Režie:
J.J. AbramsKamera:
Dan MindelHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Chris Pine, Zachary Quinto, Zoe Saldana, Karl Urban, Simon Pegg, John Cho, Benedict Cumberbatch, Anton Yelchin, Bruce Greenwood, Peter Weller, Alice Eve (více)VOD (4)
Obsahy(1)
V roce 2009 představil tvůrce J. J. Abrams (seriál Ztraceni, Star Wars: Síla se probouzí) novou filmovou podobu legendárního Star Treku. Celá sága se vrátila na úplný začátek, kdy se na palubě nejmodernější hvězdné lodi U.S.S. Enterprise setkala dvojice hlavních hrdinů, budoucí kapitán James T. Kirk (Chris Pine) se svým pozdějším prvním důstojníkem Spockem (Zachary Quinto). Moderní filmové zpracování v podobě výpravného intergalaktického dobrodružství se setkalo s vřelým diváckým přijetím a už o čtyři roky později se vesmírná posádka vrátila v dalším pokračování ve filmu Star Trek: Do temnoty. Jak napovídá samotný název, tentokrát se jedná o velmi náročnou a nebezpečnou misi. Posádka vesmírné lodi Enterprise dostává za úkol dopadnout záhadného vesmírného teroristu Johna Harrisona (Benedict Cumberbatch). Ten se po teroristickém útoku na archiv Hvězdné flotily ukrývá na nepřátelské klingonské planetě a hrozí, že se mu podaří rozpoutat ničivou válku, která může zničit celý vesmír. (Česká televize)
(více)Videa (36)
Recenze (1 552)
Sérii Star Trek dokázal všeuměl J. J. Abrams postavit na nohy, o tom žádná, přesto ty moje čtyři hvězdy před čtyřmi lety byly s docela velkým otazníkem. Režisérova úcta k látce je patrná i u pokračování, smysl pro líbivý vizuál je mu také vlastní, jinak se mi ale ve výsledku vyloupl tak nějak průměrný (hele, ty kameny už neházejte!!) zážitek, který je docela ukecaný a tempo mu poměrně často zaškobrtne. V rámci příběhu je to rutina, v rámci nějakého žánrového tetelení mi zase chyběla dravost. Záporák byl ale opravdu mocným protivníkem. Co ještě potěšilo, byla větší vyzrálost při práci s emocemi. Přesto ani zdaleka necítím chuť pustit si to znovu. Ale na výsledek neplivu. Okysličení série ano, na zadek nicméně nepadám!! ()
Hodnocení bude u mnohých odvislé od toho, nakolik - pokud vůbec - jsou obeznámeni s "přidruženými" texty (seriál, původní filmové verze, reboot z r. 2009, prequel komiksy a hra). Pokud by se nové dobrodružství posádky Enterprise mělo posuzovat jako samostatné dílo, jednalo se by se díky systematickému užívání různých způsobů návazností mezi záběry a scénami (kompoziční návaznost a linie pohybu odlišující či spojující jednotlivé vývojové vzorce) o stylisticky nesmírně důmyslný, ale jako vyprávění selhávající počin, jenž je ozvláštňován seriálovými postupy (cliffhangery, záchranami na poslední chvíli, zkracováním deadlinů)._____ Úvodní akt má pro nečtenáře Countdown to Darkness nejasné motivace postav a zatajované cíle, třetí a čtvrtý se spoléhá na existující universum, vůči kterému se ale distancuje stvořením a legitimizováním alternativní verze reality... a epilog se vztahuje k Abramsově "jedničce", neuzavírá "dvojku". (Druhý akt, od 35. do 60. minuty, má vše ostatní spojovat, ale přerušením záporákovy narativní linie a prací s volnými motivy a prezentováním mezer je ze všech zdaleka nejproblematičtější, protože retarduje vyprávění.)_____ Díky přepečlivému načasování a strukturování snímek na rozdíl od Abramsovy předchozí pastiše, SUPER 8, drží pohromadě, ačkoliv se s každým aktem změní uspořádání vyprávění i počet protagonistů. Je ovšem nutná alespoň rámcová sběhlost ve startrekovském a obecně sci-fi universu, rozprostírajícím(i) se napříč různými médii (kino - ST filmy, klasické a kultovní sci-fi let minulých; televize - seriál; knihy - prequel komiksy, románová sci-fi od Bradburyho ad. žánrově spřízněných spisovatelů; hra - oficiální a online verze). Pak pro Vás bude STAR TREK: DO TEMNOTY svým vyprávěním napříč několika mediálními platformami a motivovaností prvků na základě konvencí jiných uměleckých děl jeden z nejpozoruhodnějších blockbusterů několika posledních let. Minimálně od dob pokračování MATRIXU totiž nebyl v kinech tak komplexní počin._____ P. S. Téměř třicet minut bylo natočeno na IMAX kamery, následkem čehož je film na jednu stranu víc vtahující, na druhou nedosahuje takové míry kinetičnosti, jakou se vyznačovaly předchozí celovečerní Abramsovy počiny. Konverze do třetího rozměru se vydařila, protože se velmi důmyslně pracuje nejenom s výše zmíněnou hladkou návazností záběrů a scén, díky čemuž rychlejší střih stereoskopické projekci nevadí, ale i hloubkou ostrosti a přeostřováním mezi několika plány najednou. Více v kritice. ()
3D TV ,,POSÁDKO ENTERPRISE.…“ /// Vobčas jsem čuměl jak domorodec na kosmickou loď. Líbí se mi všechny ty sci-fi serepetičky a bavím se konverzačním humorem. Podotýkám, že seriál Star Trek šel mimo mě a o nějakým Khanovi bych řekl jen to, že to asi nebude Žid (myšleno Khon. Nebo se pletu?). Pravda, příběh zdá se poněkud plochej, taky do ksichtu neustále flušou hafo překombinovanejch nejen technickejch problémů. Ale všechno to efektní pozlátko, včetně promakanýho Cumberbatcha, je vlastně celkem dobrá zábava, ve který ,,Džéj Džéj“ potvrzuje svou nadvládu nad přírodníma zákonama a která si 3* nezaslouží. Ti co viděli Elysium pochopěj. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Rajcujou mě holky s vocasem. 2.) Když nefunguje gravitace, warpový jádro je nestabilní, stabilizátor a vstřikovače nejsou srovnaný, tak se modlím, aby byl alespoň dokončenej dekontaminační proces. (že by 31.brchbo Liberec?) 3.) Thx za titule ,,silek1“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ** AKCE **** NAPĚTÍ * P.S.: Druhá projekce ,,jen“ ve 2D a snížil bych to klidně na 3*. Ty ,,věci" tam nefungujou! Prostě, TOHLE JE FILM PRO 3D (aspoň myslím…). ()
Abrams má ten dar, že člověku jako jsem já dokáže plnit sny, které už zdánlivě vymizely s nemilosrdně přibývajícím věkem a nárůstem životních i diváckých zkušeností. Ta výbušná směs dětské naivity, hrdinského patosu, vytříbeného vyprávění a gigantických vesmírných korábů je v zásadě jen drobnou aktualizací žánrových vzorců a propriet z dob minulých, které jsou ve mně možná až překvapivě silně zakódovány. Jinými slovy, jen u tohohle můžu být zase malý kluk, který vyletí nadšený z kina, řekne že to bylo boží a zbytek světa je mu v té chvíli naprosto ukradený. ()
J.J. Abrams je mimozemštan, kterého nám sem poslali z budoucnosti, aby smrtelníkům ukázal, jak vyrobit dokonalý blockbuster. Při té příležitosti mu vpravili do žil hravost a dětskou duši Stevena Spielberga a smysl pro destruktivní spektákl Michaela Baye, ale ponechali mu dost osobitosti, aby přidal něco svého. Možná proto je každá drobná postava propracovaná k dokonalosti, proto mezi lehkovážnými hláškami problikávají odkazy na americkou zahraniční politiku, střet civilizací a problém terorismu ve světě, kdy nepřítel může udeřit kdekoli. Snad proto je špičkování mezi inertním Vulkáncem Spockem a horkokrevným kapitánem Kirkem zábavné i symbolické, i když všichni víme, že rozum a chtíč nemohou být v opozici natrvalo... Celý startrekovský systém zvratů a charakterů dává přesný smysl a přináší spoustu humoru a vizuálních parádiček. To něco navíc je brilantní Benedict Cumberbatch v roli Johna Harrisona, záporák bondovského kalibru. Jeho postava nabízí několik interpretací a celou Federaci a její snažení relativizuje, protože ačkoli je "pro většinu lidí zabiják, pro někoho může být bojovníkem za svobodu". Cesta vesmírem pro Abramse nekončí. Hvězdné toulky zanedlouho nahradí Hvězdné války. A já se nemůžu dočkat: když mne Abrams ve dvou dílech konvertoval ke klanu trekkies, je pravděpodobné, že v dalším sčítání lidu uvedu jako vyznání víru v řád rytíře Jedi. 90% ()
Galerie (149)
Zajímavosti (53)
- Postava Khana (Benedict Cumberbatch) byla v původním seriálu z roku 1966 indické národnosti. (Lokitre)
- Z důvodů vytíženosti J.J. Abramse na jiných projektech byl původní termín uvedení do kin 29. června 2012 přesunut až na 17. května 2013. Původní datum obsadil snímek G.I. Joe 2: Odveta (2013). (Flussmaister)
- Vedle Alice Eve (Carol Marcus) se o roli tehdy ještě utajené postavy ucházely také Hayley Atwell a Teresa Palmer. (Caszidy)
Reklama