Reklama

Reklama

Ve službách papeže

  • USA The Agony and the Ecstasy (více)

Obsahy(1)

Zlaté období italské renesance zachycené ve střetu titánů své doby – umělce Michelangela Buonarrotiho a papeže Julia II... Počátkem 16. století proslul během svého pontifikátu „papež válečník“ Julius II. (R. Harrison) zejména svou výbojnou politikou za účelem posílení pozice Papežského státu. Také však i jako mecenáš umění, který po sobě hodlal zanechat dílo velebící slávu Boha. K tomu mu měl posloužit geniální, ale vzpurný sochař Michelangelo Buonarroti, jemuž papež nařídil, aby se postaral o výmalbu stropu Sixtinské kaple. Umělec excelující zejména jako sochař sice zakázku přijal a na freskách začal pracovat roku 1508, ale často se vůli papeže vzpouzel. To vyústilo v několikaletý spor dvou neústupných osobností… Historický snímek Carola Reeda nominovaný na pět Oscarů a natočený podle předlohy Irvinga Stonea "Agónie a extáze" nabídl vedle impozantní výpravy hlavně herecký koncert Charltona Hestona a Rexe Harrisona v úlohách zcela rozdílných individualit, jejichž náhled na svět se často různil. Jako poctu velkému sochaři, architektovi, malíři a básníkovi Michelangelovi také tvůrci natočili krátký prolog o jeho díle, který předchází vlastnímu filmovému příběhu. (Česká televize)

(více)

Recenze (123)

pm 

všechny recenze uživatele

"Proto braň, můj milý, mé němé dílo a mou pověst s ním: já nejem malíř a sem nepatřím..." napsal s odstupem let autor fresek na adresu díla, které žádnou obranu nepotřebuje, a ze kterého se v reálu obyčejnému smrtelníkovi zamotá hlava a podlomí kolena. Občas si říkám, jestli ten film není příliš krátký. A jinak: přestože velmi dobře vím, že herec není role, podobu Michelangela mám už přes dvacet let neodmyslitelně spjatou s Charltonem Hestonem. ()

Martrix 

všechny recenze uživatele

Pokud budete sledovat Ve službách papeže s vědomím, že jde o adaptaci knihy; máte rádi historickou beletrii, budete spokojeni. Ale přestože nejde o životopisný film, tak se tvůrci/autor od historických dat téměř neodchýlili. Papež Julek II., který miluje umění, ale platit se mu za něj moc nechce, je zde líčen jako svéhlavý muž, který se snaží přimět Michelangela, geniálního, ale svérázného umělce, aby stvořil dílo, které přesáhne slávu Říma. Film začíná jako dokument, kdy se dozvíme některá fakta o Michelangelovi. Což je skvělý nápad, který by se mi líbil u všech podobných filmů. Tvůrci tak zasadili příběh o tom jak vznikala výmalba stropu Sixtinské kaple do kontextu, takže divák lépe chápe, proč byl Michelangelo tak nespokojený, když dostal za úkol vyměnit dláto za štětec. Charlton Heston i Rex Harrison se svých rolí zhostili skvěle, scénář obsahoval dialogy, ve kterých bylo nemálo silných myšlenek, ale především z nich byl patrný zajímavý vztah mezi postavami. Lépe by vynikly v komornějším pojetí; byla by to skvělá divadelní hra, ale i tak je Ve službách papeže velmi kvalitní film a těch 138 min. uteklo překvapivě rychle. ()

Reklama

italka63 

všechny recenze uživatele

Úplně perfektní. Drama dvou silných individualit, Michelangela Buonarrotiho s papežem. Víra a umění, inteligence, talent a tvrdohlavost. Skvělý, vyhublý Charlton Heston, tak jako pravý Michelangelo, který měl výzdoby kaple plné zuby. Pořád jsem hloubala, proč si nedal sakra to prkno pod stropem o dvě špricličky níže, aby u malování neležel jako idiot na zádech, ale mohl si kleknout s polštářkem pod kolena a úhel pohledu byl totožný. Inu, chlap... Každopádně zlí jazykové tvrdí, že Michelangelo maloval i ženy jako chlapy jen s tím rozdílem, že měly prsa navíc. Vážení, je to pravda. Když v Sixtinské kapli vzhížíte vzhůru do těch skoro 21 metrů, opravdu to tak je, mužatky to jsou. Ale ten celek s Bohem a stvořením Adama je tak fenomenální, že to zkrátka tvůrci odpustíte, neboť to byla jeho vize a náročné dílo jeho rukou, u kterého zdravotně zkolaboval tenhle geniální sochař a charakterní chlap. Papež, ten bojovný ochránce víry, tenhle měl mozek, cit a lásku, což se skoro o jiném papeži říci nedá. Zkrátka, tenhle film byl skvělý a Charltona Hestona a Rexe Harrisona lze jen pochválit, včetně režiséra Carola Ferda. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Primární otázka je u každého filmu pokaždé stejná: o čem film je a jakým způsobem toho dosahuje, jinak řečeno obsah a forma. Mohlo by se zdát, že na tom není nic extra složitého, jenže desítky různých interpretací, které se vytvářejí kolem některých filmů, a debat, co tím chtěl autor říci, ukazují, že zjistit, o čem vlastně přesně film je, není úplně snadné. Totéž se týká formy, poněvadž každý film v sobě kombinuje kostýmy, architekturu, hudbu, divadlo či výtvarné umění, a vypíchnout z toho všeho ten nejklíčovější prvek, který má vyšší váhu než ostatní (nějaký hlavní formální princip), rovněž není dvakrát snadné. Na obě stěžejní otázky nicméně existuje až překvapivě snadná odpověď: obsah nám odhaluje název filmu, zatímco formální dominanty různé ceny, které film získá, ale i neproměněné nominace. ____ (i) Konkrétně tady u tohohle filmu máme pět oscarových nominací, které nám dávají vskutku přesnou odpověď na to, kde tkví jeho nejsilnější formální stránky: dekorace, kamera, kostýmy, hudba a zvuk. Víc vědět netřeba. Ne že by bylo jakékoliv další nebo zpřesňující pátrání zcela kontraproduktivní, nicméně není od věci i přes zákulisní lobby a subjektivitu každého soudu akademikům někdy i věřit. ____ (ii) Co se týče obsahu filmů, na nějž dává odpověď jejich název: o čem je T2? O soudném dni. Hory mají oči? O horách, které mají oči, respektive nevyzpytatelnosti přírody. Tarkovského Nostalgie? O nostalgii. Americký gangster? O americkém gangsterovi (sám tento název je velmi uvědomělý). Nejlépe tuto skutečnost vystihuje přísloví pod svícnem největší tma: někteří lidé se zaobírají hledáním významu filmu desítky hodiny a přitom ho mají neustále před nosem přímo v jeho názvu. V tom mimochodem spočívá velká, ale nakonec typická ironie bratří Coenů, jelikož Big Lebowski není jménem hlavního hrdiny Jeffa Bridgese, ale jeho „ctihodného“ jmenovce. Big Lebowski je vystavěn na stejném principu jako většina dosavadních filmů bratří Coenů, principu neustálého napětí mezi zdáním a skutečností. Jinými slovy nic není, jak se zdá: Jeff Lebowski je jiný Jeff Lebowski, jeho židovsky přítel Walter Sobchaky (John Goodman) je vlastně polský katolík, filantropický milionář není ani filantrop, ani milionář, jeho unesená žena nebyla unesena a není milovaná, v kufříku s výkupným není výkupné a tak dále. Ale zpět k filmu Ve službách papeže. Ten sice možná mazaným způsobem prohazuje role obou postav, jelikož vypráví o sochaři, který maloval, a válečníkovi, který byl papežem, nicméně jeho stěžejní pointa je opět skrytá v názvu, nikoliv však v názvu českém, nýbrž původním: The Agony and the Ecstasy. Tento název ve spojitosti s hlavní postavou filmu, kterou je nepochybně Michelangelo (papež není než mecenášem), nám dokonce na postavě geniálního Michelangela dává odpověď na jednu z největších otázek dějin lidstva: co je to umění? Definice umění údajně neexistuje, je to jedna z těch velkých záhad, kterou zatím nikdo nerozlouskl. Až doteď. Umění = práce + krása, jinak řečeno agonie (utrpení a námaha) + extáze (vytržení člověka z průměru, potažmo talent schopný tuto krásu vytvořit). Nesmírně nadaný Michelangelo, který se roky lopotil na lešení s výzdobou Sixtinské kaple, velice přesně ukazuje, že každé velké umělecké dílo vzniká ze součtu práce a talentu. Einstein to řekl jednoznačně: 99% je píle, 1% talent, jedno bez druhého však nefunguje. Umění bez estetiky připomíná vůli bez talentu a uměním nikdy není, naopak umění bez práce má blízko k dnešním postmoderním rychlokvaškám, kdy někdo skočí ze střechy, rozplácne se na plachtě a tu vystaví v galerii, nebo během minuty naplácá barvy na zeď, což ale rovněž není uměním. Tento vzorec umění = práce + krása dokáže také zodpovědět některé známé otázky, jestli je komiks uměním (ano), proč můžeme prohlásit válečnou loď za umělecké dílo (spájí-li se v ní při stavbě práce s talentem lidí schopných té lodi vtisknout krásu, proč ne), a rovněž otázku, která je už dnes jasná, ale vždy tomu tak nebylo: je film uměním? Jistě, protože natočení jednoho filmu zabere včetně příprav a postprodukce měsíce a podílí se na něm desítky talentovaných lidí. Dokonce je odsud zřejmé, proč není film ohrožován různými mediálními fasádami, videomappingem, instalacemi v galeriích, videoartem nebo greenawayovskými výtvarnými stylizacemi a proč film není jen jednou z mnoha dílčích jednotek na obrovské mapě vizuální kultury, jak si někteří lidé, prorokující filmu dokonce zánik, dnes myslí – film možná nevyžaduje o mnoho víc talentu než tyto jeho konkurenti, ale o tolik víc práce, úsilí a času, že možná není nejdůležitější uměním, jak říkával Lenin, ale určitě nejumělečtějším. () (méně) (více)

AGAMENON 

všechny recenze uživatele

Moc pěkný historický velkofilm, který se dostal přes komunistickou blokádu, proto má starý vynikající dabing (kde jsou ty časy). Herci podávají skvělé výkony (nominace na glóba pro Harrisna a cena NBR pro Andrewse-hrál Hektora ve filmu Paris a Helena), hudba Alexe Northa je skvostná (nominace na oskara), bojové sekvence rozhodně nejsou špatné a navíc překrásné italské exteriéry. Golfista se mýlí, David byl již vytesán (pět let byl tesán), šlo o náhrobek papeže (původně mělo jít o 40 soch, což bylo ve filmu zdůrazněno, že to maestro asi nestihne), na kterém pracoval Michelangelo. Film u nás běžel jako Ve službách papeže. ()

Galerie (40)

Zajímavosti (18)

  • Film byl nominován na Zlatý Globus v kategorii nejlepší scénář za rok 1965. Původně však byl nominován snímek Bitva v Ardenách (1965), jenže to se stalo omylem a porota na poslední chvíli oznámila jako oficiálně nominovaný právě Ve službách papeže. (Ruuzha)
  • Filmaři nedostali povolení točit v Sixtinské kapli, a tak museli vytvořit repliku ve studiu v Římě. (liquido26)
  • Na východní zdi Sixtinské kaple vidíme dvě fresky namalované v 70. letech 16. století Matteem de Lecce a Arrigem Paludanem. Vzhledem k tomu, že film se odehrává v letech 1508-1512, tyto fresky v té době na zdi být nemohly. (liquido26)

Reklama

Reklama