Režie:
Greta GerwigKamera:
Rodrigo PrietoHrají:
Margot Robbie, Ryan Gosling, America Ferrera, Kate McKinnon, Will Ferrell, Simu Liu, Issa Rae, Rhea Perlman, Hari Nef, Alexandra Shipp, Emma Mackey (více)VOD (6)
Obsahy(2)
Žít v Zemi Barbie znamená být dokonalou bytostí na dokonalém místě. Pokud tedy nemáte úplnou existenciální krizi. Nebo jste Ken. (Vertical Entertainment)
Videa (5)
Recenze (1 077)
Nesedl jsem tomu na lep. V samém jádru je totiž Barbie stejně plytká a povrchní, jako to, čemu se celou dobu vysmívá. Úplně vidím ty brainstormové porady pohlavárů Mattelu a Warner Brothers, jak si při kulatých stolech, podobných těm, který měl zde i Will Ferrell, říkají: „Hele, potřebujeme zvednout prodeje těch našich gumových cácorek, co kdybychom natočili nějakou zdánlivě společensky kritickou taškařici, zabalili to do základních pouček o fungování patriarchátu a postavení žen ve společnosti a na okraj si jen tak trochu rýpli i do našeho korporátu, aby to jako vypadalo uvědoměle i pro odpírače našeho sortimentu….“. No a když si korporace dělá prdel z korporátu, co z toho vznikne? Ano, zase jenom korporátní bezzubý humor, vzniklý na zakázku, který se musí zodpovídat těm nahoře, kteří to platí. __ PS: Plácnu sem dvě hvězdy, za úvodní (opravdu vtipnou) reminiscenci na Vesmírnou odysseu a pak za kratičkou scénu, kdy Margot říká přirozeně zestárlé ženě, že „…je krásná“. To by si měly v loopu přehrávat botoxové princezny v čele s Nicole Kidman, aby se jim rozsvítilo v těch jejich barbie kebulích. ()
Jestliže urputně vytlačíte obří audiovizuální růžové hovno, plné nestrávených zbytků jednorožců, duhy a angažované slepičí pičidity, které posypete blahoslavenými marketingovými lžemi, že jde o děsně prefickanou satiru, získáte sice pravděpodobně jeho distribucí mezi ftaláty přiotrávené mongololidi, stádové konzumeristické semidebily a neomarxistické smíšky miliardový hit, ovšem ve výsledku je to stále obří růžové hovno, jehož kulturní dopad má podobu akorát tak hlasitého šplouchnutí do růžového hajzlu v hnusně pastelové Barbiekoupelně. Materiál, se kterým se rozhodně daly vyvádět rozličné inteligentní a vkusné vyfikundace i brutální humory, satanopustě přetrávený ve strojenou, kýčovitou a přebarvičkovanou vigzlajvantovou homonudu a přitroublou popkulturní plytkost manipulativních a degenerativních cigánských hraček, prsten namočeným v Nutele podtržených hysterickým manifestem zoufale netknutých a čínským plastem zarostlých klínů zhrzených feministek, které sice vždycky děsně chtěly být jako Barbie, jenže jsou příliš hnusné, že z nich blijí i sekdhendoví zbuznělí Kenové, a nikdo je nechce prcat. Hloupé toxické fenolové svinstvo a ukrutná taškařice pro militantní babochlapy, bukanýry a reprezentanty v hodu rozštěpem s jediným jakože satirickým vyobrazením, a sice, že firma Mattel zaměstnává samé nevkusné buzeranty a její generální ředitel je slizký nesvéprávný kokot. Svinstvo, po němž nesmírně progresivní Prasobárbie nadšeně zatleská otylýma upocenýma ručičkama a Kriplbárbie vesele zatančí na vozíku pogo. Už chyběli jen Jebákbarbie, Retardbárbie, Šímejlbárbie, Impotken a Transken, kterému přišili Bárbieoblouk a napajcovali jej estrodegenem, aby si každá minoritní zrůdička našla v Mumulendu svůj první předražený plastový vibrátor a nebyla nedejsatan náhodou diskriminována. ()
Kdo chce vidět Barbie, jak využívá celá chodidla, jak na stehnech objeví začínající celulitidu nebo jak zamíří na gyndu, neměl by chybět. Pozitivní je, že talentovaná Greta Gerwig dokázala, že i cukrkandlový kus o ikonické panence s útlým pasem může nabídnout a rozebrat plno „důležitých“ společenských témat. I když samozřejmě vstřícnost výrobce a produkčního studia Mattel má v otázce kousavosti své limity. Tahle Barbie (než vůbec začne den, tak se umává k smrti) žije v absolutní nevědomosti. Každé ráno je stejné, každý večer jakbysmet. Parádní, sluníčkový, bezstarostný. Pokaždé s dvořením vymazleného Kena. Jenže pak to přijde: začne to myšlenkou na smrt, pokračuje třeba zápachem z úst. Prý za to můžou chmury Barbieiny majitelky. V lidském světě, do kterého ji doprovodí i jeden černý pasažér. Zaujmou animované gagy, detaily, náznaky, popkulturní odkazy, ale je toho tolik, že to divák napoprvé sotva pobere. Barbieland je co do pestrosti, nápadů či výpravy skvostný. Přesto mi chyběla jistá lehkost. Tvůrci místy volí až příliš doslovnou formu, kříží několik žánrů i přinášejí množství polopatických monologů. S mnohými nápady si šlo vyhrát trochu víc. A třeba taková dospívající Sasha z reálného světa je scenáristicky úplně odbytá. Margot Robbie (která komerční hit už zoufale potřebovala) je tradičně roztomilá, trubkovitý Ryan Gosling nicméně vládne. Oceňuji, že je to absolutně odlišné „od konkurence“, ale prostě jsem čekal, že se budu bavit i dojímat o dost víc. Tři až čtyři hvězdy. ()
Rozhodně Meta film, velký finanční sukcess, hravá a chytrá filmařina, výborná Robbie i Gosling, skvělé taneční čísla i songy, dobré filosofické úvahy k zamyšlení, příjemné camea a originálně pojatý svět. Pár věcí je sice otravných a cringe, ale překvapivě mě to bavilo. Nejlepší je rozhodně výlet Barbie do našeho světa, kde zamrzí, že se nestrávilo více času, jelikož tam došlo i na pár humorných vložek, následný patriarchát v Barbie světě, měl však taky něco do sebe. Těžko hodnotitelné, znova to vidět nemusím, ale zabavilo, neurazilo ani nepohoršilo. 65% ()
Buď je to jen komedie o hračkách – pak to má chabý (vč. vydřeně vtipný) scénář, který nedostatek invence skrývá za komodifikované odlesky seriózních společenských témat (až na úvodní scénu); nebo je to společenská alegorie – pak to nestojí za nic, protože je to jen komedie o hračkách (kdyby to bylo o lidech, byla by to urážka mužů i žen). Cokoli "mezi tím" vede ke stejnému závěru. Je trochu škoda že feminismus upadá tímhle způsobem. Věřím, že GG má na víc. ()
Galerie (86)
Zajímavosti (56)
- Kostýmová návrhárka Jacqueline Durran vytvorila kostýmy z približne pätnástich farebných kombinácií, „ktoré naplnili myšlienku pláže na Francúzskej riviére na začiatku 60. rokov“ a inšpirovala sa predovšetkým herečkou Brigitte Bardot. (Arsenal83)
- Ve scéně, kde „Divná Barbie“ (Kate McKinnon) jako mystická průvodkyně nabízí Barbie (Margot Robbie) dvě možnosti, v jakém světě si přeje zůstat, má v jedné ruce růžovou botu na podpatku, představující svět Barbielandu, a v druhé ruce pantofli, představující skutečný život. Jde o variaci na moment z filmu Matrix (1999), ve kterém Morpheus (Laurence Fishburne) nabízí Neovi (Keanu Reeves) červenou a modrou pilulku. (Leopard105)
- Vydanie filmu v pakistanskej provincii Pandžáb sa oneskorilo kvôli „nevhodnému obsahu“. Podrobnosti cenzorský úrad neuviedol. (Arsenal83)
Reklama