Reklama

Reklama

Šinsekai jori

(seriál)
  • Japonsko 新世界より (více)
Animovaný / Drama / Fantasy / Mysteriózní
Japonsko, (2012–2013), 9 h 35 min (Minutáž: 23 min)

Předloha:

Júsuke Kiši (komiks)

Kamera:

Haruhi Gotó

Hudba:

Šigeo Komori

Hrají:

Risa Taneda, Daisuke Namikawa, Miki Itó, Tamio Óki, Jui Horie, Juri Amano, Aja Endó, Kišó Tanijama, Nao Tamura, Šin'ja Hamazoe, Sanae Kobajaši, Rjó Kamon (více)
(další profese)

Epizody(25)

Obsahy(1)

Hned v úvodu se stáváme svědky krvavé řeže uprostřed klidného teplého dne ve městě, vše za doprovodu Dvořákovy Novosvětské symfonie. Děj se poté přesouvá do jiné doby v idylicky vyhlížejícím světě, kde jsou lidé schopni používat magii. Hlavní hrdinka Saki Watanabe se stává studentkou jakési kouzelnické školy a spolu s přáteli postupně zjišťuje, že za vší tou krásou se skrývá cosi temného. Jaká je cena za vytvoření poklidné společnosti? A co jsou zač podivní humanoidní rypoši? (umisk)

(více)

Recenze (33)

Genryuusai 

všechny recenze uživatele

Docela kvalitní seriál rozvíjející klasickou japonskou vizi o super telekinetických schopnostech. Několik dílčích nápadů to má dost zajímavých, mně to ale přijde prostě divný. Dejme tomu, že proběhne apokalypsa. To finální společenství je ale docela naivní. Rušivě naivní. Nesmyslné víc jak kdejaký akční shonen - to u příběhového seriálu zamrzí. Přesto jsem se ale vesměs bavil, takže jako celek ok. ()

Scalpelexis 

všechny recenze uživatele

Když jsem se zpočátku mrknul na vystavený plakát s několika šťastnými dětičkami, tak jsem předpokládal úplně něco jiného. A ono se nám z toho vyklubalo existencionální drama/sci-fi plný velmi nepohodlných morálních a filosofických křižovatek. Jenže ono se to i po 1/3 epizod stále tváří na něco úplně jiného (i když mírné hinty nám jsou naznačovány v momentech, kdy dáváme nejmenší pozor), takže jsem zpětně překvapen, mile, kam až jsme došli. Zpočátku jsem byl díky hodně hutné astmosféře a solidnímu napětí přikován očima k monitoru, snažil se rozluštit a dopídit oné záhady..najednou střih, přepneme již do sekvence, kdy již trochu tušíme jádro pudla a postavičky se nám začnou rychle hemžit. Připomíná mi to, jako kdybych viděl komorního Vetřelce a jeho akčního následníka Vetřelci hned po sobě; takový je to skok. A pak přijde konec ve formě posledních dílků do skládačky, vymaluje Vám na obličej již spoustu známých fakt a vy stejně v mírném úžasu a hlavně znepokojení si budete promítat, co jste to viděli. Nebudu zde hodnotit pár zvláštnějších věcí typu sexuální přitažlivost, místama skutečně mocná lidská naivita (nelogická rozhodování a chování) a až nepřirozená dětská zvědavost (drobný SPOILER: rodiče se strachují jak blázen o své dítko a stejně ho nechají odejít kam si zamane a na jak dlouho chce? konec SPOILERU), trochu přetažená předfinální tunelová sekvence a ankonec i místama trošilinku divnější počítačová animace. Nicméně! Příběh má v sobě tolik poselství, krtiky naší společnosti a zárověň i jisté moudrosti a ponaučení, že půjdu téměř jen kvůli tomu k maximálnímu hodnocení. Časté znění Dvořákova mistrovského díla též zahřeje. Závěrem musím umocnit, že to není dílo dokonalé; každopádně se jedná v rámci anime tvorby o počin velmi neobvyklý. Doporučuju. ()

Reklama

Hromino 

všechny recenze uživatele

Podobně jako Casshern Sins k nedoceněnosti předurčený klenot, který pod tíhou konvenčních anime snadno zapadl. A pravdou je, že bych si jej možná ani já nevšiml, kdyby mě coby Čecha přirozeně nezaujal jeho název, jenž je přímým odkazem na Dvořákovo opus magnum (které v seriálu hned několikrát působivě zazní). Právě s již zmiňovaným Casshernem má Šinsekai jori mnohem víc společného než jen režiséra – v obou případech se jedná o postapokalyptické dílo, v němž je mistrovsky budována atmosféra za pomoci vynikající audiovizuální stránky a které nejednou podněcuje diváka k zamyšlení. Zároveň však ani jedno nepředstavuje nějaký smrtelně vážně se tvářící pseudoart, pod jehož nakrášlenou vizuální schránkou by se skrývaly vlastně jen vyprázdněné věty; obojí je bez problémů přístupné obyčejnému divákovi, jemuž jen stačí se naladit na tu správnou notu. Já se na ni naladil velmi rychle a na konci si z nedokonalé ukojenosti přál, aby seriál byl býval delší a dostalo se mu někdy pokračování, což jsem si naposledy přál u… hm, možná právě onoho Cassherna. Anime, které místy mrazí, místy nechává diváka v neskutečném napětí, místy v úžasu, místy diváka uvolňuje…, ale nikdy jej nenechává úplně klidným a netečným vůči dění na obrazovce. Fůra zajímavých nápadů, nejedno překvapení, sympatické, propracované postavy, potenciál, který nejen že byl plně využit, ba dokonce jej ještě trochu zbylo na pokračování, které se – žel bohu – asi již neuskuteční. Leč kdoví, možná je to tak lepší. Každopádně nejlepší práce z dílny s názvem A-1 Pictures, jež jindy tvoří díla poskytující zcela konvenční zážitek, ale která nyní poskytla zážitek nezapomenutelný na všech frontách a v mé top 10 seriálu zaručené místo. ()

Monoxid 

všechny recenze uživatele

Dokud to mám čerstvě v paměti, zkusím si vybavit, co mi trochu kazilo dojem. Nevím, jak moc překvapivej měl bejt závěr, ale osobně jsem tu slavnou pointu už dlouho uvažovala jako jednu z pravděpodobnějších variant. Pak hlavní postavy. Chápu, že děcka vyrostly v jinym světě, s jinejma společenskejma zákonitostma a tak, ale pořád to jsou lidi a v okamžicích, kdy podle mě na některou situaci zareagovali jinak, než jak to dělají lidi, jsem jenom zarejvala nehty do dlaní, skřípala zubama a v duchu přemílala: Proč?Proč??Proč?!! Takže asi posledních deset dílů jsem div nevyletěla z kůže. Možná, že to ale tak tvůrci chtěli (v tom případě bod pro ně). Celkově je to seriál, co rozhodně stojí za zkouknutí a divák si může vybrat spoustu témat i na lehce depresivní úvahy. Na čtvrtou stranu bych se nebránila rozvedení některejch nakousnutejch myšlenek. ()

cesmine 

všechny recenze uživatele

Jako správný stalker jsem na tohle anime měla zálusk už nějakou dobu, protože ho tady velice pozitivně komentuje můj oblíbenec Scalpelexis, a měla jsem proto hodně vysoká očekávání. Bohužel se tady setkaly dvě věci - a to moje neschopnost udržet dlouhodobě pozornost a dlouhé, složité dialogy (a pro mě naprosto nezapamatovatelné názvy kolonií queeratů), na kterých seriál z velké části stojí. Občas jsem si navíc musela scénu přehrát třikrát jenom, abych zjistila, že chyba není ve mně, ale v crappy titulcích. Nevermind. To vlastně není žádná validní výtka vůči seriálu jako takovému. Naopak v mých očích složitý a promyšlený scénář kvalitu seriálu samozřejmě zvyšuje. Spíš bych chtěla doporučit tomu, kdo se tenhle masterpiece chystá sledovat (za pošetilého předpokladu, že sjede dolů a můj komentář si přečte), aby si na něj vyhradil čas a soustředil se opravdu jen na něj. Tím, že jsem zvyklá, koukat na velmi jednoduchá, obvykle romantická anime, během kterých stihnu napsat seminárku do školy a nic velkolepého mi neuteče, tady mi pár prvních dílů dalo trošku facku a zhlédnutí všech epizod mi zabralo mnohem víc času než běžně - nezvládla jsem nikdy snad víc než tři po sobě, protože některé myšlenky a zvraty mě docela hodně zasáhly a dokonce se mi o seriálu i zdá. A moc hezké sny to sice nejsou, ale opět to neberu, jako něco, co by kvalitu Shinsekai yori devalvovalo. Obecně se domnívám, že schopnost způsobit diskomfort nebo depresi hodnotu uměleckého díla spíš zvyšuje. Tady funguje všechno, co sice obvykle nevyhledávám u anime, ale u dystopické literatury, která je moje oblíbená už od dětství, ano. Je tady funkční tajemství, emoce, zrady a intriky, nekonvenční vztahy (jak přátelské, tak milostné), které mě bavily fakt hodně, veliké myšlenky a docela obratná manipulace s vědeckými fakty. Většina wtf momentů mi byla vysvětlena. Jediné, co mi fakt nesedělo bylo, že na začátku je těm dětem dvanáct let (a sexualizace dětí mi v pohodě prostě moc nepřijde). Já jsem první díly žila v domnění, že navštěvují ekvivalent střední školy a je jim kolem patnácti a podle toho se taky víceméně chovají. Nicméně beru to tak, že tato společnost je prostě jiná, má jiné hodnoty a nastavení (tak jako v podstatě píše i Jeoffrey) a to se mi líbí (už jen proto, že v ní nejsou stopy po patriarchátu), takže na celkovém dojmu se tahle moje pomýlená domněnka tolik nepodepsala. Hudba byla skvělá, animace slabší, ale působila na mé zhýčkané oči rozkošně zastarale. Jo a trošku mě pobavilo, že festivaly s jablky v karamelu, ohňostroji a yukatami přežily i apokalypsu. Příběh mě nejvíc bavil někde uprostřed, ke konci se sice exponenciálně zvyšuje epičnost a napětí, ale spolu s nimi úměrně ubývají světlé, chvilkama až bezstarostné momenty, které dávaly mojí psychice trošku oddechu. Nakonec je z toho především velmi silný zážitek, který si budu navzdory svým zanedbatelným výhradám pamatovat ještě hodně dlouho a musím uznat, že má vysoká očekávání Shinsekai yori předčilo a ostatní díla, která jsem ohodnotila pěti hvězdami, se mi v moment, kdy seriál skončil, zdála na malou chvilku nicotná. () (méně) (více)

Galerie (402)

Zajímavosti (2)

  • Anime nemá žádnou úvodní píseň. Endingem 1. až 16. epizody je píseň „Wareta Ringo“ a zpívá ji Risa Taneda (dabérka Saki Watanabe), počínaje 17. epizodou ji s písní „Yuki ni Saku Hana“ vystřídá Kana Hanazawa (dabérka Marii Akizuki). (cesmine)
  • Jakou hlavní hudební motiv série posloužila Symfonie č. 9 v E moll, op. 95 od Antonína Dvořáka s názvem „Z Nového světa“ či „Novosvětská“. Podle ní byl také celý seriál pojmenován, v překladu totiž znamená právě „Z Nového světa“. (biasim1)

Reklama

Reklama