našich, českých Bobulí. Náprava zkaženého městského člověka skrze víno a lásku děje se snad o něco více uvěřitelněji, nostalgické vzpomínky jsou subtilnější a chytřejší, celý film je o poznání vážnější a řemeslně lépe zvládnutý - toť vše. Slabé víno v moc pěkné lahvi. Možná až bolehlav. Repliky zúčastněných osob jsou totiž zrovna tak bobulovitě, ne-li více křečovité. Ani tolik "básnických" promluv plných "moudrosti" a oslavy krásných žen a vína se hned tak nevidí. Ten tupý kontrast sobecké, městské burzy a rurální idylky má být hlubokým sociálním objevem, roztomilým aspektem filmu či komickým prvkem? Není než hloupou "frází". ()
Film, kde je nebeská modř, sluneční kraj a nádherná Provence plná vinné révy, se vždycky těší u mě dobré pověsti. Nejde vůbec o žádné zářící barvotiskové dílo, či lacinou komerční komedii, ale opak je pravdou, je to natočeno s lehkou svěžestí, vtipně a hlavně s filmařskou profesionalitou, kde režisér Ridley Scott, myslím nepromarnil nic z toho, co tenhle námět nabízel. Po herecké stránce tu na sebe váže pozornost hlavní postava Max Skinnera v podání neodolatelného Russella Crowe, jehož filmový rejstřík je opravdu široký a má v něm i místo pro humor. Ke konci, když už pravidelné titulky lemovaly obrazovku a zmizela okouzlující Provence, jsem dostal fantastickou chuť na skleničku francouzského vína. Nakonec proč ne, moje hodná paní doktorka praví, že v malém množství je víno zdravý nápoj, plodí radost a zahání stesk i chmury. O sodovce se to říct asi nedá? ()
Galerie (69)
Zajímavosti (17)
- Jako inspirace pro ošacení Maxe Skinnera posloužila výbava vlastního strýce Russella Crowea. (don corleone)
- Je velmi málo pravděpodobné, že by se v době, kdy byl Max (Freddie Highmore) malý, vyráběla taková nafukovací křesla do bazénu, jaká vidíme ve filmu. (don corleone)
- Režisér Ridley Scott a spisovatel Peter Mayle byli staří přátelé ještě z časů, kdy oba v Británii pracovali v reklamě. Oba také vlastnili domy v Provenci (na čemž si, jak známo, Mayle prostřednictvím knih jako "Rok v Provenci" vybudoval svou druhou kariéru). Při jednom z jejich setkání v tomto osobitém kraji vznikl zárodek nápadu na tento knižní i filmový příběh. (NIRO)
Reklama