Reklama

Reklama

Letecké katastrofy

(seriál)
  • Česko Vyšetřování leteckých neštěstí (více)
všechny plakáty
Trailer
Kanada, (2003–2024), 176 h 20 min (Minutáž: 42–52 min)

Tvůrci:

André Barro

Hrají:

Jonathan Aris (vypravěč), Von Flores, David Bamber (vypravěč), Daniel Park, Jason Weinberg, Bill Lake, Marty Moreau, Jon De Leon, Jorge Molina (více)
(další profese)

Série(24) / Epizody(230)

Obsahy(1)

Letecká doprava je nejbezpečnějším způsobem přepravování osob i zboží po celé naší planetě. Každou minutu jsou ve vzduchu tisíce strojů letících všemi možnými směry. Většina z nich dosáhne bez problémů svého cíle. Jsou ale okamžiky, kdy se posádky a cestující dostanou do situace, jež může skončit tragicky.

Námětem šestidílného kanadského cyklu dokumentárních rekonstrukcí jsou události, které se na kratší či delší dobu staly středem pozornosti sdělovacích prostředků. Autoři rekonstruují průběhy známých leteckých nehod prostřednictvím obrazových a zvukových archivních materiálů, výpovědí svědků, pozůstalých, leteckých odborníků a vyšetřovatelů. Svou důležitou roli má také počítačová animace, jež evokuje to, co snad mohli jen tušit dispečeři u svých radarů, a to, co v několika posledních sekundách svého života viděli muži v pilotních kabinách. Charakteristickou součástí cyklu jsou pak hrané scény, které vypovídají o tom, k čemu všemu během letu došlo a jak se s mimořádnými situacemi vyrovnávali lidé za řídícími pákami, jejich neviditelní partneři ve střediscích letového provozu a konečně i pasažéři, jež svůj osud vložili do jejich rukou.

Seznam dílů: 1. Když na palubě vypukne požár (Fire on Board)
2. Když se za letu otevřou dveře (Unlocking Disaster)
3. Když dojde palivo (Flying on Empty)
4. Když nefungují přístroje (Flying Blind)
5. Když je nebe příliš těsné (Deadly Crossroads)
6. Když na palubu vstoupí teroristé (The Killing Machine) (oficiální text distributora)

(více)

Videa (3)

Trailer

Recenze (96)

Lanark 

všechny recenze uživatele

Neodolám a dávám za 5*, především za perfektní zpracování. Vše je podáno jasně, vysvětleno do nejmenšího detailu je-li to třeba, to vše na reálných podkladech z vyšetřování. Je vidět, že NTSB (National transportation safety board) si dalo na spolupráci s tvůrci záležet a rozhodně se jim to vyplatilo, jelikož po pár dílech už nepochybujete o tom, že i ti chlapíci co celé dny tráví u sluchátek a poslouchají šumy na pásce či pomocí mikroskopu prohlížejí téměř kilometry kovů, si uznání za svou práci zaslouží. Jediná výtka spočívá na občasném ždímání emocí, ale chápu, že tvůrci chtěli vzdát čest památce obětím a dodat pozůstalým pocit sounáležitosti. A to se asi kritizovat ani moc nedá. ()

Mejdzula 

všechny recenze uživatele

Pro mě pravděpodobně nejlepší dokumentární seriál, jaký jsem kdy viděl. Hlavní důvod je pro mě ten, že se jedná o letadla a vůbec o dopravu, ve chvílích mého enormního zájmu o leteckou dopravu neexistoval lepší pořad. Tyto chvíle nastaly odhadem v mých 9/10 a 12/13 letech, tedy už to zas nějaký ten čas je. Mnohem více mi vyhovují díly, ve kterých z havárie vyvázne výrazný počet pasážerů, než ty nehody se 100% a vyšší úmrtností. Proto jsem také ty šťastnější viděl vícekrát, než ty tragické. Doufám, že se s novou sérií krom NGC vytasí taky i ČT, budu jenom rád :) ()

Reklama

berg.12 

všechny recenze uživatele

Skvělý dokument, jehož britský název Air Crash Investigations je mnohem výstižnější. Spíš než o patos, který se sebou letecká neštěstí zákonitě přinášejí, v něm jde o to, co už v médiích neuvidíte - podrobné vyšetřování a hledání příčin, kdy jediný šroubek, chybné rozhodnutí či nebývalá shoda náhod vedou k neodvratné fyzikální kauzalitě a většinou i k neúprosnému vítězství přírodních zákonů nad lidskou technikou. ()

kirmakX6on 

všechny recenze uživatele

zbytečně natahované a hrocené ...a člověk se taky nedozví moc věcí o létání jako takovém.. technikálie jsou omezeny na minimum, podle mě ku škodě věci. Ale převažují pozitiva: i když je seriál o katastrofách, mě spíše uklidnilo to, jak se vše dopodrobna vyšetřuje a i to, kolik toho vlastně letadlo je schopno vydržet - mnohem víc, než jsem si myslel. A kupodivu často dost lidí (ve smyslu - víc než nula nebo jedna :-) ) katastrofu přežije. Je zajímavé, z jakých drobností a souher náhod katastrofy vznikají. Silnější tři: 68% (hodnocení platí i pro další série, které jsou na chlup stejné) ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Tahle dokumentární série nevyniká kdovíjak řemeslnou kvalitou, je natočena dost obyčejně. Osobně jsem z inscenovaných dokumentů většinou na rozpacích, ale na druhou stranu s minimem autentických záběrů a mluvícími hlavami se taky moc čarovat nedá, takže to beru. V tomto případě je však důležitý obsah a vysoká hodnota podávaných informací, díky které je za každým dílem znát obrovské penzum výzkumné práce. Dalším jednoznačným pozitivem této série je její nezpochybnitelná užitečnost, spočívající v rýpání do leteckých společností. Ta nejlepší část každého dílu je vždy ta věnovaná pátrání po příčinách nehod, která ukazuje kam až jsou schopní vyšetřovatelé nehod zajít a kolik peněz utratit, aby přišli záhadě na kloub. Jejich zarputilost je obdivuhodná. ()

Galerie (1 467)

Zajímavosti (117)

  • V epizodě je možné si všimnout, že Andy Peterson (James Binkley) má rozbitou hlavu ještě před napadením. (stenrik)
  • V epizóde je zmienené, že táto zrážka pripomínala vyšetrovateľovi Bobovi Benzonovi nehodu na Tenerife, najhoršiu leteckú katastrofu. Tej sa už venovala epizóda Katastrofa na Tenerife, ako aj celovečerný špeciál Zrážka storočia (2005). (ČSFD)
  • Hned na začátku příběhu hlásí piloti, že se odchylují od trasy o 20 km vpravo kvůli bouřce. V tom případě ale nemohli nalétnout na letiště Káthmándú v předepsaném kurzu 22 stupňů, nýbrž kurzem menším, než 22 stupňů. Přibližovací mapa, kterou se všichni ohánějí, platí jen a pouze pro radiálu 22 letištního VORu. Pokud se letadlo přibližovalo po jiném kurzu, řekněme 15 stupňů, mělo pod sebou naprosto jiný terén a tím mapa ztratila jakýkoliv význam. Je zajímavé, že po celou dobu vyšetřování na tuto skutečnost vůbec nikdo neupozornil. Všechny závěry, které tak z vyšetřování vyplývají, vycházejí z předpokladu, že letadlo bylo na své trase. Jenže ono nebylo, bylo o 20 km vpravo, což je při vzdálenosti od cíle kolem 30–50km opravdu velká odchylka a bylo nutno s ní počítat. (pjotri)

Reklama

Reklama