Režie:
Tom HooperScénář:
David SeidlerKamera:
Danny CohenHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Colin Firth, Helena Bonham Carter, Derek Jacobi, Geoffrey Rush, Richard Dixon, Jennifer Ehle, Ramona Marquez, David Bamber, Michael Gambon, Guy Pearce (více)Obsahy(2)
Po smrti otce, anglického krále Jiřího V. (Michael Gambon) a skandální abdikaci krále Eduarda VIII. (Guy Pearce), je Bertie (Colin Firth), který celý život trpí vadou řeči, nečekaně korunovaný králem Jiřím VI. Země stojí na prahu 2. světové války a zoufale potřebuje silného vůdce. Proto králova žena Alžběta (Helena Bonham Carter), budoucí královna matka, domluví svému muži setkání s excentrickým terapeutem řeči Lionelem Loguem (Geoffrey Rush). Po tuhém začátku se tito dva ponoří do neobvyklého způsobu léčby a časem mezi nimi vznikne nenarušitelné pouto. S pomocí Loguea, rodiny, vlády a Winstona Churchilla (Timothy Spall) král překoná koktání a pronese zásadní řeč v rádiu, která inspiruje anglický lid a spojí jej ve válečné bitvě. (oficiální text distributora)
(více)Videa (6)
Recenze (1 928)
Film se opírá zejména o Firtha, kterej je výbornej a evidentně nepřekvapilo jenom mě, že umí mimo romantickýho blbečka zahrát i blbečka s vadou řeči a pak o Rushe, kterej i když nemá jako Firth na svý postavě nic vyloženě výraznýho k hraní, tak se Firthovi téměř vyrovná. Ale co dál? Film v podstatě neustále řeší jen Firthovu vadu řeči a více méně se takhle dotáhně až ke konci, sice se netáhne nudně, ale rozhodně se netáhne ani nějak úžasně poutavě. ()
Srovnání s letošním Fincherovým trhákem chápu pouze v souvislosti s oscarovými nominacemi, ale jinak není fér. Každý z těch filmů funguje docela jinak, přestože oba by šlo při troše fantazie zařadit pod škatulku "konverzační drama". V případě King's Speech mám nicméně trochu problém vyrovnat se s tím, že ten film není ani vyloženě "britsky komorní" ani "hollywoodsky velkolepý" - stojí někde mezi a nejsem si úplně jistý, zda mu to ve všech situacích prospívá. Filmu jednoznačně dominují postavy - herci, které jsou ale často umisťované do poloprázdných a poměrně rozsáhlých interiérů (občas se dokonce nacházejí daleko od středu záběru, na samé straně, nebo v rohu), nebo v druhém extrému jejich obličej vyplňuje většinu plátna. Dá se říct, že tím Hooper zdůrazňuje izolovanost monarchy od tehdejší společnosti, ale občas to zase vypadá, že si jen nedal příliš práce z mizanscénou. Je potřeba říct, že The King's Speech skutečně nejvíc ze všeho táhne dvojice Firth - Rush a pokud byť jeden z nich na scéně chybí, film tím poměrně znatelně trpí. Narážím hlavně na ona hluchá místa s mocenskými čachry v královské rodině, která jsou zajisté potřeba, abychom plně pochopili jednání hlavního hrdiny, ale místy působí trochu jako vata. Závěrečné minuty ovšem plní vše, co mají - široké úsměvy i dojetí jsou zaručeny a zlatá soška pro Firtha zrovna tak. ()
To nebyla jen filmová pochoutka, to byl přímo královský pokrm. Nemám v rukávu ani jedinou výtku k čemukoliv, spíš naopak mám pocit naprosté dokonalosti. Ačkoliv to byl téměř psychologický náčrt jedné velmi důležité osobnosti našich dějin, tak je tam mistrně vloženo i pár humorných momentů, které celou tu nepříjemnou anabázi mírně odlehčily. Pro nás, kteří touto vadou netrpíme se může zdát tento handicap poměrně zanedbatelný problém, ale pro krále se stal natolik závažným a nabyl takových rozměrů, že před každým proslovem byl v jeho očích znatelný takový děs, jako když jde odsouzený pod gilotinu. Zcela zasloužený Oscar pro Colina Firtha, protože dokázal naprosto brilantně přenést na plátno celou škálu emocí, které takový člověk prožívá. Tleskám !! Kdo na mě ještě velmi silně zapůsobil, tak to byl Geofrey Rush se svým zajímavým vyučovacím programem, trochu rozpruplnou povahou a neposlední řadě i dokonalou hereckou ukázkou, kterou jsem zaregistrovala v jeho očích, když hovořil s králem. Ať byla jeho řeč ke králi jakkoliv odlehčená, tak z jeho očí jasně vyzařovala úcta, kterou ke králi cítil a to považuji za bravurní herecký výkon. Díky za tak nádherný filmový zážitek. ()
[imdb: 8.5/10] | me: Výborné spracovanie pohľadu do súkromia britskej monarchie v časoch začínajúceho nemeckého vojenského ťaženia. Film vynikajúcim spôsobom zdôrazňuje istoty, dôležitosť kráľa a jeho postavenia pre existenciu Britského impéria. Je to skvelá filmarina v dokonalej symbióze s vynikajúcimi hereckými výkonmi. Aj zdanlivo nudná téma pôsobí ako pútavý príbeh, ktorý má v každej minúte čo ponúknuť. ()
Technicky a herecky brilantní (Firth jde po Oscarovi, Rush se porve s Balem), ale za srdce mě dvouhodinový inside look do života královského koktače ani na chvíli nechytil, přičemž po závěrečné řeči celé Británii jsem si řekl jen "hmmm, to bylo jako ono?" Další oscarový kandidát, na kterého si za pár týdnů vzpomene jen pár filmových historiků... ()
Galerie (126)
Photo © Speaking Film Productions Ltd 2010 / Laurie Sparham
Zajímavosti (41)
- Třetí snímek pyšnící se ziskem Oscara za nejlepší film a mající ve svém názvu King (král). Prvním byl Všichni královi muži (1949), druhým Pán prstenů: Návrat krále (2003). (Othello)
- Deník skutečného Lionela Logueho (1880-1953) byl nalezen pouhých devět týdnů před začátkem natáčení; proto mohly být různé citace a popsané momenty zapracovány do scénáře. (Othello)
- Zatímco drama Královna (2006) prý Její Veličenstvo Alžběta II. neviděla, snímek Králova reč si promítnout nechala a oznámila, že ho považuje za velmi zdařilý. (Coldrex)
Reklama