Režie:
Steven SoderberghScénář:
Lem DobbsKamera:
Steven SoderberghHudba:
David HolmesHrají:
Gina Carano, Michael Douglas, Michael Fassbender, Ewan McGregor, Channing Tatum, Bill Paxton, Antonio Banderas, Michael Angarano, Mathieu Kassovitz (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Mallory Kane je tajnou vládní agentkou, která pracuje v těch nejnebezpečnějších a nejšpinavějších koutech světa a její mise nejsou vždy tak úplně legální. Po úspěšném osvobození jednoho čínského novináře jí někdo z kolegů podrazí a chce její smrt. Stane se terčem zabijáků, kteří znají každý její krok, a aby přežila, musí dopadnou ty, jenž ji zradili. Díky svému vojenskému výcviku vymyslí dokonalou – a nebezpečnou – léčku. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (32)
Recenze (513)
Když mi v posteli po půlnočním milování řekne, že si chce jít sama zaběhat do odlehlého parku, nemám strach. Když přijde s nápadem, že chce sama stopem projet Východní Evropu, ani se ji neptám na pojištění. Když nestíhám doběhnout autobus, zeptám se jí, jestli se mnou v rychlosti neodcouvá na nádraží. Když mám problém ve škole, ukážu její fotku z boxerského tréninku. Když nás někdo neomaleně předběhne ve frontě do kina, okamžitě odbíhám k uvaděčům pro smetáček a lopatku. Dámy a pánové, seznamte se - Gina Carano, můj nový objev. Zazářila v ženské verzi 96ti hodin a nyní svými mocnými stehny svírá mou mysl. Nepotřebuje, aby jí někdo neustále stál za zadkem a platil za ní kafe, nemá zapotřebí lascivních póz zvýrazňující její ženské zbraně. Používá chlapskou pěst, bouchačku, kašle na Douglase i Banderase, a na rozdíl od Supermana má krásně vypracovaný hrudník. Něco mi říká, že člověk odpovědný za zpackaný závěr tohoto filmu už leží rozcupovaný v náhradních dílech. A já už se nemohu dočkat dalšího rande... ()
Týjo, konečně jsem našla ženu, jako která jsem chtěla vždycky být, aniž bych věděla, že existuje ("I'd hit it, but it might hit me back."). Musím ten film chápat jako vtip, jinak mi vůbec nedává smysl. Škoda, že se toho nezmocnil nějaký artovější režisér se zvrácenějším smyslem pro humor, to by byla teprve mňamka. ()
Brunetální Nikita! Hvězdné obsazení vždy nezaručuje kvalitní dílo a Zkrat je pro mě toho příkladem. Nezáživná kamera i fádní přístup k věci, tedy k nějaké té vnitropodnikové krimi zápletce né nepodobné těm od Bonnieho a Clidea z MI6. Vlastně se to celé nese v podobném britském ponurém duchu. Holka se prát umí, snad se tak na její další taneční kreace dostane v pořádném akčňáku. 30% ()
Gina Carano měla v tomhle filmu zkrat a mám takový tušení, že mně během sledování tohoto filmu taky proběhl mozkem jistý zkrat. Gina je totiž skvělá. Neviděl jsem ve filmu žádnou vostřejší holku, která od začátku do konce dokáže tak krásně kopat do těch šmejdů, co po ní jdou. Ale co kopat, ale i moc hezky utíkat a celkově se krásně pohybovat. Gina je prostě super a ona byla tím hlavním důvodem, proč jsem na film koukal a taky proč jsem ho vlastně dokoukal. Jinak je to totiž takový trošku art. Soderbergh z akce vůbec nedělá akci v pravém slova smyslu, ale takovou decentní scénu, kde je statická kamera a Gina to do lidí řeže hlava nehlava. Do toho hraje taková nenápadná muzika, která má blíž k pornu, než k nějakému pěknému epickému zážitku. Chvílemi mi film připomínal Američana s Clooneyem. Jenže ten měl lepší příběh a svého prostředí dokázal lépe využít narozdíl od tohoto filmu. Zkrat se totiž z větší části odehrává v Dublinu a když bych to nevěděl, zřejmě by mě ani nedošlo, že to je Dublin. V tomhle ohledu to tak bylo docela zklamání ale Gina 93 minut držela krok a proto mě to i docela bavilo. ()
Jediným aspektem "Zkratu", který tlumí nadšení po jeho zhlédnutí, je fakt, že Soderberghův film svou samotnou existencí zpřítomňuje, jak moc za poslední dvě desetiletí akční film v Hollywoodu, ale nejen tam zdegeneroval. Když akční thriller, kde hlavní postavou je žena, která ale nemusí svou aktivní roli ve vyprávění a fyzickou převahu v akčních scénách vyvažovat stylizací do fetišistického objektu, natočí režisér, o kterém se říká, že ve své tvorbě spojuje komerční a umělecké tendence, a jenž platí za solitéra v soudobém filmovém průmyslu, je to více než alarmující zpráva o tom, jak vypadá soudobá norma, vůči které se daný snímek vymezuje. Pryč jsou doby, kdy v Hongkongu jak na běžícím pásu vznikaly béčkové akčňáky, které na chvíli udělaly hvězdy malé zářivosti z atletek a kaskadérek (Jukari Óšima, Mičiko Nišiwaki, Cynthia Rothrock), a kde podmínkou pro hvězdnou slávu byl nejen vzhled, ale i fyzická zdatnost (Michelle Yeoh, Moon Lee, Cynthia Khan stavěly na mnohaletém tréninku tance). Fyzická zdatnost aktérek a ochota dělat všechny kaskadérské kousky osobně byly hlavními atrakcemi těchto snímků. Proto různé pokusy o revitalizaci či připomenutí tohoto směru produkce v novém tisíciletí, kde se to hemží digitálními triky, lanovými kreacemi a houžvičkovskými modelkami vyznívají krajně kontraproduktivně. V Hollywoodu je situace ještě tristnější. Všichni sice budou připomínat Sigourney Weaverovou a Lindu Hamilton, jenže zde je třeba si uvědomit, že vyjma ikonických filmů Jamese Camerona nikde jinde nedostaly prostor coby akční hrdinky. V současných akčních filmech se promenují modelkovské vychrtlice ala Mila Jovovich, zatímco fyzicky zdatné herečky či přímo atletky a kaskadérky (např. Michelle Rodriguez a Zoe Bell) jsou odkázány do vedlejších rolí či "čestných" cameo rolí. Těžko se lze ubránit genderovým interpretacím, když akční hrdinky mohou existovat pouze v případě, že se současně nechají ovládnout mužským pohledem coby fetišizované objekty. Právě "Zkrat" (potažmo i další dva Soderberghovy filmy postavené na spojení námětu a představitele z příslušného či podobného prostředí "Dívka na přání" a "Bez kalhot") názorně ukazuje, jak moc může filmu přidat, když akční hrdinku ztvární žena, která na to opravdu fyzicky má a všechny akční scény dokáže reálně zvládnout bez potřeby filmařských iluzí. Současně bohužel snímek také svým vlažným přijetím dokazuje, jak moc už jsou dnes diváci navyklí na soudobý trend imerzivní falše chaotického stylu, jenž využívají všechny současné áčkové akční filmy. Co bylo v "Bourneově mýtu" invencí, se bohužel stalo morem, jenž zachvátil veškerou současnou produkci. Důvody pro rozšíření tohoto stylu jsou na první pohled jasné: umožňuje filmům sugerovat dojem dynamické akce a současně blafovat hloubku angažováním herců, jejichž kvality jsou primárně herecké, nikoli fyzické (rozzáběrování pohybu na hromadu miniaturních střípků umožní, aby i sebenezpůsobilejší aktér mohl ve výsledku vypadat jako akční hrdina), ale i dramatických režisérů (akční scény údajně dnes točí hlavně druhé štáby; s výjimkou Michaela Baye neexistuje v áčkové kategorii režisér, jenž by se specializoval na akční filmy a měl vlastní styl). Akční film dospěl do absurdního stádia, kdy publikum nedokáže ocenit fyzické atrakce, které žánru vládly od sedmdesátých let do konce tisíciletí, ale naopak vyžaduje chaotický mišmaš navozující impresi bláznivě dynamické akce, potažmo pár kamerových a digitálně vyšperkovaných moneyshotů. Soderbergh tuto závislost publika na filmovém šálení zpřítomňuje, když namísto střihového a kamerového chaosu usměrňovaného burácející hudbou, ale i manýristických zpomalovaček ukazuje grácii a dech beroucí efektivitu kontaktního boje v nadstandardně dlouhých velkých záběrech bez hudby. Stojí tak nejen stranou falše áčkových produkcí, ale také béčkových snímků, které v opozici vůči hlavnímu proudu staví na fyzických dovednostech aktérů a kontaktní akci, ale tuto atrakci mnohdy až přemrštěně vytěžují okázalými vizuálními manýrami. "Zkrat" na první pohled působí obyčejně, ale je velmi smutné, že v dnešní době představuje zcela výjimečné dílo. () (méně) (více)
Galerie (59)
Zajímavosti (9)
- Film bol ohlásený pod názvom Knockout, no ešte pred začiatkom produkcie sa jeho názov zmenil na Haywire. (m.a.t.o.)
- Gina Carano (Mallory) prezradila, že súboj s Michaelom Fassbenderom (Paul) neprebehol úplne podľa scenára. Jej postava mala totiž po Fassbenderovi hodiť vázu s tým, že ho netrafí, no herečka sa počas natáčania bitky nechala tak uniesť, že mu vázu hodila priamo na hlavu. (m.a.t.o.)
- Českou stopou ve filmu je přítomnost Škody Octavie druhé generace, která se objevuje ve scéně v Dublinu jako irské taxi. Vidět je ve filmu možné také českou dvousetkorunu. (Adrai)
Reklama