Režie:
Joseph KosinskiKamera:
Claudio MirandaHrají:
Tom Cruise, Morgan Freeman, Olga Kurylenko, Nikolaj Coster-Waldau, Andrea Riseborough, Zoë Bell, Melissa Leo, James Rawlings, Booch O'Connell (více)VOD (6)
Obsahy(3)
Planeta Země už dávno není obyvatelná. Lidstvo bylo napadeno vetřelci a rozhodlo se bránit. Použilo jaderné zbraně a v důsledku toho je svět neobyvatelný. Lidstvo bylo nuceno přesunout se na Saturnův měsíc Titan, kde byla vybudována dočasná vesmírná stanice. Jack a Victoria už pět let slouží na Zemi jako údržbáři. Starají se o bezpečí obřích hydrověží, které odčerpávají energii z mořské vody. Za pár dní, až skončí služba, se oba vydají na Titan. Victoria už se nemůže dočkat, ale Jack má pořád jakési zvláštní pocity sounáležitosti k Zemi, nemluvě o divných snech, které ho pronásledují. Při plnění svojí mise je svědkem nouzového přistání kosmické lodi, jejíž jediná členka posádky tvrdí, že ji s Jackem pojí společná minulost. Její příchod spustí řadu událostí, které Jacka donutí pochybovat o všem, co doposud věděl. Osud lidstva je nyní v jeho rukách. (TV Nova)
(více)Videa (34)
Recenze (1 858)
Audiovizuální mašinérie pod taktovkou nadaného tvůrce, která ke konci dostává podpásovku v podobě průměrného scénáře. Na co ale většina ostatních uživatelů neprávem zapomíná je božský hudební podkres o francouzské kapely M83, jejichž rukopis je patrný od začátku do konce. New age sci-fi jako se patří. ()
Podle traileru jsem čekal stejný koncept jako měl Prometheus. Tedy vizuálně bombastická, pro milovníky scifi naprosto opojná záležitost, která ke konci není zdaleka tak sofistikovaně zakončená, jak bychom chtěli. Oblivion je ale jiné. Je to mnohem minimalističtější a skromnější film, jehož nejvetší slabinou je Kosinski jakožto scénárista. Věřím, že to zvládl nejlépe jak mohl, ale je mnohem lepší režisér, nežli scénárista. Za největší nedostatek z hlediska scénáře vidím fakt, že se tvůrci nechali inspirovat staršími snímky typu Den nezávislosti, či Matrix. X let zpět bychom měli sliny i na rukávech, dnes je tomu ale jinak. Kosinski ale potvrdil roli neuvěřitelně talentovaného vizionáře v rámci audiovizuálního zpracování a spousta scén je doslova unášejících - za zmínku stojí rozhodně nejlepší scéna v bazéně, která v kombinaci dokonalého nasvícení, hudby, zvuku, skýtá vrcholný pocit nadšení a filmového prožitku. Podobné parády se daly vidět už i u Trona. Kosinski umí vytvořit jiný svět, ve kterém je divák ochoten zapomenout na chvíli na ten svůj vlastní. Jen velmi málo tvůrců toto dokáže. ()
Audiovizuálny námrd aký sa v hollywoodskej produkcii objaví raz za pár rokov. Mimoriadne nedocenený film, ktorý nie je vôbec tak hlúpy ako sa tu zase raz snaží naznačiť naša elita. Samozrejme, že sme všetky zložky už niekde videli a v jednotlivostiach môžme vymenovať kde, ide tu ale o to ako chutí výsledný koktail, no a mne teda Kosinskeho výtvarné a dizajnové cítenie a bez preháňania geniálny OST dua Gonzalez (M83) + Trapanese a v princípe tragický (!) horkosladký záver sadli ako málo čo za poslednú dobu. 10/10 Fuck you, Sally, best electronic music is french. ()
Říkal jsem si, jestli má vůbec neakční syfy šanci dneska uspět. V době, kdy všichni chtějí hektickou akci, o kterou se postarají nějací nerdi u kompu v trikovém studiu, je to téměř hazard. Oblivion může však být důkazem, že i se skromnou akcí a pozvolným vyprávěním příběhu to jde. Vše se odvíjí od okamžiku, kdy si Krujz uvědomí, že by radši píchal soudružku Rusákovou, než tu svou upjatou operátorku a problém byl na střeše (obrazně řečeno - problém byl totiž všude, v posteli, na stole, v knihovně, ale i třeba v bazénku). Jako vždy... To ani nemusí být syfy. Přes zdánlivě triviální zápletku se ale dostáváme k jádru věci a brzy samozřejmě zjistíme, že nic není tak přímočaře jednoduché. S každou další minutou lze pak konstatovat, že se tvůrci pořád drží vytyčené cesty a ani jednou nevypadnou ze své role. Bez použití laciných efektů a scenáristických berliček se prokoušou k pompéznímu finále. Přesto ale se jedná o takové to čisté hard core syfy bez pestrobarevných obřích robotů nebo hemživých xenomorfů či "shieldem" plného přihřátých mutantů a to se cení. Postapokalyptická vize Země je naprosto úžasně ztvárněná. A velké plus je ještě za ukázku způsobu, jak jednoduše zaútočit na planetu Zemi. Prostě zničíte Měsíc. Jednoduché, dokonalé a pro Zemi naprosto devastující. Nashle v příštím životě. ()
Špičková sci-fi nádielka, ktorá vo svojej podstate milostného príbehu možno nenesie toľko originality ako celok, ale najmä nápaditý námet poprieť nemožno. Science fiction vo filme už dávno nie je také terno ako kedysi, keď stačilo k slušnému blockbusteru zopár emzákov a slušný rozpočet. Vymyslieť fungujúci a k tomu inovatívny scenár dá zabrať aj tým najskúsenejším majstrom pera. Kosinski potvrdil, že je vizionár a rozporuplných reakciách jeho režisérskej prvotiny dokazuje, že s ním môžme rátať aj do budúcna. Na základe traileru som očakával bohapustý popcorn s nadupanými efektami a vyčačkanými hi-tech motívmi. Toto všetko síce Oblivion splnil, ale takisto je v ňom zachytený kus ľudskosti a Kosinski mu vdýchol dušu. Pestrá paleta nečakaných zvratov sa postará o nejedno prekvapenie a film má tak počas celých dvoch hodín brutálny spád, kolosálne efekty to celé umocňujú a k tomu vás strhne jedinečný burácajúci hudobný podklad. Malé množstvo postáv dáva priestor na vyjadrenie charakterov postáv, ktoré majú čo povedať k hlavnej myšlienke filmu. Priestor tak dostávajú naprezentáciu aj herci, ktorí podali veľmi solídny výkon. Cruise sa v podobných filmoch už osvedčil a predviedol, že popri všetkých adrenalínových kúskoch zvláda aj tie herecké, prekvapila Olga Kurylenko. Zároveň zamrzí malý priestor pre Freemana, no ten si to v závere vynahradí. Možno je moja piata hviezdička trošku nadhodnotená, ale čo narobím, keď mám pre tento žáner slabosť a takáto pecka sa vidí v súčasnosti tak raz-dvakrát ročne? 90%. ()
Galerie (104)
Zajímavosti (40)
- Jack Harper (Tom Cruise) nosí ve filmu čepici s logem baseballového týmu New York Yankees. Herec je ve skutečnosti také fanouškem tohoto týmu. (Punisher)
- Kokpit lietadla a rozloženie v ňom (pedále, joystick) bolo špeciálne upravené na veľkosť Toma Cruisa (Jack Harper). (Greenpeacak)
- Logo společnosti Universal na začátku filmu nabízí divákovi rychlý přehled o tom, jak je Země ve filmu poškozená. Mateřská loď TET je na oběžné dráze, stejně tak únikový modul z Odyssey. Oceány ustoupily, na pevninách jsou obrovské krátery a chybí polární ledovce. Nápis Universal je také značně oprýskaný. (Punisher)
Reklama