Režie:
Jozef BednárikKamera:
Milan DostálHudba:
Karel SvobodaHrají:
Daniel Hůlka, Lucie Bílá, Leona Machálková, Jiří Korn, Pavel Vítek, Richard Genzer, Jan Révai, Tomáš Trapl, Martin Pošta, Renata Drössler, Adéla Šeďová (více)Obsahy(1)
Předposlední hudebně dramatické dílo Karla Svobody Dracula mělo premiéru v Praze 13. října 1995 s Danielem Hůlkou v titulní roli. Muzikál vznikl na námět románu Drákula irského spisovatele a divadelního kritika Abrahama „Bram“ Stokera (1847–1912), kterého se však drží jen velmi volně. Děj se odehrává ve středověku, 19. století a v neurčité blízké budoucnosti. Na počátku Draculovo vojsko drancuje kraj, lidé hledají spásu v klášteře, kam posléze vtrhne i Dracula. Kněz se snaží zabránit rabování, ale když v jeho náručí umírá potulný mnich, vyřkne nad Draculou kletbu a odsoudí jej k věčnému životu a touze po krvi. Po úspěšném uvedení muzikálu v Praze následovala Bratislava, Prešov, Moskva, Gdyně, Basilej, Tecklenburg, Antwerpy, Soul, lichtenštejnský Blazer a německý Rostock. Zhlédly jej už miliony diváků. K úžasnému úspěchu ještě přibylo více než 300 tisíc prodaných nosičů s nahrávkou muzikálu. V roce 1996 muzikál natočila Česká televize, která zprostředkovala dílo dalším divákům. Šlo pravděpodobně o největší životní muzikálový úspěch skladatele Karla Svobody (1938–2007). Takže i při současné televizní repríze je nesporně nač se těšit. (Česká televize)
(více)Recenze (104)
Coppolova svérázná verze příběhu nejslavnějšího nabodávače byla posunuta ještě o kousek jinam, než jak to kdysi pan Stoker vymyslel, ale vzhledem k výsledku nelze tento krok hodnotit negativně. A podobně je to s Danielem Hůlkou - i když je to fakt tragéd (viz jeho majstrštykózní předělávka Girl, You'll Be A Woman Soon....brrr), k jeho hlasu je (respektive aspoň bylo) třeba mít jakýsi respekt. Základním kamenem úspěchu českého Draculy je ale naprosto famózní hudba Mistra Svobody. Podobně jako u Fantoma Opery nikdy nezůstanu u toho, abych si poslechl jen jednu skladbu. Nějak se to prostě vždycky stane...;) No a pak tu jsou samozřejmě ještě taneční vystoupení, jimž vévodí tři úžasná krvavá stvoření. I když by se mi líbila vznosnější výprava a drobet jiná stylizace především posledního dějství (nebo časového období, už si vážně nepamatuju to členění), takto silnému dílu nemůžu dát míň než 80%. A jsem přesvědčen, že Dracula je jedním z představitelů doby, kdy ještě bylo třeba na muzikálech opravdu hodně, hodně, hodně makat, než se s nimi vyšlo na veřejnost. Takový Monte Cristo mě opravdu nebere... ()
Parádní zpracování parádního muzikálu. Dokonalá hudba Karla Svobody, která dokáže snoubit klasické muzikálové melodie s elektrickou kytarou a všechno sedí. Navíc se tu sešlo jedinečné obsazení, které už nepůjde zopakovat. Hůlka i Bílá v nejlepších letech a rolích napsaných takřka na míru, dokonalý Jiří Korn, hubený Genzer a nezapomenutelné taneční výkony celé crew v čele s Krví v podání skupiny UNO. Nejlepší český muzikál. PS: Mluvím pouze o verzi z roku 1996, kterou jsem měl tu čest vidět naživo. "Moderní" zpracování se stárnoucím Hůlkou, tunou rychlokvašek a kostýmy jak z telenovely prostě neuznávám. ()
Jednoznačne najlepší český muzikál zo všetkých, čo som videl predtým aj potom. Dokonalá hudba Karla Svobodu a prvotriedne obsadenie, ktoré som mal možnosť vidieť naživo v roku 1999 v Prešove, je nezabudnuteľným zážitkom. V tom čase s Ivetou Bartošovou namiesto Leony Machálkovej, to bolo možno ešte o niečo lepšie ako v tomto zázname. ()
Tak tohle bylo něco! Skvěle podané divadelní zpracování, silné písně, fantastické herecké obsazení, se mísí s tajemnem, krásou, láskou, nenávistí, zradou a prokletím, takovou zručností, které dělají z muzikálu jeden z nejlepších zážitků, jaké byly na divadelních prknech zpracovány!!! Tady dámy a pánové, když se sejde parta skvělých lidí, kteří na sobě umí zapracovat a chtějí dát velký odkaz i nám divákům, herci, kteří dělají vše s láskou, radostí a umí dát do toho všechen svůj um, že to jde!!! ()
Tento muzikál jsem shlédnul ihned v roce vydání a premiéře jako jedenáctiletý klučina a líbil se mi moc. Hůlka, Bílá, Korn - tihle zpěváci sedli do rolí jak prdele do kastrolů, speciálně prvně dva jmenování - upíři jako malování. Dodnes asi jeden z těch přelomových a kultovních muzikálů................moje hodnocení = 8,5 z 10. ()
Galerie (15)
Photo © Tomáš Král
Zajímavosti (14)
- Dlouhou dobu se řešilo, kde se bude dílo hrát. Uvažovalo se o divadle Spirála nebo o Hudebním divadle Karlín. Představení se nakonec uskutečnilo v Kongresovém centru, první předpremiéra byla 3. října 1995, oficiální premiéra byla 13. října 1995. (Pluto_petr)
- Autorem námětu byl Richard Hes, který jej sepsal koncem roku 1993 a předložil Egonu Kulhánkovi, který se rozhodl muzikál produkovat. Společně oslovili skladatele Karla Svobodu, textaře Zdeňka Borovce, výtvarníky Theodora Pištěka a Gitu Marcolovou, architekta Daniela Dvořáka a režiséra Jozefa Bednárika. Všichni nabídku přijali. (Pluto_petr)
- Po odchodu Daniela Landy alternovali hlavní roli Draculy sólista pražského národního divadla Andrej Bezčastnyj (ten však odehrál jen pár představení, nevyhovoval jeho ruský přízvuk) a operní pěvec Petr Dopita. (Pluto_petr)
Reklama