Režie:
Andreas DresenKamera:
Michael HammonHrají:
Ursula Werner, Horst Rehberg, Horst Westphal, Steffi Kühnert, Werner Schmidt, Philine Hammon, Merle HopfObsahy(1)
Inge jde vrátit opravené kalhoty svému zákazníkovi Karlovi. Při předání ale dojde k náhlému vzplanutí a sexu. Inge žije s manželem Wernerem, zpočátku se proto vztahu s Karlem brání, ovšem vzájemná (nejen sexuální) přitažlivost je silnější. Láska přece kvete v každém věku, i v tom důchodovém, v němž jsou hrdinové filmu. (MFF Karlovy Vary)
Videa (2)
Recenze (46)
Příchod stáři ještě nemusí znamenat, že člověk ztratí schopnost zamilovat se a přijde o sexappeal. Příchod stáří taky samozřejmě nemusí znamenat nástup moudrosti. Bohužel. Jinak by si Inge mohla vystačit s tím, že si popovídá o svém milostném vzplanutí s chápající dcerou a nemusela by vše vytroubit manželovi. Chvíle, ve kterých si matka s dcerou tak trochu vymění roli a svěřuje se jí se svým tajemstvím, se mi z tohoto filmu líbily asi nejvíc. ()
Zdánlivě provokativním úvodem (explicitní zobrazení milostného aktu Inge s téměř osmdesátiletým milencem) je uvozen netradiční manželský trojúhelník mezi důchodci. Jakkoli se téma může zdát být maximálně bizarním - zvláště v éře kultu mládí a rozjuchanosti -, staví film diváka před velmi zajímavé otázky po soužití a (!) sexuální aktivitě lidí v pokročilejším věku. Vlastní schéma milostného vztahu je klasické a staré jako lidstvo samo. Přínos filmu je však právě v zobrazení milostného života v souvislosti s pokročilým věkem. Nelze samostatně posuzovat příběh a jeho protagonisty. Že je to film o důchodcích, je podstatné! Přestože je film skvěle natočený i zahraný, některé motivace hlavních postav a jejich emocionální prožitky (hlavně v případě Karla a Wernera) nebyly z mého pohledu dost propracované. Důsledky jejich chování byly zřetelně ukázány a měly silný dopad, ale jejich vnitřní myšlenkové pochody zůstaly neodhaleny. 3 a 1/2 * ()
Staří lidé zamrzají o zimách vrásku po vrásce, po tváři jen stopy po víčkách a rtech./ Starý člověk taje, když po něm nechňape pařát - čas. Touha tváře po vyhlazení, v chůzi, té, co zbývá jen škobrtat, roztoužené šukání po cestě. Fábory Smrti nevlají v bezvětří, semenícím v lásce./ Pohyb krabatých těl starých milenců zastavuje nástěnné hodiny a třicet zažitých let manželství. - ... - V s(S)edmém nebi vyklíčila pravda - začarovaný kruh manželského soužití není začarovaný, pokud se s "láskavostí" krouží v kruzích. Když se však hlava zamotá, láska spadne a zvykne si na zemi. A z cesty obou jsou dvě. Jedna se větví, druhá vede do země. A příběh pěkně vypráví. ()
Pro někoho šokující zjištění, že nejen pohlavní orgány osob mladých a krásných se intimně sbližují, není tím, na čem by film stál. Naopak, soulož je zde pojímána s nádhernou věcností, jako akt zcela přirozený v libovolném věku. Nenucenosti napomáhá bourání ostychu trochu morbidním humorem na oblíbené allenovské téma „sex a smrt“. Právě vědomí aktérů, že už si moc neužijí, že je s příštím orgasmem může trefit šlak, ale že by se vzhledem ke svému věku a společenským konvencím zároveň měli chovat „zodpovědněji“, pozdvihuje Sedmé nebe nad konfekční romance, jejichž hrdinové sice také sem tam řeší otázku bytí, spíše však z principu než z nutnosti. Zásluhou v rolích skvěle usazených herců a nefilmově ošklivé kamery jsem měl místy dojem jako při sledování dokumentu: o tom, co mne taky jednou čeká… jestli se toho dožiji a budu dostatečně fit, aby má druhá polovička nemusela na stará kolena dělat stojky. :-) 75% ()
Sedmé nebe je důkazem toho, že láska kvete opravdu (skoro) v každém věku, o čemž se můžete přesvědčit na vlastní oči. Možná pro někoho, vzhledem k věku hlavních protagonistů odvážné, nebo neestetické, ale na to bych vůbec nebral zřetel. V záplavě jiných, podobných filmů s daleko mladšími představiteli rozhodně příjemné překvapení. A hlavní hrdinové, mají můj obdiv, já bych v jejich věku nevlezl před kameru ani náhodou. ()
Galerie (27)
Photo © Senator International
Zajímavosti (4)
- Snímek dostal cenu poroty v sekci Jistý pohled na festivalu v Cannes. (hippyman)
- Ve filmu není žádný hudební motiv. Jediná hudba, kterou můžete na pozadí slyšet, pochází od zmrzlinářského vozu projíždějícího venku za okny. (GudMen)
- Veškeré dialogy během natáčení byly čistou improvizací. Byla napsána zápletka, nikoliv scénář. (GudMen)
Reklama