Reklama

Reklama

3:10 Vlak do Yumy

  • Česko Cesta za záchranou (více)
Trailer

VOD (1)

Sám proti přesile i vlastnímu strachu. Padesátá léta byla ve Spojených státech dobou velkého rozmachu televize. Úbytek diváků v kinech si vynutil čerstvé tvůrčí impulsy i u zavedených a úspěšných žánrů. Novému přístupu se neubránil ani western. Už nestačila jednoduchá akce a vítězství dobra nad zlem, korunované objetím hrdiny s jeho vyvolenou. Jedním ze směrů, jímž se tento populární žánr začal ubírat, byl tzv. psychologický western. Jeho klasickým příkladem je V pravé poledne (1952), v němž hlavní hrdina čelí vlastním pochybnostem i zbabělosti svých soukmenovců, a i když zůstane sám, přesto se postaví desperátům, kteří se mu chtějí pomstít. Film Vlak do Yumy (1957) má se zmíněným Zinnemannovým snímkem dost společného. I tady hraje důležitou úlohu vlak, který tentokrát nepřiváží zlosyny, ale naopak má jednoho padoucha odvézt před soud. Hlavním hrdinou je prostý farmář Dan Evans (Van Heflin), který se z existenčních důvodů nechá najmout jako eskorta nebezpečného lupiče Bena Wadea (Glenn Ford), s nímž čeká v hotelovém pokoji na odpolední vlak do Yumy. Stejně jako šerif ve filmu V pravé poledne i Evans zůstává sám proti přesile Wadeovy bandy, která začne jejich hotel obléhat. A stejně jako on najde dostatek vnitřní síly, aby se hrozícímu zlu postavil… Film natočil westernový specialista, režisér Delmer Daves, podle povídky známého autora Elmora Leonarda. Oblíbený westernový hrdina Glenn Ford si překvapivě vybral roli Bena Wadea, ač mu byla nejdřív nabídnuta postava farmáře Evanse. Toho ztělesnil převážně charakterní herec Van Heflin. Snímek nezaznamenal v době svého prvního uvedení větší ohlas a byl náležitě oceněn až s časovým odstupem. V roce 2012 byl zařazen jako dílo trvalé hodnoty do Národní filmového registru při Knihovně kongresu. Po padesáti letech vznikl zbytečný remake, který se hrál v našich kinech pod názvem 3:10 Vlak do Yumy a který režíroval James Mangold s Russellem Crowem (Wade) a Christianem Balem (Evans) v hlavních rolích. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (56)

kinderman 

všechny recenze uživatele

Skvělý western D. Davese podle literární předlohy E. Leonarda předvádí charismatického padoucha-pokušitele Wadea v podání G. Forda a chudého rančera Evanse (Van Heflin), který se stává jeho strážcem a eskortou a musí vybojovat svůj vlastní zápas mezi principy a vysokou finanční nabídkou. Film si půjčuje motiv hrdiny, jehož v rozhodujícím okamžiku všichni opustí, ze snímku V pravé poledne, naopak scény obou ústředních postav uzavřených v hotelu a jejich následnou cestu na nádraží v obklopení nepřáteli rozpracoval později J. Sturges v Posledním vlaku z Gun Hillu. ()

Historik 

všechny recenze uživatele

Pokud mám vybrat nějaké slovo, kterým bych charakterizoval tento western, napadá mě slovo osvěžující. Mezi ostatními klasickými westerny své doby vyčnívá příjemně originálním (samozřejmě relativně) námětem, mimořádně zdařile jsou vybráni hlavní představitelé a celý film má zvláštní osobitou atmosféru. Konec se sice úplně nepovedl, ale za ten zážitek dám plné hodnocení. Ostatně konec se nepovedl ani v remaku, vypadá to, že bude muset přijít třetí verze. Ještě poslední poznámka: velmi by mne zajímalo, kdo vymýšlí ty nesmyslné české názvy filmů. Tady to je vyloženě sabotáž. ()

Reklama

EdaS 

všechny recenze uživatele

No tak ta závěrečná scéna, pěkně vypípaná M.E.J.L.ou, mě teda pěkně naštvala a donutila ubrat z jinak jasného pětihvězdičkového hodnocení. 3:10 to Yuma je skvěle gradující western, disponující vším dobrým, co tenhle žánr může nabídnout (a z Glenna Forda jako elegantního a charismatického padoucha jsem byl absolutně nadšenej). Ten konec to podle mně ale trochu zabil. :o( P.S. Delmera Davese nepodceňovat, viz krásně divný noir Dark Passage. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Převážnou většinu stopáže si Vlak do Yumy udržuje spolehlivou čtyřhvězdičkovou úroveň a řadí se k tomu výrazně lepšímu, co v příslušném žánru americká studia v 50. letech vyprodukovala. Pohrává si s podobným motivem jako slavný snímek V pravé poledne. Souhrou okolností spočine odpovědnost za vyřešení krizové situace na osamoceném hrdinovi, který v rozhodujícím okamžiku překonává svůj strach a stává se morální autoritou. Film používá typické westernové postavy, dává jim ale proti dobovým zvyklostem hlubší psychologický rozměr. Především vůdce bandy není běžný westernový padouch s černou duší a rychlými kolty. Je to hráč, manipulátor, pokušitel a vyjednavač, v neposlední řadě ale i vlastník sice svérázného, nicméně pevného hodnotového žebříčku. Vlak do Yumy šetří obvykle používanými žánrovými stereotypy, je skoupý na akční scény a prim v něm hrají psychologické střety postav a jejich dialogy. Bohužel v posledních patnácti minutách ožívá v plné síle westernový mýtus a najednou před sebou máte typický western 50. let s neprůstřelným hrdinou a naivním dějem. Triumf spravedlnosti se měl dostavit jiným způsobem, závěrečná scéna přesunu z hotelu do vlakové soupravy je typickým příkladem, kdy scénárista ohýbá logiku ve prospěch svého cíle. V mých očích stál snímek jednu hvězdičku, fanoušek žánru si ji ale může bez problémů přidat. Celkový dojem: 65 %. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

OK, OK závěr tohoto filmu nemá žádnou logiku. Krachující pragmatický farmář, který se jen kvůli odměně uvolí dovést na vlak zločince, najednou začne trvat na morálních hodnotách a chce dokončit svoji misi, přestože by mohl mít už peníze v kapse, aniž by se musel vydávat na sebevražedný boj. Přičemž mu charismatický padouch zdatně sekunduje a vypadá, že vlastně chce být chycen a dopraven do vězení. Jeho gang má tucty možností, jak farmáře zlikvidovat, ale nevyužije žádnou z nich. ____ OK, nemá to žádnou logiku, ale má to přesto napětí a sílu, kdy se z mužů stojících proti sobě stanou zvláštním způsobem spojenci. Scény v hotelu, kde farmář drží zločince na uzdě zbraní a ten ho ďábelsky svůdně přesvědčuje o tom, jak snadné by bylo přijít k penězům a neriskovat při tom vůbec nic, zasahují a dodnes dokážou rezonovat v divákovi: jak bych se asi zachoval/a/ já?. ____ Komorní western postavený na dialozích a charakterech postav, kdy ani nechci vidět remake - krvavější a přímočařejší. Tenhle film dává prostor k sympatiím padouchovi a je mnohoznačnější. Farmář je jednoznačně kladný charakter nenápadného muže, který si stojí za svým, ale přesto je to padouch, který umí okouzlit. A to nejenom ženy, ke kterým je tak štědrý, že té barmance dá vlastně největší dar vůbec. ___ Přesto, nicméně, je to vrah. A sympatie k němu - v tomhle snímku dost podpořené - jsou nepatřičné. ____ KOUSEK DĚJE Ale i tak, budu mu fandit, aby z toho vězení v Yumě zdrhnul! A kdybyste se mě zeptali, jestli bych - být na místě barmanky - čekala na zásilku perel, tak odpověď zní jednoznačně: ANO! Ale hlavně bych se koukla na zpáteční adresu a - tubera sem, tubera tam - vyrazila bych tímhle směrem. Protože na některé muže se prostě nezapomíná. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (8)

  • Ačkoliv většina westernů byla tenkrát vyráběna v barevně, Delmer Daves a Charles Lawton Jr. se rozhodli natočit film černobíle. Lawton ještě na čočkách kamery používal červené filtry, aby krajina získala výraznější vzhled. (Delock)
  • Průměrná délka záběru je 6,4 vteřiny. (Mol)
  • V roce 2012 byl film zařazen do Národního filmového registru USA, který je součástí knihovny amerického Kongresu. (Snorlax)

Reklama

Reklama