Reklama

Reklama

Avatar před námi otevírá neuvěřitelný svět za hranicemi naší fantazie, svět střetu dvou naprosto odlišných civilizací. Nově objevená vzdálená planeta Pandora je mírumilovné místo s obyvatelstvem - Na’vi, žijícím v souladu s divukrásnou vegetací planety. Posádka vyslaná ze Země na své průzkumné misi objeví na Pandoře velmi cenný minerál, který by měl na Zemi nevyčíslitelnou hodnotu. Pobyt na Pandoře je ovšem pro člověka možný teprve po vytvoření jeho genetického dvojníka, hybrida Avataru, který může být ovládán psychikou oddělenou od lidského těla a fyzicky odpovídá původnímu obyvatelstvu Pandory, které má fluorescentní modrou kůži a dosahuje 3m výšky. Na tuto náročnou misi je vybrán mezi jinými také Jake Sully (Sam Worthington), bývalý námořník, který byl při jedné ze svých předešlých misí paralyzován od pasu dolů. A právě šance opět chodit přiměla Jakea, aby se do programu Avatar přihlásil.
Průzkumná mise je vyslána a po přistání na Pandoře je zcela ohromena úžasnou rozmanitostí místní vegetace. Stromy dosahují výšky mrakodrapů a světélkující prales je plný nádherných tvorů, které jste nikdy neviděli, ale také hrozných prehistorických predátorů. To je jen zrnko překvapení, které posádku čeká. I když se zdá, že po počáteční nedůvěře lidí Na’vi se posádce podařilo adaptovat a také získat prostor pro diplomatickou misi, pandořané se rozhodně nehodlají nechat kolonizovat a dojde ke tvrdému střetu. Jake, který se postupně sblížil s místním obyvatelstvem, a především s místní princeznou Neytiri, stojí před rozhodnutím, za koho bojovat ve finální bitvě, která má rozhodnout o osudu a vývoji celého světa. (Bontonfilm)

(více)

Videa (14)

Trailer 3

Recenze (4 909)

Slasher 

všechny recenze uživatele

Vrátil jsem se z IMAXu, kde jsem tři hodiny čuměl, a nebýt sdílený cesty zpátky, tak to asi ještě rozdýchávám. Mluvilo se o revoluci, považuju to za revoluci. OK chybky by se našly, vizuál je ale úchvatný a o ten tu jde především. No nebudu se rozepisovat, zde máte to podstatné: BĚŽTE NA TO KURVA DO KINA DOKUD MÁTE ŠANCI VIDĚT VE 3D. NEJLÍP IMAX, DABING SE DÁ. DOMÁCÍ PROJEKCE Z JAKÝHOKOLI ZDROJE BUDE MAXIMÁLNĚ TAK POLOVIČNÍ ZÁŽITEK. A modrozelená je dobrá. (P.S. přeci jen snižuji na 4* - to spíš odpovídá samotnému filmu, ale podívaná to byla na 5) ()

larelay 

všechny recenze uživatele

Vizualne prenadherne, jedinecne, velkolepe, pribehovo bezpohlavne, medzi riadkami ekologicky velavravne, ale zaroven pokrytecke... Ten, kto sa tesil ako male dieta, 3, 4 viac rokov, ten je nadseny, ja, ktora som len niekde ignorantsky pred pol rokom ci rokom zapocula nieco o velkom Cameronovom navrate som isla do kina s ocakavaniami dokonalosti. To sa mi splnilo len v jednom jedinom ohlade. V absolutne dychberucej animacii. Ale bohuzial nic mi nevrati hodinu a pol prisernej nudy v prvej polovici filmu, ktora ma absolutne odzbrojila a nebola som schopna s nou nijako bojovat. Celu "tragediu" zachranila druha polovica, kedy sa zacalo tlacit na emocionalnu pilu, no ved uznajte, komu by nebolo luto nadhernych zltych oci zasadenych v tej jagavej modrej tvaricke? Komu by nestali chlpy pri masovom "modleni" sa a vzyvani bohyne vo vzajomnom vlneni sa v rytme podmanivej hudby? Ale niekde sa asi stala chyba, ked som pri konci vydychla a povedala: "Chvalabohu". Je mi to luto, bola radost sa pozerat na to, co som mala na platne, ale rovnako by mohol byt cely film nemy a mala by som z neho to iste. PS: Na 3D uz v zivote nikdy, oci ma bolia ako svina a predpokladam, ze to zamer nebol :) Ale holt, to uz je len moja vina a Cameron za to nemoze. ()

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

Tříhodinové bukkake, kde publikum slastně hltá vše, co mu jeho podmanitel Železný Jim dává. Ale stejně jako sexuální akt užitý pro příměr i "Avatar" je velmi mnohoznačný, konkrétně každou úžasnou věc vyvažuje problém vkrádající se na mysl. Snímek je typická cameronovka, tedy to co „lidé od fachu“ pateticky nazývají „velké kino“ - spektákl se srdcem, aneb analyticky vzato precizně vystavěný film, který podle mnohokráte ozkoušené šablony dávkuje technologicky úchvatnou podívanou, dramatickou akci, primární emoce a náznak přesahu. Onen přesah vždy u Camerona prostupoval jako klíčový motiv celé dílo a zpětně ho obohacoval (osud v "Terminátorovi", mateřství ve "Vetřelcích"). I tentokrát je ohromnou silou filmu technologie - vše je dokonalé, stvořený svět bere dech, ale nelze se ubránit deziluzi, že hmotu nahradily nuly a jedničky. Nechat lidi poskakovat se snímači na těle před modrým pozadím už není tak opulentní jako vidět úchvatné efekty navzdory rozpočtu v "Terminátorovi", fascinovaně pozorovat detailně promyšlenou futuristickou vojenskou technologii ve "Vetřelcích" či žasnout nad logistickou monstrozitou projektu jako "Propast" (možná proto propagační kampaň "Avatara" tak zdůrazňovala finanční potíže při natáčení a technologické okouzlení hollywoodských velikánů pozvaných na plac). Podobně se s každým úžasným záběrem fantaskní Pandory vkrádají asociace s kýčovitými obrázky z plakátů či puzzle pro romanticky rozervané teenagerky (vedle kompoziční podobnosti je neoddiskutovatelná totožná barevná paleta). Vyprávění plné v patosu naložených uhrančivých velkých slov a myšlenek o prozření a boji za záchranu starobylého světa zase na druhé straně vyvolává kritické myšlenky, které odhalují prožívanou vinu bílého muže v postkoloniálním světě a jeho sen o přijetí do rodu, který jeho soukmenovci či předci dříve pomáhal ničit a jehož půdu drancovali (ostatně geneticky čisté modráky hrají afroameričtí či indiánští herci), případně touhu přijmout exotický pohled na svět, který narozdíl od diskreditované vlastní kultury ještě skýtá příslib neznásilněného ráje. Paradoxně s sebou tento pohled také nese kritiku závěru filmu, kde hrdina pomůže utiskovaným zvítězit tím, že oni přijmou jejich původnímu smýšlení cizí přístup totální války. Ale všechny předchozí výhrady má pomoc smáznout zdejší všeobjímající přesah ekoligické provázanosti, který je podpírán ideou zření podstaty namísto hmotného povrchu, buddhistickou metaforu s plným šálkem a reinkarnačním mysticismsem. Kdo neuvěří, neprozře. Kdo nevyprázdní svou mysl, nepřenese se do těla avatara a nepozná krásy zdejšího světa. Ale to už tu letos jednou bylo - takřka doslova to samé - ve "2012". Stejně jako Emerichův film i Cameronův epos lze dlouze napadat, ale nic to nezmění na tom, že ve své kategorii je vynikající. Jenže tou kategorií v případě "Avatara" pořád zůstává ohraničený prostor výpravných spektáklů pro široké publikum (pro které je ostatně mnohoznačnost typická), nikoli celá kinematografie. 9/10 ()

Dever 

všechny recenze uživatele

// Distribútor: Fox // Production company: Lightstorm Entertainment, Dune Entertainment, Ingenious Film Partners // Počet premietajúcich kín v USA: 3,461 // Otvárací Víkend USA: $77,025,481 // Dych berúca akčná fantasy v podaní Jamesa Camerona a suverénne najlepší film roku 2009, ktorý nemal byt len nominovaný, ale mal aj vyhrať. Hlavne za jedinečný nápad použiť novú technológiu, 3D prevedenie , vynikajúci soundtrack, dej, audio-vizuálne efekty a výborné výkony hercov. Videl som to v kine 3D a je to nenormálny zážitok. Doposiaľ videný 10x...... 100% ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Já těch sci-fi filmů mnoho neviděla, ale i tak za sebe snad poprvé píši, že jsem viděla něco úchvatného. Nemluvím ani tak o scénáři, jako o dechberoucím vizuálu, efektech, kde mně nejen padala brada, ale oči přebíhaly nad tou nádherou a tricích. A je to poprvé, kdy bych chtěla být u zrodu takového filmu. Jamesi u mě jsi rozhodně zabodoval a to jsem skoro 80 000 místě na ČSFD, kdo to už viděl, takže to není pro Tebe nic nového pod sluncem. Filmová výzva 2016 ()

Galerie (272)

Zajímavosti (184)

  • Stejný koncept, jako v tomto filmu, tedy "planeta uvědomující si sama sebe", se objevil ve hře „Sid Meier's Alpha Centauri“, která se odehrává ve stejném hvězdném systému jako Avatar. Stejně tak je možné s myslí planety splynout, pokud hráč dokončí příslušný speciální projekt (a tím dosáhne vítězství ve hře – tzv. "Ascent to transcendence" tedy "vzestup k transcendenci"). Jediným rozdílem je, že v Avataru je tato mysl založená na komunikující flóře, především stromech, zatímco ve hře běží na houbovém myceliu. (vojtaruzek)
  • Po znovuuvedení v kinech (v roce 2022, před plánovanou premiérou druhého dílu) film překonal Avengers: Endgame (2019) a znovu se stal komerčně nejúspěšnějším snímkem všech dob. Se vším všudy se tedy jeho severoamerické tržby v příslušné době ustálily na 785,2 mil. dolarů, součet těch celosvětových na 2923,7 mil. (LucasAbelle)
  • Zvuk, který vydává mimozemský kůň, je stejný, jaký vydává Velociraptor z Jurského parku (1993), když se ve druhé polovině filmu dobývá do kuchyně, kde se schovávají děti. (Jan.Kanak)

Související novinky

Cameron má plány i pro šestý a sedmý díl Avatara

Cameron má plány i pro šestý a sedmý díl Avatara

07.02.2024

Nedají si říct a nedají. Jamese Camerona můžeme označit za nejúspěšnějšího filmového režiséra všech dob, minimálně co se týče tržeb. V pětici nejvýdělečnějších snímků historie má totiž hned trojici… (více)

Bude Barbie pokračovat?

Bude Barbie pokračovat?

26.11.2023

Barbie je nejúspěšnějším filmem roku. S výdělky přesahujícími jednu miliardu a 440 milionů jde jasně o nejvýdělečnější snímek letoška, což je fascinující i s přihlédnutím k tomu, že jde o originální… (více)

Disney zase odsouvá své blockbustery

Disney zase odsouvá své blockbustery

14.06.2023

Stávka scenáristů začíná studiím dělat první vrásky. Místo férové gáže pisálkům a zaslouženým procentům ze zisků raději šéfové typu Davida Zaslava (Warner Bros. Discovery) odmítají o požadavcích… (více)

James Cameron začal psát nového Terminátora

James Cameron začal psát nového Terminátora

25.05.2023

Je to pár dní, co legendární herec Arnold Schwarzenegger v rozhovoru o své kariéře prohlásil, že už definitivně seknul s rolí terminátora v sáze slavného režiséra Jamese Camerona (Titanic). Možná si… (více)

Reklama

Reklama