Kamera:
Frank PassinghamHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Ewan McGregor, Tilda Swinton, Christoph Waltz, Ron Perlman, David Bradley, Cate Blanchett, Finn Wolfhard, John Turturro, Tim Blake Nelson, Burn Gorman (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Nádherný hudební film, ve kterém oscarový filmař Guillermo del Toro pomocí fázové animace znovu vypráví příběh slavné dřevěné postavičky. (Netflix)
Videa (6)
Recenze (217)
Ukážka, že žiadne sebalepšia CGI animácia nenahradí tú pookienkovú. Stop-motion ( či skôr Go-motion ? ) vo svojej vrcholovej forme. V príbehu nečakajte disneyovské lízatká a cukríky, vyberá sa to o dosť dospelejšou formou a aj postavy pôsobia skôr ako z panteónu strašidiel, než detských bábik. Del Toro ale predsa len občas pôsobí až príliš ´´deltorovsky´´ a bizarnosti potom pôsobia dosť samoúčelne. Rozhodne ale staviam vysoko nad tohtoročný konkurenčný, multikulti politicky korektný Disney+ remake. ()
Ukňourané, ukřičené, utahané a uřvané, exaltované, vyděračské a polopatické, bez přirozeného humoru (samolibé intelektuální narážky, např. na Schopenhauera, filmové odkazy, např. na Frankensteina ad., sem nepočítám) a nadhledu ve vypjatých situacích, čili permanentně trapné k ošívání se všude tam, kde by to mělo být přirozeně dojemné. Znovu se mi potvrzuje, že del Toro prostě neumí pracovat s emocemi sofistikovaněji než ode zdi ke zdi, postavy si musí explicitně říkat tatínku miluji tě, nebo nenávidím tě synu a už nejsi můj syn, a že neumí pracovat s temnotou, strachem ani zlem, stejně jako s láskou nebo přátelstvím lépe než plakátově a ilustrativně, v plochých frázích doprovozených uslzenými obrázky, a že je to evidentně jeho nezpracované téma - že se sám k emocím prostě nedostane jinak než zprostředkovaně přes dutá a nabubřelá klišé. Ostatně už to, že zlo si ztělesňuje prostřednictvím do frází vyluhovaného nacismu, je hodně zastydlé a nefungovalo to už ve Faunově labyrintu před řadou let. *** S dospělými i dětmi se mi víckrát potvrdilo, že mnohem lépe - až do morku kostí letos sahal do emocí a jejich zdrojů Kocour v botách - velice přesvědčivý strach ze smrti nebo strach o blízké přátele a učení se, jak se kvůli druhým a pro ně stávat lepším a ze sólistů se stávat spojenci - přesně to, co del Toro v Pinochiovi vůbec nezvládl), a mnohem lepší a pro děti (desetiletý kluk) přijatelnější byla i Mathilda Roalda Dahla, a to je co říct. Tohle jsme strhali sborově. (S O., Lí, Radimem a kluky na B12). *~ ()
Pohádka, která má v sobě řadu "dospěláckých" témat z nichž nejlepší se mě zdálo to o životě a umírání. GdT je skvělý vypravěč a ještě lepší vizuální mistr, takže film je zajímavý od začátku do konce. Trošku jsem se bál toho slova "muzikál" naštěstí se tam snad 3x zazapívá a to je všechno, takže i tohle bylo OK. ()
S Pinocchiem se v posledních dvou letech rozthl pytel a verzí o dřevěné oživlé loutce jsem viděla nespočet. Celkově mě příběh Pinocchia nikdy moc nebral a nezaujal, takže jsem od této verze moc nečekala. O to mé překvapení bylo větší, když se mi tahle verze líbila ze všech nejvíce. Líbí se mi, že Guillermo příběh pozměnil, takže neuvidíme stále to samé, co jsme mohli vidět v jiných verzích, ale věnuje se i vážnějších tématům jako válce a Mussolinim, která se do příběhu hodí a oproti známému klasickému příběhu to skvěle oživí. Musím ale říct, že ze začátku jsem měla velký problém si zvyknout na hlas Pinocchia, přišel mi až moc ukřičený, otravný, uvažovala jsem, že to i vypnu, protože se to nedalo poslouchat, ale vydržela jsem. Postupem času se to zlepšilo, ale první půlka je vážně nervy drásající. ()
Tvorba Guillerma del Tora mi nesadne vždy stopercentne, ale sledujem ju a cením si ju. Pinocchio mi ale sadol veľmi. Snáď preto, že mi pripomenul obľúbený Faunov labyrint (2006). Pinocchio nesie typickú Guillermovu estetiku, je plný prazvláštných, no charakterovo výnimočných bytostí v okúzľujúcom vizuáli. Ak príliš nepatríte medzi fanúšikov muzikálov, nedajte sa odradiť. Objavia sa tu iba pomerne krátke spevavé pasáže. Zato hudba, ktorú mal na starosti Alexandre Desplat, ľahko ulahodí. Ďalšie poňatie príbehu o chlapcovi vyrezanom z borovice sa drží originálu, ale v istom zmysle je aj celkom iné. Miestami del Torovsky desivé a na animák až reálne skutočné. Dej načŕta mnoho tém, no niektoré z nich nerozvíja plnohodnotne. Tou najdotiahnutejšou je súčasne aj tá najzaujímavejšia tematická línia - život/smrť/láska/obeta. Režisér nás cez Pinocchia učí, čo je skutočne správne a že si to občas musíme v hlave utriediť sami. Pretože spoločnosť nám bude vždy podsúvať určité názory a presvedčenia, ale ak nesúznia s naším vnútrom, nemusíme im naslúchať. Rozhodne odporúčam aj 30-minútový špeciál Guillermo del Toro's Pinocchio: Handcarved Cinema. ()
Galerie (24)
Photo © Netflix
Zajímavosti (14)
- Jedná se o vysněný projekt režiséra Guillerma del Tora. (3T)
- Guillermo Del Toro konštatuje, že hoci je dej umiestnený do minulosti, má čo povedať aj v súčasnej dobe: „Stáva sa z toho film o bábke vo svete ľudí, ktorí nevedia, že sami sú bábkami. Ale oni nimi sú. Každý je tam bábkou. A toho, kto sa nespráva ako bábka, každý považuje za bábku.“ (Biopler)
- Režisér prežil mätúce detstvo. Stretával sa s brutalitou a neľudskosťou, ktorú nemohol nevidieť. Všetci mu vštepovali, aby dodržiaval pravidlá, ktoré oni sami porušovali. Časť z toho pretavil aj do postavy Pinocchia, ktorý na vlastnú päsť objavuje povahu sveta a formuje si charakter a to až do takej miery, že je v závere schopný urobiť veľké gesto, ktoré je potvrdením jeho bezhraničnej lásky ku Gepettovi. (Biopler)
Reklama