VOD (2)
Obsahy(2)
Z chování osamělého mořského vlka vycítíte, že v životě zažil už mnoho krizí. Ani ta, při které se jeho jachta střetla s plovoucím kontejnerem plným čínských bot, ho zpočátku nevykolejí. Jednoduše zalepí mohutnou díru v boku lodi, která po nárazu vznikla, a pluje vstříc nejbližší pevnině a bezpečí. Jenže tahle srážka je jen ochutnávkou před sérií katastrof, které musí zkušený mořeplavec čelit. Smrtící koktejl složený ze silných bouřek, houfujících se žraloků a nefungující techniky vystaví jeho schopnosti zkouškám, které není v lidských silách zvládnout. A to pořád ještě není všechno... (Cinemart)
(více)Videa (6)
Recenze (622)
Dobrá zpráva. Robert to pořád ještě zvládá. I v poměrně pokročilém věku, zdaleka už ne takovou sexy tváří, jako dřív, s jednoduchým scénářem, úplně sám, pardón, vlastně s jednou lodí, tohle všechno prostě funguje a to velice dobře. Ani jsem v to nedoufal, ale vyšlo to. Teda až na posledních 30 vteřin, ale to jsem byl zrovna na záchodě a nebo budu prostě dělat, jako že jsem je neviděl. Tenhle přímočarý film si to rozhodně zaslouží a Redford konec konců taky, je to pořád ještě borec, co ani nemusí moc mluvit a pořád mu to žeru. Stačí pohled, výraz tváře, zaklení a je to prostě pořád ještě tam. A doufám, že ještě dlouho bude. Aspoň deset let, minimálně. Nebo patnáct. Jo jasně, patnáct, to zní mnohem líp a optimističtěji! Takže Roberte, snaž se, žádný důchod ani funus a pěkně točit! ()
,,Vše je ztraceno, zbylo jen tělo a duše''. ---- J.C. Chandor připravil skoro dvě hodiny trvající one man show beze slov pro Roberta Redforda a ten se svého úkolu zhostil se ctí a umem jemu vlastním. Sice Redforda poslední dobou filmový fanoušek zná spíše z režisérské židle, tady ale opět dokázal, že stále umí aže ani pokročilejší věk mu neubral na osobním kouzlu a síle... A věřte, že samotné natáčení bylo zatraceně náročné - jak sám v jednom rozhovoru přiznal! Shodou okolností jsem před nedávnem již podruhé (po dvaceti letech) dočetl autobiografickou a podle skutečné události psanou knihu Roberta Dougala - Přežili jsme v Pacifiku. Ten se svojí rodinou poté co do jeho jachty narazí stádo kosatek (jaká podobnost!) stráví s rodinou několik měsíců v záchranném člunu v Pacifiku. Během plavby rozebírá nejen úvahy o člověku, Bohu, možnosti záchrany, ale zažívá i hořká zklamání ze situací, kdy je těch pár lodí plujících kolem také nezahlédlo... Deprese a beznaděl postupně nahrazuje obrovská vůle k přežití a snaha dovézt děti na břeh... Snad právě proto jsem si All Is Lost tak užil! On totiž o tomhle taky je, ačkoliv je to tam ukryto pod sledem šílených událostí i následných kroků nezbytných k přežití... Kamera je prakticky neustále v těsné blízkosti Redforda, takže veškeré jeho konání působí nesmírně autenticky a jakoby naživo. Párkrát jsem měl sice lehký dojem, že je za jachtou animováno pozadí s bouří, ale vem to čert. U některých okamžiků jsem ani nedýchal. Když Redford lezl zpět do polozatopené, hrůzostrašně vrzající a zcela nestabilní jachty nabrat zásoby, měl jsem tep na z lékařského hlediska neuvěřitelných hodnotách. Jen nechápu, proč hned při prvním zjištění tak těžkého poškození, nezačal dávat dohromady záchrannou výbavu aby byla po ruce i se zásobami a hlavně vodou. Obzvláště když se jednalo o zřejmě zkušeného mořského vlka samotáře.. Já osobně bych epoxid a laminát patlal až pak... Také nechápu, proč záchranný člun neměl vysílač, což je dnes už běžnou součástí těchto nouzových plavidel. Ale víte čím u mně Bob nejvíce zabodoval? Tím, že to své -- FUCK ! -- zařval uprostřed Indického oceánu až po hodině a devíti minutách. Nejdříve mu kontejner Made in China rozpáře bok lodi a pak se mu sere pod rukama vše na co sáhne a to ani ne jeho vinou. Tak to prostě někdy je... A on pustí ventil a ž po tak dlouhé době! Přiznávám, že já bych tak slušný za nastalé situace nebyl a nadávat bych asi začal hned od okamžiku, kdy by mi na deku pod kterou jsem spal natekla dírou u hlavy mořská voda s čínskejma botama... .... Škoda toho konce, mohli to nechat tak jak to bylo... I to se stává, když vše je ztraceno. Moře je kruté a občas nějaká jachta i s posádkou prostě zmizí.... Za mne jsou to 4 křížky v námořní mapě. Tento film i zmíněnou knihu rozhodně doporučuji! * * * * ()
Chandor si na seba uplietol pekný bič - za prvé, tento druh filmu nie je v nenáročnom publiku príliš obľúbený, za druhé je tu málo priestoru na úchvatné scenáristické a rozprávačské figúry, vďaka čomu nie sú výsledky často valnej kvality, za čo ich kritiky odpovedajúcim spôsobom strhajú. O to vzácnejšie sú potom takéto prípady, keď zapracujú všetky zložky na 100% a dajú vzniknúť výnimočnému strhujúcemu námornému dobrodružstvu, akým je práve All Is Lost. Prakticky po každej stránke na jednotku zvládnutý film, ktorý Robert Redford utiahne úplne sám bez mihnutia oka, a vďaka jeho uveriteľnému hereckému výkonu sa dokážeme stotožniť s jeho postavou bez siahodlhých úvodov či akýchkoľvek informácii o jeho postave bezmenného morského vlka, odkázaného samého na seba v súboji so smrteľne nebezpečnou prírodou, a to, čím sa tento film líši od ostatných, je nádej, ktorú je z námorníka cítiť, a ktorá ho poháňa vpred. Chandor sa tentoraz oproti Margin Call vykašľal na dialógy, čím len dokazuje, že má súčasná kinematografia dostatok výrazových prostriedkov na podanie výpovede bez zbytočných a prázdnych fráz, a divák po celý film napriek absencii slov dobre tuší, čo sa hlavnej postave honí hlavou. Nosným motívom filmu je jednoznačne miniatúrnosť človiečika oproti zbytku sveta a civilizácie, ktorá sa derie na povrch najmä v scéne pokusu o upútanie pozornosti posádky nákladnej lode - práve vďaka tomuto motívu mi Chandor pripomenul slávny Reggiov dokument Koyaanisqatsi. K dojmu dokumentárnosti spracovania výrazne prispieva aj špičková kamera - ak si film pozriete v o triedu vyššej kvalite, zaznamenáte neporovnateľný rozdiel. Poslednou kapitolou je hudba, ktorou je v celom filme poskromne, no vždy sa objaví v praví čas aby perfektne podkreslila bezútešnosť situácie. Jedinou chybičkou na kráse je asi posledných 10 sekúnd filmu, bez ktorých sa pokojne mohol obísť. Roberd Redford vs. oceán - 1:0. All Is Lost na body poráža dokonca aj Greengrassovho Kapitána Phillipsa, a stáva sa najlepším námorným filmom roku. 99% ()
Film, ktorý vas strhne rovnako ako Gravitácia, aniž by ste ho museli vidieť v 3D a na veľkom plátne (jediná pridaná hodnota kina je priestorový zvuk žblnkajúcej vody či hromobitie v búrke). Sentimentálnou dojímavosťou a obrazovou hĺbavosťou sa na spomenutého vesmírneho rivala nechytá, ale je napínavejší a realistickejší, stavia na podrobnom sledovaní premýšľania a chovania svojho protagonistu, nachádzaní východisiek zo situácií pomocou vecí, ktoré má k dispozícii (výroba pitnej vody ma dostala). I pri odvážnej, viac ako stominútovej stopáži film funguje bez jedinej nudnej minúty či zaváhania v rozprávaní príbehu. Robert Redford svojou presvedčivou mimikou exceluje. Ale záver mal ostať bez... ()
Zapomeňte na popcorn, pivo, kafe, buráky a podobně. Já si myslela, že když se tam moc nemluví, že u toho zvládnu ještě nějakou vedlejší aktivitu. Velký omyl! Chce to tmu, ticho, zapojit pokud možno všechny smysly, ale nejvíc asi přece jen oči a teprve potom ucítíte tu mořskou vodu, která vám neustále stéká po obličeji, potažmo po celém těle, ten vichr, který s vámi bude cloumat a vy se budete držet čehokoliv co je po ruce. Budete ztrácet dech, když se ocitnete pod vodou, budete šílet ze slejváku, který vám bude brát poslední zbytky psychických sil a pak tu zoufalou beznaděj zařvete přesně stejným způsobem a jediným slovem do éteru jako Robert. A na konci pocítíte ten zvláštní klid a smíření........., který je patrný i z klidné mořské hladiny. Roberte Redforde jsi skutečně velkou hvězdou filmového plátna. ()
Galerie (45)
Photo © Roadside Attractions
Zajímavosti (23)
- Po prvním převrácení (38. minuta) vidíme v záběru vpravo otevřené boční okénko. Tím by dovnitř muselo proudit velké množství vody, když bylo před chvílí zcela ponořené, což se ale nedělo. (Jarek572)
- Po nafouknutí záchranného ostrůvku do něj Robert Redford okamžitě naskakuje aniž by si s sebou cokoli vzal (vodu, jídlo, nůž, oblečení). To by ukazovalo, že se loď má každou chvíli potopit a on si nemůže dovolit strávit tam ani minutu navíc. V takovém stavu ale loď není – vody je v ní polovina a plní se pomalu. Současně ale nechá ostrůvek k lodi přivázaný a usne – pokud by se loď skutečně potopila, stáhne ostrůvek s sebou. Ráno si však toto nebezpečí dobře uvědomuje. (Jarek572)
- Scénář filmu je téměř bez dialogů a má pouze 32 stran. (Kritiq)
Reklama