Režie:
Shane BlackKamera:
John TollHudba:
Brian TylerHrají:
Robert Downey Jr., Gwyneth Paltrow, Don Cheadle, Ben Kingsley, Paul Bettany, Rebecca Hall, Guy Pearce, James Badge Dale, Jon Favreau, Stan Lee (více)VOD (5)
Obsahy(3)
Bohatý průmyslník Tony Stark kdysi změnil ve svého nepřítele talentovaného vědce Aldricha Killiana. Ten pak zasáhne do jeho života ve chvíli, kdy začne USA zotročovat sérií vražedných útoků terorista Mandarin. Spojení mezi záhadným teroristou a vědcem musí Tony odhalit během pátrání, které ohrožuje nejen jeho vlastní život, ale i bezpečnost prezidenta a státu. Protivníci totiž mají k dispozici geneticky modifikované mutanty, kteří dotekem taví kovy a příležitostně vybuchují. Když Mandarin zničí Starkovo sídlo a většinu techniky, je Tony zahnán do kouta a bude nucen přežít pouze prostřednictvím svých vynálezům a při ochraně svých nejbližších se bude muset spolehnout jen na svou geniální mysl a instinkty. Při odvetě ho neustále trápí nezodpovězená otázka. Je on sám součástí svého obleku, nebo je oblek pouze součástí jeho samého? (TV Nova)
(více)Videa (60)
Recenze (1 771)
Kiss Black's ass! Pokud bychom tohle dílko brali jako akční thriller s prvky cáklé komedie, bylo by to solidní, ale ne zase tak extra zboží, ale... V komiksových vodách Marvelu je to závan svěžího dechu a snaha tvůrčí dravosti procpat do sevřeného univerza něco ze sebe (nejvíc se to povedlo v hravé závěrečné titulkové sekvenci). Ten temný odér, který se linul z trailerů je, jako dobrá polovina zápletky, jenom šaráda, která neuvěřitelně baví a to ještě než nahlédnete za oponu. Nekompromisní Mandarin zatápí Tonymu, který má snad poprvé v životě opravdu strach. Extremis je jako dar z nebes a vnáší tolik potřebnou invenci v bitkách (oblekové inferno můžé trumfnout snad jen galaktická válka). Savin (James Badge Dale si tu postavu vychutnává) a jeho parťáci zdatně vzdorují kovovým oblekům. Guy Pearce (mile roztřepaný v začátku, pak stylově slizský) je trochu ve stínu sira Bena Kingsleyho, který je nepřekonatelný a staví celé komiksové záporáctví na zadní. Robert Downey Jr. ukazuje trochu jinou polohu Tonyho Starka a příklání se k postavě Harryho z Kiss Kiss Bang Bang, což je velice osvěžující. Hlavně špičkování s malým klučinou a verbální přestřelky s Rhodeym (Iron Patriot je tu v podstatě pro smích). Akce je trochu nepřehledná, ale bylo i hůř. Záchrana Air Force One je třeba parádní. Polovystrojený Tony parádní. Finále s lodí a obleky už tak moc ne... Na každý pád je to parádní podívaná, silná v dialozích a příběhu. Touhle cestou se přesně mají ve fázi dvě vydat. Sem s Thorem a Capem. P.S: Místy se smálo celé kino (všichni tři lidi). Potato Gun Mark II. ()
Po řádění Avengers, které bylo velkolepé, ale emocionálně nezasáhlo, jde o příjemnou snahu dodat marvelovské komiksové adaptaci lidskost. Třetí Iron Man je filmem, který dělá (záměrně) chyby. U Blacka jsme na osvěžující upřímnost hrdinů a prohřešky proti žánru zvyklí, film za 200 milionů ale jeho nadhledu poskytuje nečekaný kontext, což vede k většímu obdivu a údivu (u velkolepého akčního finále užití jistých sebeparodických prostředků zpravidla nečekáte). Na nižší úrovni chybuje také protagonista. Tony Stark se třetinu filmu chtě nechtě musí obejít bez rozptylujících technologických hraček, což ho nutí spoléhat se na vlastní důvtip a pomoc druhých. Svou identitu očišťuje od mediálních nánosů (přičemž není jedinou filmovou obětí mediální re-konstrukce reality) a shazuje superhrdinské břímě, hlavní příčinu jeho úzkostných stavů. Do doby před nadvládou technologií se film vrací také oživováním – a zároveň relativizací – westernového mýtu (namísto romantického osidlování západu je připomenut masakr u Sand Creek, Stark nemá problém vzít na sebe nejdříve indiánské pončo a posléze kovbojský klobouk). Větší důraz na lidský faktor Blackovi umožnil vystavět film jako řetěz buddy movie kolaborací. Stark má stále na blízku stroj nebo člověka, na němž si může cvičit svůj ostrovtip (Jarvis, Harley, Rhodes) a dokazovat svou převahu. Přes všechna zaškobrtnutí, přes prohlášení, že tentokrát půjde o osobní mstu, zůstává pravým americkým hrdinou, který vás dokáže se šarmantním úsměvem a suchou hláškou na rtech přesvědčit o nezbytnosti použití zbraní hromadného ničení. Příliš neokázalý rozjezd (na film tohoto formátu), natahované akční scény, nevyužitý voice-over (na pomezí filmů Woodyho Allena a filmů noir) a občas násilná snaha o vtipnost jsou v konečném součtu jen drobné nedostatky letní zábavy, kterou vnímám především jako velký návrat Shanea Blacka. Místy jsem měl pocit, že jsem se časem propadnul do devadesátých let a sleduji některý z tehdejších audiovizuálních návodů, jak chytře a nápaditě točit akční komedie. Jon Favreau může klidně zůstat ležet na lůžku a užívat si Panství Downton. 85% Zajímavé komentáře: Marigold, InJo, ScarPoul ()
Jakmile se blikající turbokonzerva ocitla komplexně v genitálních rukách pana Černého, přestala okamžitě být užvaněným, utahaným homixem jako v předchozích dvou případech a vyprsila svůj hrudní reaktor vstříc téměř dokonalému, zábavnému a vtipnému akčňáku s perfektními dialogy. Holt, kdo umí, ten umí a Mrvel v mých očích snad poprvé naplno zabodoval. Ne, že bych teda hned letěl do nějakého toho knihkupectví pro vybledlé, nehezké, poďobané týnejdžry se sýrově bílými holeněmi pro nejnovější limitovanou edici vypatlaných omalovánek, avšak jestli to takhle půjde dál, budu doma místo v tangách běhat po obýváku v žužu vypasovaném, červeno bílém oblečku s baterkou mezi kozama a dělat vžžžuuuuum. ()
Líp to po přepálených Avengerech a k uzívání statické dvojce ani nešlo. Jak nehrát divadlo poté, co na zem dopadl blonďatý požírač lívanců s kladivem a New York ohrožovalo mimozemské vozatajstvo? Hrát čistou, místy až slapstickovou komedii, která se opírá o nejsilnější rys Iron Mana - sebeironii, neuctivost, drzost. Ne náhodou Black doslovuje devalvuje "posvátné" brnění, které se mění v hromadu recyklovatelného haraburdí. Stark se bez něj po většinu filmu obejde. Je to mechanik, miliardář, filantrop a pohodář, který neztrácí humor ani při panické atace. Sice sem tam cintá něco o vině, ale všichni víme, že jeho jedinou skutečnou vinou v trojce je, že zůstal prostořekým dítětem. Dobře, že ubylo osudovosti a trojka se drží skoro kabaretní noty se spoustou nádherných podklouznutí tam, kde začne podlaha pateticky lepit. Shane Black tomu dal maximální šťávu a energii. Nejde ani tak o akce, které mě ke konci tradičně štvaly otupující velkolepostí, jde o hubaté detaily, drobná gesta a jeden z nejluxusnějších (ne)marvelovských twistů. Favreau dokázal Iron Mana natočit jako zábavný komiksový blockbuster, Black natočil Iron Mana tak, jak ho vidí Tony Stark. Because he is the Iron Man. A parádně mu to lepí. ()
Tentokrát potřebuje neurol, minimálně tejden spánku a pořádnou nabíječku na oblek, když ale dojde na spektakulární záchranu posádky Air Force One, pořád dokáže připomenout, kdo že tady platí za nejvíc cool Avengera. I když zrovna možná v obleku není on sám. Iron Man 3 vládne mocnou blockbusterovou silou ne nepodobnou Avengers, je filmem o loutkách a hrdinech, kteří loutkařům přetrhávají nitky. Proboha, co to píšu. Iron Man 3 je hlavně perfektní letní zábava s potitulkovu scénou, která u Marvelu nemá obdoby. Ať už to znamená cokoliv. 85% ()
Galerie (121)
Zajímavosti (111)
- Když Tony Stark (Robert Downey Jr.) provádí dešifrování souborů v komunikační dodávce, jsou na obrazovkách vidět nesmyslné IP adresy, které obsahují čísla mimo povolený rozsah. (eugeene)
- Dračí tetování na hrudníku Aldricha Killiana (Guy Pearce) odkazuje k Fin Fang Foomovi, který je také nepřítelem Iron Mana (Robert Downey Jr.). (Shadowspark)
- Film nese i českou stopu, kterou v něm zanechal vejprnický rodák Pavel Kacerle, který se jako lighting technical director podílel na vizuálních efektech. (Youth)
Reklama