Reklama

Reklama

Slunce vychládá, na Zemi vládne krutá zima a lidé se snaží zachránit. Před sedmi lety byla ke Slunci vypuštěna první kosmická loď Ikaros I, která se měla pokusit Slunce opět rozžhavit, mise ale ztroskotala. Nyní tedy letí k dříve zářivé hvězdě druhý Ikaros s osmičlennou posádkou a hvězdnou bombou, jejíž vypuštění má Slunce znovu zažehnout... Fyzik Capa se ještě předtím, než se loď ocitne v mrtvé zóně, loučí se svou rodinou na Zemi a slibuje, že posádka udělá pro záchranu života na Zemi všechno. Členové posádky během letu přemýšlejí, co zničilo Ikaros I. Pak náhle loď zachytí signál z vesmíru: patří právě zmizelé kosmické lodi. Ikaros II může buď proletět kolem, nebo změnit kurz a stále ještě existující loď navštívit, aby případně získal druhou hvězdnou bombu, která by zvýšila šance na úspěch. Capa, kterého kapitán Kaneda pověří rozhodnutím, nakonec přikáže změnit kurz. Další člen posádky Trey ale není dost pozorný a zapomene přednastavit štíty. Ty se porouchají a způsobí nehodu, která se naštěstí obejde bez ztrát na životech. Štíty je ale třeba opravit zvenčí. Do prostoru vychází kapitán Kaneda a Capa. Vzniknou problémy a kapitán posílá Capu dovnitř. Sám štíty opraví, ale zahyne při tom... Brzy se ale objeví další problém: začne hořet kyslíková zahrada, která je nakonec zničena výbuchem, aby se požár nerozšířil. Ukazuje se, že pro sedm lidí není na lodi pro cestu ke Slunci a zpět dost kyslíku, tři lidé jsou „navíc“... Mezitím se loď přiblíží k Ikaru I a čtyři mužští členové posádky ho prohledávají. Brzy pochopí, že loď její posádka zničila úmyslně – byla to sabotáž. Posádka se rozhodla zadanou misi nesplnit. Navíc se ukáže, že chybí palubní počítač. Nebude tedy možno použít její náklad... Mezitím se Ikaros II od Ikara I oddělí a obě ženy, které zůstaly na palubě druhé lodi – Cassie a Corazonová – se pokoušejí dostat kolegy rychle zpět. Muži mají ale jen jeden skafandr, který dostane Capa. Psychiatr doktor Searle se obětuje, aby se zbývající tři mohli vrátit na palubu. Někdo totiž zničil poklop, který on musí otevřít ručně... (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (1 597)

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Alex Garland .. Předně bych chtěl říct, že jsem ve výsledku lehce přimhouřil obě oči, asi jako při pohledu do ranního Slunce. Průběh snímku totiž několikrát vybočí z uhrančivé filmové podívané až na hranici absurdní béčkovitosti a tahle oscilace, alespoň po první zhlédnutí, nedovoluje nechat čisté maximum (ovšem po druhé kino projekci je tato připomínka bezpředmětná!). ___ Scénárista Alex Garland opět snese na lidstvo katastrofu nedozírných rozměru a nechá skupinku lidí zachránit civilizaci. Bohužel podobně jako ve 28 dní poté vše bez nějakých výhrad funguje jen zhruba do dvou třetin a následná část děje se zvrtne do polohy, která už není tak chutná a ojedinělá. Kupí se důvěrně známé momenty z mnoha jiných filmů a většinou jsou i tuctově řešeny. Naštěstí úplné vyústění znovu zvedne a udrží palec směrem nahoru. Mnohem větší tažnou silou, než scénář, je vedle skupiny výborných herců zejména režisér Danny Boyle. Jeho celkové komorní pojetí či vedení pestré škály věrohodných postav je zvládnuté bravurně. Po pár záběrech je totiž jasné, že si filmový prostor omezil na uhrančivou žlutooranžovou záři mezi Sluncem a kosmickou lodí v nekonečně temném vesmíru, kde rozehraje všechny dílčí dramata. Tady se dostávají ke slovu stěžejní atributy snímku - nadupaná zvuková kulisa, trikově fascinující podívaná kořeněná pečlivě vybranou hudbou ala Underworld či od skladatele John Murphy. Atmosféra je hutná, v pár momentech je dění silně skličující a neodvratnost nejvyšší oběti je díky lidským chybám a zkratům stále blíže. Sem tam sice pokukuje nějaká ta logická vada, ale děj má spád, zvraty svoji permanenci a servírované audiovizuální hrátky ledacos stačí rychle a dostatečně zakrýt. Sice jsem čekal, že nastíněná myšlenka bude prohloubena a film nakročí do pole náročnějších snímků, které mají hlubší až duchovní rozměr, ale tak odvážně to žel bohu dotaženo není. I tak si duše i tělo odnáší nevšední zážitek, který se nemusí tak často opakovat. Pokud lze něčemu přikládat božské vlastnosti ve smyslu života a smrti, je to jedině Slunce. Díky němu započal a existuje život, díky němu jednou shoří a ze všeho bude opět jen hvězdný prach… Kaneda, what can you see? 100%. ___ ☼ FILM ROKU ()

Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Dechberoucí vizuální stránka a fantastický soundtrack činí hned několik scén nezapomenutelnými. Postavy trestuhodně nevyužité, děj nesmyslně výraznou kopií Horizontu události (fakt tam musel být i ten výlet bez skafandru mimo loď?). Horizont je mi sympatičtější jak ve využití postav, tak v přiznané béčkovosti. Sunshine mě chvílemi dost otravovalo onou absurdní nevyvážeností, kdy z „ukecaného vážného scifi“ náhle přepne do Armageddonu (ovšem bez humoru). Nicméně vizuální stránka je vskutku odzbrojující a Cillian Murphy je pan herec, takže se divák nenudí. Ve výsledku je to ale jen vážnější Horizont události, „filmová událost roku“ se opravdu nekoná… ()

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

Strhující sci-fi se chopila samotného základu žánru, tedy fascinace technikou a kosmem, a využívá ho k co největšímu emocionálnímu zatížení diváka. K udržení neustálého přívalu emocí souží přechody mezi žánry a kombinace subržánrových motivů, zatímco působivost scén maximalizuje důmyslné využívání výrazových prostředků klasického filmu, speciálních efektů i technik experimentální kinematografie. Vznikla tak odzbrojující emocionální masáž, jež dá doopravdy pocítit, jak je člověk ve vesmíru malý. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Co je vlastně Boylův Sunshine? Vizuální vesmírná esej? Realistické drama z kosmu? Katastrofický film? Survival horor? Pohříchu odevšeho trochu. První část filmu dovedně vykresluje atmosféru vesmírné lodi, která se řítí vstříc úkolu fatální důležitosti, vztahy mezi posádkou, houstnoucí atmosféru, morální dilemata i napínavé epizody ze života astronauta. V některých aspektech jakoby Boyle usiloval o hi-tech verzi Vesmírné odysei 2001 při zachování svých klasických režijních atributů. Křečovitého střihu. Expresivního herectví v detailu. Výrazné zvukové stopy. Kupovidu tahle dějem nijak nesvázaná část funguje moc pěkně, výtvarná stránka je perfektní, atmosféra pohlcující a některé sekvence (oprava poškozených panelů) mají dobře vygradované napětí. Kombinace syrového dramatu, spektakulárního vizuálna a trochy myšlenek vytváří podmanivý celek, který se bohužel zhruba v polovině stopáže ocitne před kardinální otázkou... co dál? Ke Slunci daleko, vrstvení problémů na dějovou linku nevydá... a tak se Sunshine přelamuje do velice laciného pseudo-hororově-akčního vyvražďováku, v němž hraje prim otravné přehrávání, zmatené střihání (které absolutně ztrácí řád z počátku filmu) a ementálová logika. Tedy místo aby Sunshine na atraktivitě získal, povážlivě ji ztrácí a stává se nesnesitelně přeplácanou koláží nesourodých obrazů a samoúčelných scén. Závěr, který by za jiných okolností vyzněl, prošumí jaksi do ztracena. Alespoň já jsem si z kinosálu odnesl na jazyku pachuť technicky skvělého, ale dějově naprosto zmršeného sci-fi, které je v první části inteligentní, v části druhé povážlivě nablblé. Je jako ten hvězdný prach. Dotknete se a tvar se rozletí na malé částečky. Škoda, tři body za skvělou atmosféru úvodu, výtvarné řešení a moc pěknou zvukovou stopu. Ano, srovnání s Horizontem události je věru na místě. Včetně způsobu, jakým se film dokáže přeměnit ze záživného v přihlouplý, bohužel. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Skvostný audiovizuál úspešne maskuje zbierku klišé, neveľmi zaujímavé postavy a totálne scenáristické zlyhanie v závere. Myslím, že toto scifíčko malo na viac, aby muselo nakoniec vyhrocovať napätie nedopečenou (v tomto prípade doslova) variáciou Horizontu udalosti. A keď už tam napchali ten horor, mohli nejako rozvinúť "náboženskú" rovinu, aby to získalo trochu filozofický presah. Btw. spôsob, akým je snímaný "pečenáč", ma núti podozrievať tvorcov, že počas postprodukcie zistili, aký je trápny, tak ho aspoň rozmazali, aby bol vizuálne zaujímavý. ()

Galerie (60)

Zajímavosti (46)

  • Jako vědecký poradce na snímku pracoval Dr. Brian Cox z Univerzity v Manchesteru. Jeho žena měla na starosti filmový blog. Odborníci, například ve vědeckém časopisu New Scientist, přesto vědecký obsah filmu kritizovali. (imro)

Související novinky

Britští záporáci ztratí jizvy

Britští záporáci ztratí jizvy

02.12.2018

S poněkud zvláštní novinkou přišel minulý týden Britský filmový institut (BFI). Organizace stojící například za snímky Králova řeč, Sunshine nebo 28 dní poté oznámila, že přestane podporovat filmy,… (více)

Natalie Portman čeká Anihilace

Natalie Portman čeká Anihilace

05.08.2017

Alexe Garlanda vždycky zajímala nevyzpytatelná budoucnost. Jeho scenáristické portfolio zahrnuje 28 dní poté, Sunshine, Neopouštěj mě a Dredda, tři roky zpátky se pak odhodlal i k režii a nadělil nám… (více)

Ostrovní tvůrci mají napilno

Ostrovní tvůrci mají napilno

02.02.2014

Hned několik slibných filmů od současných renomovaných britských tvůrců nabírá lákavé ohlasy ve festivalovém oběhu a další projekty se připravují. Udělejme si stručné shrnutí. Sean Ellis byl… (více)

Reklama

Reklama