Režie:
William EubankScénář:
William EubankKamera:
William EubankHudba:
Angels & AirwavesHrají:
Gunner Wright, Ambyr Childers, Olga Fonda, Rachel Rosenstein, Steve Bakken, Scott Chestnut, Tia Streaty, Julia ParkerObsahy(2)
Vizuálně dokonalá podívaná! Jeden z nejvydařenějších sci-fi filmů roku 2011 se zabývá základní lidskou potřebou kontaktu a bezmeznou touhou po přežití. Po ztrátě kontaktu se Zemí uvízne kosmonaut Lee Miller osamocený na mezinárodní vesmírné stanici na oběžné dráze. Systémy podpory života postupně slábnou a Lee musí čím dál tím víc bojovat o svůj zdravý rozum a také o vlastní život. Jeho svět se uzavírá do klaustrofobické osamělé existence, až jednou učiní na palubě zvláštní objev... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (236)
Snaha se počítá, ale sama o sobě nestačí... 1) 29letý William Eubank si ve své režisérské celovečerní prvotině (napsal si i scénář, dělal kameramana i výpravu) určil vysoký cíl - vytvořit meditativní film s burcujícím posláním. Část diváků nesporně oslovil. Já patřím k té druhé skupině. 2) Spoiler. Instantní moudra jakoby vypadla z Fontány. Does it bother you we're not real? Sdělnější Moon si méně hraje na umění. Pointa kopírovaná z Vesmírné odyssey úrovně originálu nedosahuje. Ani srovnání s Kontaktem neobstojí. 3) Spoiler. Film připouští různé výklady toho, co divák vidí. Zpočátku je vše jasné. Nukleární válka na Zemi, přerušení spojení, izolace. Otázkou pak je účast mimozemské civilizace, která se, pravda, nabízí, ale není nezbytná. K tomu Eubank: What if some day we do wipe ourselves out without leaving anything behind? The ship can be a crazy time capsule containing all of these stories about being human. We´re leaving behind like a mark or grave site or something to say we existed. Stejně tak není jasné, jestli se sebevražda Millerovi podařila anebo ne, povaha Archy i NOAH - the National Organization of Archival History (anglicky Noah = Noe) atd. 4) Různé výklady, které závisí spíš na vlastní fantasii, než na vnímání filmu, pak vedou k tomu, že divák ztrácí touhu hledat a nacházet řešení. Je vlastně jedno, jak "děj" vnímám a vysvětluji, jde přece o pocity. Z tohoto hlediska je film úspěšný - skutečně jsem měl pocit nudy téměř po celou dobu. Vydržel jsem, protože jsem byl zvědavý, jestli to skončí, jak si myslím. Skončilo. 5) Nejvíc proti srsti mi šla typicky americká paralela s občanskou válkou. Zpočátku jsem nevěděl, o co jde, a když jsem pochopil, tak se mi to nelíbilo. Uvítal bych civilnější projev bez patosu - téma je sdostatek nosné, aby nepotřebovalo berličky plakátového amerického vlastenectví. 6) Eubankovi se podařilo dosáhnout vizuální podívané, která snese srovnání i s filmy s řádově vyšším rozpočtem (zde 500 000 USD). Nicméně však tento Justin Bieber wet dream (Procreate na IMDb) je spíš vhodný pro půlhodinovou povídku. 7) Líbí se mi postřehy komentátorů Cyrighta, honajze nebo DavidaS. ()
Pokud chtěla Evropská unie všech bank lidi přivést do vypolstrované cely, tak se zadařilo. Stále ty stejné snímky pořád a pořád dokola, byly na zbláznění. Pokud by Vám v 15.minutě spadla víčka a otevřela se znovu o 45 minut později, věřte, že jste o nic nepřišli. A to je vážně škoda, protože poslední 3 minutovka byla okouzlující. Což byl podle mne i důvod proč to Banka natočila, ale neměla splachovat do hajzlu 98% filmu. ()
Jsem okouzlen nebo znuděn? Příjemně překvapen nebo pohoršen počtem inspiračními zdrojů? Je to scifi nebo jen "nástroj, na vytažení syrového faktu hloubky našich emocionálních potřeb"? Reklama na Angels & Airwaves nebo reklama na nezávislou scénu a její nekonečné možnosti? Do týdne repete, abych se rozhodl:). ()
Vstrebani tohoto snimku mi jeste chvili potrva a minimalne druhou polovinu budu muset dat znova. I tak mohu jiz ted prohlasit, ze se jedna o hodne pozoruhodny snimek. Jak zde mnozi poznamenali, jako by tvurce namichal Vesmirnou odyseu, Moon, Fontanu a kdo vi co jeste. V tomto pripade ovsem tak zajimave servirovano/kombinovano, ze mi vysledna smesice vlastne prisla az prekvapive originalni. O audiovizualnim a hereckem vykonu a naslednem divackem prozitku zde asi mluvit netreba. V dusledku mam mnohem vice otazek nez jsem dostal v zaveru filmu odpovedi. Neni pochyb o tom, ze ve Williamu Eubankovi drima pozoruhodny talent. Gunner Wright podal vynikajici vykon, hudba je rovnez luxusni. Asi to vsak neni film pro kazdeho... ()
Absolutní překvapení. Dostal jsem to, co jsem se nečekal. Ale co se vlastně dá očekávat? Astronaut zůstává opuštěn na vesmírné stanici. Obsahově se tedy z toho vymáčknout nedalo v podstatě nic a právě proto mne tento snímek navnadil. Režijní vyřádění na úkor upozadění děje mne totiž snad ještě nikdy nezklamalo. Opuštěný Wright je místy velice přesvědčivý, jeho zkroušený výraz dokonale zapadá do postupně vytvářeného depresivního prostředí. To, co bylo jeho snem, se mění v jeho opuštěný hrob. Naděje se ztrácí, zdroje životních potřeb dochází a divák je tak napnut až k prasknutí, co si režisér na závěr vymyslel. Aby totiž konec nebyl předvídatelný nebo klišovitý bylo značně obtížné, ale Eubank z toho vybruslil parádně a navrch přihodil ještě piruetu. Necelou čtvrthodinku před koncem se totiž dějový podtext dělí a celá pointa tak není skrytá, ale vzniká z nich několik dalších. Člověku tedy není rozuzlení naservírováno, nebo není donucen, aby si ji našel. Je mu dána volnost a má tak možnost si celý film vysvětlit po svém. To se někomu nemusí líbit, nebo si to vyloží špatně a snímek odsoudí, ale pro mě to byla zachraňující třešnička na závěr. No a zmiňovat se tu o nadpozemsky krásné hudbě A&A by bylo zbytečné. Nejlepší soundtrack z filmu 80% ()
Galerie (46)
Photo © Lionsgate
Zajímavosti (7)
- Na realizaci filmu se velmi intenzivně podílel autor soudtracku Thomas DeLonge, zpěvák a kytarista kapel Blink 182 a AVA, která se společně s kapelou DeLonge postarala o hudbu k filmu. (X Type)
- Vesmírná stanice vyrostla na "dvorku" rodičů režiséra Eubanka. (lostsoul81)
- Soundtrack k filmu nahrál sám tvůrce filmu a frontman kapely Angels and airwaves (také i Blink182) Tom DeLonge. (NicholasRush)
Reklama