Reklama

Reklama

Marta

Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Je válka. Je jedno která, neboť to nic nemění na tom, že se lidé podezřívají, nenávidí, zabíjejí. Osud - nebo náhoda? - svede dohromady otce a syna ze samoty uprostřed lesů se zraněnou nepřátelskou špiónkou. Všichni tři se tak ocitnou na prahu nové války, války o to horší, protože nevyhlášené, skryté. Války, kterou mají sami v sobě. Psychologické drama debutující Marty Novákové, absolventky režie na FAMU, klame tělem. Je strohé, až brutálně sevřené, málomluvné. Pod minimalistickým kabátem však ukrývá fascinující bohatství motivů, významů, dějů a souvislostí. Režisérka je s chladnokrevným mistrovstvím nechává kypět pod tlakem až k nevyhnutelné tragédii. Válka tu probíhá na všech úrovních: každý bojuje s každým včetně sama sebe, všichni dohromady čelí světu tam venku a musejí zápasit i s přírodou. Vojačka Marta je plně odkázaná na péči otce se synem, ale přitom je v případě prozrazení vystavuje trestu smrti. Zchromlý otec v ní však vidí nepřítele hlavně proto, že mu coby žena hrozí ukrást dospívajícího syna, bez něhož se sám neobejde. Proto ho také skrývá před odvodem. A Marek - Marek je ztracený mezi odpovědností k otci, mladickým vzdorem, bolestně probuzenou sexualitou a hledáním matky, kterou nepoznal. Kolem chalupy procházejí vojenské hlídky a každý den končícího podzimu je jako průchod minovým polem. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (33)

francis 

všechny recenze uživatele

Absence určitého místa a času si zpočátku zahrává s divákem (podobně jako ve Vaterlandu) a dodává filmu zvláštní napjatou atmosféru, kdy si neumíte představit, co by se mohlo v příští chvíli stát a kdo by se mohl objevit (nebo si toho spíš představujete až moc). Speciální hvězdičku si tvůrci zaslouží za typizovaný a téměř originální jazyk, který pro účely filmu vytvořili a který výborně funguje v symbolické rovině, a za odvahu jít proti filmařským klišé. Sympatický je i fakt, že se nic přehnaně nevysvětluje. Když to všecko sečtu, vychází mi to skoro na pět hvězdiček, což by ale bylo kapku matoucí. Každopádně je Marta dobrý a zajímavý film, v současném Česku dokonce originální a rozhodně vysoko nad průměrem. ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Na debutující počin Marty Novákové se jedná o snímek s viditelným potenciálem, který zde však není ještě plně využit. Skvělé výkony Petry Špalkové, již jsem prvně poznala ve filmu Sluneční stát, kde se mi hodně líbila a Jana Novotného. Pokud by si režisérka udržela své postupy a více se v nich vypracovala, ráda bych od ní zhlédla další dílo. Marta je mlčenlivá a disponující pošmournou atmosférou zimního období, do něhož účelně zapadá celý příběh a jeho psychologické směřování. ()

Reklama

Filmmaniak 

všechny recenze uživatele

Tvůrcům se daří vytvořit atmosferickou psychologickou situaci mezi třemi postavami ve stísněném prostoru, leč nohy jim podráží nedostatek financí, neexistence filmového svícení, ošklivost a nekvalita obrazu, podivné režijní záměry (závěr filmu, přelety kamery nad chatou) a celková nezkušenost. Jistý talent a schopnost aplikovat různé vypravěčské a filmové postupy na snímku přesto vidět jsou. Jako absolventský film na FAMU je to plně obhajitelné, ale z představy, že bych měl zaplatit přes sto korun, abych ho mohl vidět v kině, na mě jdou mrákoty. ()

spotczek 

všechny recenze uživatele

Technicky skvělé (kamera, herci, režie i ten zvláštní jazyk a napětí), ale mně chybělo vysvětlení konfliktu, který ve filmu probíhá. Jak by jinak ve válce (která asi zuří dost dlouho, když mladík ani netuší, že existuje menstruace) mohlo zachránit člověka od odvodu useknutí prstu na ruce?! Příběh je příliš neoriginální. Psychologie s detailními záběry film neutáhnou. Všechno to tak nějak volně visí ve vzduchoprázdnu. ()

Dovlatovka 

všechny recenze uživatele

Je to tak na 65 procent. Je to nereálné a v některých momentech příliš artové na to, aby to bylo pro obyčejného diváka, ačkoli režisérka chce vyprávět o strachu a pudu sebezáchovy. Nicméně sekvence útěku Marka před odvodem, scéna znásilnění a úplný konec (film končí přesně v momentě, kdy končit má) jsou ale výborné a ukazují, že Marta Nováková umí moderně a efektně pracovat s obrazem ve chílích napětí a akce. Výborné jsou pohledy ze zhora, které evokují pocit, že místo děje je pořád sledováno. Škoda, že jsou trochu nedůsledně využity. Doufám, že Marta Nováková bude mít na asijském festivalu úspěch a v příštím snímku se vydá blíž divákovi bez ohledu na umění. ()

Galerie (11)

Reklama

Reklama